2020-03-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Det hela kommer sig av att Hew18 menar att vi kan få återgå till en normal börs och normal ekonomi om vi mörklägger det hela internationellt. Jag har frågat hur det ska gå till och väntar ivrigt på svar. För det är ju en rätt intressant tankegång. Det klippet jag la in, borde i så fall förbjudas att visas någonstans alls. Jag skulle vilja veta hur ekonomin blir normal av att förbjuda någon alls att ens prata om corona. Ska vi ha vissa som dödar follk som säger corona? Ska Flashback stängas också?

Du har inte kommit med någon seriös fråga, utan bara kommit med påståenden som jag inte har sagt.

Jag sa att prio 1,2 och 3 ska vara att återgå till det normala, om så kräver mörkläggning. Sedan har du kommit med en massa annat påhitt. Det är som sagt inte det första alternativet direkt. Men mörkläggning är inte så svår. Det är bara att säga att personen har influensa eller något. Liksom i princip ingen hade känt till covid19 om det inte vore för media och myndigheter, knappt ingen hade ens misstänkt något, men de få som gör det, skulle lätt kunna avfärdas. Det är inte precis så att folk dör och höger och vänster om dej. Det är en extremt liten procentuellt del som dör eller ens får se någon närstående dö.

Man skulle ha kört med mörkläggning ifrån början om nu något, nu är det lite svårare för man har fått upp folks ögon för det, men inte så svårt då extremt få dör av det så få skulle reagera.

Videoklipp som den, vad är det som är märkvärdigt med den? Är du helt ny på youtube, med din logik, så kan man inte dölja "mörkläggningen" om att politiker är rymdvarelser i förklädnad heller för någon på youtube har sagt det.
Citera
2020-03-27, 20:35
Medlem
Man får nästan intrycket av att botten är nådd på börsen. Den visar styrka uppåt får man ändå säga. Inget fundamentalt har blivit bättre, utan snarare tvärtom sämre. Så om börsen skulle börja gå in i en bullmarknad igen så skulle den kännas helt avklippt ifrån den riktiga ekonomin, som knappast går så vidare bra just nu. Alla stimulanser och trumps snack om att öppna upp igen, kanske har gett effekt tillslut.

Men visst, får vi extrem inflation så ska man nog ha lite cash på börsen. för börsen kan ju gå upp även om världen går in i en djup depression.
Senast redigerad av Hew18 2020-03-27 kl. 21:09.
Citera
2020-03-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Man får nästan intrycket av att botten är nådd på börsen. Det visar styrka uppåt får man ändå säga. Inget fundamentalt har blivit bättre, utan snarare tvärtom sämre. Så om man börsen skulle börja gå in i en bullmarknad igen så skulle den kännas helt avklippt ifrån den riktiga ekonomin, som knappast går så vidare bra just nu. Alla stimulanser och trumps snack om att öppna upp igen, kanske har gett effekt tillslut.

Men visst, får vi extrem inflation så ska man nog ha lite cash på börsen. för börsen kan ju gå upp även om världen går in i en djup depression.

Folk är så otåliga. En börskrasch går inte på fyra veckor. Trots den här upprekylen har vi haft en sanslös nedgång den senaste månaden. Botten är med största sannolikhet många månader bort, kanske t.o.m. år bort.

USA vände neråt sista timmen förresten. ~ -4%
Senast redigerad av Mafia 2020-03-27 kl. 21:08.
Citera
2020-03-27, 21:52
Medlem
Vad tror ni om chansen för helikopter pengar till vanliga svenska medborgare?

Chansen finns, men om de ska vidta någon sådan åtgärd, så tycker jag tajmingen är extremt viktigt. Det ska inte vara då vi är mitt i det, utan då vi har nått slutet och ska sätta igång ekonomin igen på allvar.
Citera
2020-03-27, 21:54
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Vad tror ni om chansen för helikopter pengar till vanliga svenska medborgare?

Chansen finns, men om de ska vidta någon sådan åtgärd, så tycker jag tajmingen är extremt viktigt. Det ska inte vara då vi är mitt i det, utan då vi har nått slutet och ska sätta igång ekonomin igen på allvar.

nej. helikopterpengar blir det inte frågan om.
de pengarna som blir över just nu ska till sjukvården. där dem behövs
Citera
2020-03-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Folk är så otåliga. En börskrasch går inte på fyra veckor. Trots den här upprekylen har vi haft en sanslös nedgång den senaste månaden. Botten är med största sannolikhet många månader bort, kanske t.o.m. år bort.

Ja du har rätt, det är för tidigt att säga något. Hela denna cirkusen är långt ifrån över. Men det lär också vara långt ifrån de sista stimulanserna vi ser. Men centralbankrna har ju makten att trycka så mycket pengar de vill, det finns inget direkt gräns, det är ju hur enkelt som helst för dem, bara skriva några siffror på en dataskärm, de behöver inte ens papper för trycka pengarna. Så finansvärlden kan bli helt avklippt ifrån den riktiga ekonomin, och får vi hyperinflation av alla stimulanser så vill du nog inte ha cash utan ha, aktier, fastigheter, guld, mark vad som helst men inte cash mer än nödvändigt.
Citera
2020-03-27, 22:11
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ja du har rätt, det är för tidigt att säga något. Hela denna cirkusen är långt ifrån över. Men det lär också vara långt ifrån de sista stimulanserna vi ser. Men centralbankrna har ju makten att trycka så mycket pengar de vill, det finns inget direkt gräns, det är ju hur enkelt som helst för dem, bara skriva några siffror på en dataskärm, de behöver inte ens papper för trycka pengarna. Så finansvärlden kan bli helt avklippt ifrån den riktiga ekonomin, och får vi hyperinflation av alla stimulanser så vill du nog inte ha cash utan ha, aktier, fastigheter, guld, mark vad som helst men inte cash mer än nödvändigt.

Är det USD som kommer få inflation i och med det är just dollar som "tryckts upp"? När kan man vänta sig att detta sker?
Citera
2020-03-27, 22:20
Medlem
Imnshos avatar
Som jag var inne på - ingen vill vara lång över helgen. NY tappade rejält sista halvtimmen. Det satt gott med mina björnar jag köpte i morse. Enda bekymret var att jag inte hann få över mina 500.000 från konkursande Bank Norwegian till Nordnet. Man skulle vilja köpa på sig mera shorts.

Förväntar mig kaos på sjukvårdsinrättningarna i NY i helgen. Vi ska ner djupt i Marianergraven, och lilla pesthålan Stockholm följer givetvis med. När liken staplas i kylrummen på sjukhusen i Tjockhult blir det panik hos FHM och politrukerna, så vi kan förvänta oss att den maximala folksamlingen går från 500 till 50 till 2 inom kort tid.

Fan, snart blir det illegalt i Sverige att vara själv pga smittrisken. Schizofrena får ännu svårare. Tänk om rösten i huvudet blir smittad?

Ta det lugnt med handspriten och tänk på att smörja in händerna! Självsprickor är inget skoj.
Citera
2020-03-27, 23:15
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Du har helt rätt i att risken för att en gammal hederlig långdragen börsnedgång ligger i korten.

Men man kan ändå förstå att många tänker att, okej, det är inte ekonomin det är fel på denna gången, det är en jävla sjukdom.

Man vill gärna tro att så fort Corona-helvetet har passerat så ska den relativt goda ekonomi vi hade, som ju faktiskt tuffade på ganska normalt, återupptas ganska omedelbart.

Det är förbannat knepigt detta med biologi som kraschar ekonomi. Den såg vi fan inte komma.

Lite positivt att vårt lands kurva fortfarande kryper fram lågt.
Kämpa Sverige!

Jag vill tro att folket har fattat galoppen och att vi tillsammans gör ett djävla bra jobb!

Tänk om detta skulle kunna vara en grej som kan få en att känna lite stolthet över Sverige igen.

Nu tar vi fucking Helg med öööl 🍺 skål.
Senast redigerad av RingRing2014 2020-03-27 kl. 23:18.
Citera
2020-03-28, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Du har helt rätt i att risken för att en gammal hederlig långdragen börsnedgång ligger i korten.

Men man kan ändå förstå att många tänker att, okej, det är inte ekonomin det är fel på denna gången, det är en jävla sjukdom.

Man vill gärna tro att så fort Corona-helvetet har passerat så ska den relativt goda ekonomi vi hade, som ju faktiskt tuffade på ganska normalt, återupptas ganska omedelbart.

Det är förbannat knepigt detta med biologi som kraschar ekonomi. Den såg vi fan inte komma.

Lite positivt att vårt lands kurva fortfarande kryper fram lågt.
Kämpa Sverige!

Jag vill tro att folket har fattat galoppen och att vi tillsammans gör ett djävla bra jobb!

Tänk om detta skulle kunna vara en grej som kan få en att känna lite stolthet över Sverige igen.

Nu tar vi fucking Helg med öööl 🍺 skål.

Har också tänkt på den. För en gång skull på senare år gör Sverige det mesta rätt. Kör på så gott det går och isolerar riskgrupperna.

Men lågkonjunktur blir det ändå. Frågan är hur lång tid det tar innan folk återgår till det normala när detta är över. Jag är än mindre sugen på restaurangmat än jag var innan. Och det blir en vana att handla på nätet. Att resa, bo på hotell med frukostbuffe känns också sådär. Restaurang, handeln och hotel lär få det väldigt tufft lång tid framöver.

Förhoppningsvis spenderar folk pengarna på annat när viruset börjar dra förbi. Annars kan det bli väldigt utdraget. Samtidigt kan inte halva Sverige bli av med jobbet. Så blir det inte många som kommer spendera.

Men börsen kommer framförallt att följa USA som vanligt framöver antar jag.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-28 kl. 04:50.
Citera
2020-03-28, 08:21
Medlem
Citat:
Man får nästan intrycket av att botten är nådd på börsen. Den visar styrka uppåt får man ändå säga. Inget fundamentalt har blivit bättre, utan snarare tvärtom sämre. Så om börsen skulle börja gå in i en bullmarknad igen så skulle den kännas helt avklippt ifrån den riktiga ekonomin, som knappast går så vidare bra just nu. Alla stimulanser och trumps snack om att öppna upp igen, kanske har gett effekt tillslut.

Visar ingen styrka, tvärtom. Nergången på fredag visar att ingen tror på en vändning än.
Citera
2020-03-28, 13:20
Medlem
Det är inte börsraset ni ska frukta. Det är RFID-chippet dom vill installera i samband med vaccinationer.

https://www.biometricupdate.com/201909/id2020-and-partners-launch-program-to-provide-digital-id-with-vaccines
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in