2020-03-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Tänker på min egen mamma. Hon är godtrogen och litar på samhället. Godhjärtad som hon är, stickar hon sockar till människor i Rumänien. Samtidigt verkar Rumänien ha fler IVA platser än oss. Kanske skall vi försöka ta hand om oss själva nu.

Hoppas din väns farmor fixar det.
Vilken snäll mamma du har.
Min är över 70 och "multisjuk". Hon vet att hon är körd om hon blir för sjuk nu men har börjat förlika sig med det. Är över trettio själv och man. Men sin mamma är ändå ens största trygghet i livet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Utan Tengele så hade vi kunnat klara oss som Taiwan tex. Han har redan blod på händerna
Utan Tengele så hade vi varit lika virusfria som alla andra länder i världen!
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Om vi studerar denna graf https://data.irrational.se/covid-19/#
och antar att vi idag ligger över 100 dödsfall så är vi väldigt väldigt nära den italienska kurvan gällande dödsfall per 1 miljon capita..

vi ligger iaf över Danmark, UK, Iran (tveksamt med tanke på mätningen), Frankrike Sydkorea Schweiz

Overkligt..

Men man kan inte jämföra siffrorna per capita förrän efter en epidemi (pandemi i detta fall) . För virus smittar inte hela befolkningen samtidigt.

Man kan tex inte jämföra Sverige och Italien genom att ta Sveriges siffror gånger 6.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Virusspridningen brukar avta under våren och sommaren. Vi har precis genomgått februari och mars vilka är riktiga sjukdomsmånader.

Corona frodas och sprids i nästan alla länder i hela världen över alla breddgrader just nu.
Dessutom gick de nyss ut med att detta coronavirus inte påverkas av väderlek(FHM var bestörta över de nyheterna nyss på rapport).
Hatar att låta pessimistisk men det är helt enkelt sanningen- bättre du vet det än att du blir besviken sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nja, fast så är det inte riktigt va? Vi som tycker att Tegnell borde avgå, har ju gång på gång pekat på de fel som har konstaterats. Han har ju kommit med fel uppgifter så många gånger att jag har tappat räkningen. Gång på gång var saker och ting fel. Fakta fel, fel i hans prognoser, osv. osv.

Det kommer han ju inte undan nu i efterhand, när vi ju har facit.
Men om nu det hela blåser över utan att Sverige på något vis sticker ut i dödstal per kapita och det inte blir någon kris i vården, då har Tegnell gjort ett bra jobb? De ekonomiska konsekvenserna blir mindre av hans mildare åtgärder, och visar det sig att de fungerade lika bra som de andra tuffare strategierna så tycker jag han är en vinnare i det hela.

Nog för att man kan förvänta sig att han ska göra ett bra jobb, men som någon nämnde är man kanske inte beredd på att denna en gång per hundra år kris ska landa i knät på en? Dvs medialt var han kanske inte redo. Därav kanske det tog ett tag i rampljuset innan han blev bekväm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Skistar kommer inte stänga sina skidanläggningar i Åre, Sälen och Vemdalen – trots regeringen nya förbud mot allmäna sammankomster med fler än 50 personer, rapporterar Di.
”Vi ser ingen direkt påverkan på vår kärnprodukt alpin skidåkning”, meddelar bolaget enligt tidningen.

"Vi såg det inte komma" (om tre veckor när alla idiot stockholmare ligger hemma dödsjuka samt alla dom som dom smittat här i jämtland)
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Undra hur många som kommer dö i spåren av corona? Alla canceroperationer ställs in, många som väntar på att operera bort en tumör som kanske sprider sig. Många andra operationer, som riskerar att förvärras och till följd av det dö.

Det här kommer bli värre, än vi någonsin trott. Hoppas verkligen att inte vi befolkningen kommer bli ansvariga för att några fortfarande går ut och sprider detta viruset vidare till människor som kanske sen dör.

Oerhört .. går knappt att ta in.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nara-halften-av-alla-planerade-operationer-installda

Min erfarenhet av att ha varit ute i Uppsala idag är att folk verkar ta ansvar. Både gammal som ung men hur det är nu i stockholm vet jag inte.
Citera
Medlem
På snart 4 månader som viruset har funnits har det alltså smittat cirka 3000 personer och det är ganska dåligt det betyder att det är runt 3 om dagen.

Så vi kanske har 10 000 i slutet av året, det där tycker jag är överdrivet. Det är mindre än ett halvt kiruna som lär bli smittat och folk här yrar om att stänga ner Stockholm och gud vet vad.

När ska ni lära er att det är extremt svårt att få detta virus även med flit, gå runt i stan krama alla och inte får ni det ändå. Jag är ute och går varje dag och är på coop och handlar och inte har jag blivit sjuk inte.. Är på gymmet hela tiden och jag skiter i att använda handsprit. Så ni kan ta det lugnt.
Citera
2020-03-27, 20:29
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Det finns säkert olika sätt att ta sig mot målet men målet råder det säkerligen konsensus för. Nämligen flockimmunitet.

Svenska myndigheter har spetskompetens och den samlade kunskapen om tillståndet i Sverige. WHO gör ett bra jobb men situationen i Sverige och utomlands är mycket olika.

Jodå, jag håller med.
Fast att Sverige skulle vara så väsensskilt från hela den övriga världen.

När hela resten av världen gör på ett sätt och vi raka motsatsen...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
652 döda i vanlig influensa 2018, i Sverige!

Detta covid19 får verkligen sätta igång och jobba!

Vad är detta, en global psykos, för att alla har hela världen i fickan?

240 st döda i Italien från oktober-januari i vanlig influensa. 900+ per dag dör nu av covid.

Tro mig, det kommer komma igång rejält även här i Sverige snart. Sjukdomsförloppet är som bekant väldigt långt och det dröjer ofta ca 6 veckor från att man blivit smittad tills man blir allvarligt sjuk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
652 döda i vanlig influensa 2018, i Sverige!

Detta covid19 får verkligen sätta igång och jobba!

Vad är detta, en global psykos, för att alla har hela världen i fickan?

Varannan äldre är vaccinerad mot influensan och dessutom är många i befolkningen immuna.
Citera
2020-03-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Över 1000 personer dog influensasäsongen 18/19.

105 har dött på några dar, jämför inte päron och äpplen.
Vanlig influensa finns det sprutor till min far tar en varje år för att skydda sig, corona finns det ingen som skyddar en och smittar snabbt och enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in