2020-03-27, 20:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Så tröttsamt, corona special på svt nu.

Känns mer och mer som en bluff.

Låt oss öppna upp samhället igen. Starta allsvenskan som planerat. Karrantän funkar inte.

Hur blir man som du? Helt isolerad, utan kontakt med det som sker runt om i världen?
Citera
2020-03-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Andra länder vill skrämma Sverige att göra som dom. För de är så rädda att någon som gör annorlunda ska stå som solklar vinnare efter allt.

Finns ju ett antal länder som stängt ner extremt mycket, mot sina experters råd. Hederlig gammal populism
New Yorks guvernör har kommit på att stänga allt kanske inte var den bästa idén: https://www.foxnews.com/us/cuomo-closing-all-businesses-keeping-everyone-home-not-best-public-health-strategy. I Belgien har man ifrågasatt beslutet att stänga skolorna, politikerna kände sig tvungna att göra det då den sämre delen av befolkningen, den franska alltså, mest tittar på fransk tv och där populisten Macron leker de Gaulle och har förklarat ”krig” mot viruset.
Citera
2020-03-27, 20:25
Medlem
abo142s avatar
Om vi studerar denna graf https://data.irrational.se/covid-19/#
och antar att vi idag ligger över 100 dödsfall så är vi väldigt väldigt nära den italienska kurvan gällande dödsfall per 1 miljon capita..

vi ligger iaf över Danmark, UK, Iran (tveksamt med tanke på mätningen), Frankrike Sydkorea Schweiz

Overkligt..
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl även en gammal oskriven regel, att i kris käbblar man inte och man försöker inte vinna politsika poäng.
Just så det blir ovärdigt med politiskt käbbel i detta läge
Citera
Medlem
Hur går det för profeten här med den där hemmasnickrade domedagsprognosen? Inte kollat läget här på ett tag, är det nu i helgen sverige kollapsar eller va det förra?
Citera
Medlem
sannes avatar
Undra hur många som kommer dö i spåren av corona? Alla canceroperationer ställs in, många som väntar på att operera bort en tumör som kanske sprider sig. Många andra operationer, som riskerar att förvärras och till följd av det dö.

Det här kommer bli värre, än vi någonsin trott. Hoppas verkligen att inte vi befolkningen kommer bli ansvariga för att några fortfarande går ut och sprider detta viruset vidare till människor som kanske sen dör.

Oerhört .. går knappt att ta in.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nara-halften-av-alla-planerade-operationer-installda
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Lägg ner härskarteknikerna.

Jag förminskar ingenting. Jag säger att många av de här läkarna har dött i en pandemi, inte brist på utrustning.

Folk verkar ha ett oändligt behov av att skuldbelägga någon/några när sånt här saker inträffar. Det är som att man inte kan ta in att vi är drabbade av en pandemi, och läkare är inte odödliga. Jag förstår inte varför man ska börja skylla på brist på material, dålig information från staten, osv. En pandemi är en naturkatastrof.
Inte då.

Du började svamla om att de inte säkert hade jobbat på sjukhus trots att det tydligt framgick att det var just det som de hade.

I andra artiklar framgår det att utrustning saknats:
https://www.expressen.se/nyheter/kollegan-efter-lakarens-dod-jag-har-inga-tarar-mer/

En pandemi ÄR en naturkatastrof, men för den skull behöver man inte som du nedvärdera de människor som givit sina liv för att försöka rädda människor ifrån den.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Är det redan 105 döda. Kan väl inte stämma? Holland har 105 döda tror jag, de ligger nog någon vecka före oss.

Man räknar med att den statiska kurvan är som tyngst runt söndag. Folk kommer dö som flugor då enligt Tegnell.
Citera
Medlem
Citat:
Är det redan 105 döda. Kan väl inte stämma? Holland har 105 döda tror jag, de ligger nog någon vecka före oss.

546 har dött i Holland (112 i dag)
Citera
2020-03-27, 20:26
Medlem
Citat:
Holland har 546 döda, varav 112 senaste dygnet. På den nivån ligger Sveriges siffror om en vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Ett Kina med svensk hållning till smittspridning då som jag frågade från början? Tillåtet med resor inrikes, gruppträning, restauranger och ja i princip allt annat.

Nej, jag tror inte de har 1 nytt inhemskt fall per dag. Däremot tror jag de har en bråkdel av vad de hade haft om de kört den svenska modellen. Vad tror du?
Det går inte att jämföra. Sverige är 10m invånare, med stängda gränser.

Vi är som EN glesbefolkad stad i Kina, i karantän, med relativt hög sjukvårdskapacitet inom staden, bra stadsfinanser och ett fungerande välfärdssystem.

Om du spärrar av ett område med 1.4bn tätboende invånare, så får du givetvis en mycket mer explosiv smittspridning än om du spärrar av ett mindre område med bara 10m glesboende invånare.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Åkesson har gjort en video som nog setts av över en halv miljon nu på olika plattformar (Facebook, Youtube och Instagram). SD gör vad de kan men de får inte vara med och bestämma.

https://www.youtube.com/watch?v=d1ZqwLzRBQk&t=717s

Jodå, jag vet att mobbningen fortsätter.

"SD utestängs från coronagrupp i Göteborg: ”Skandal”"

Det är som småungar. "De är dumma, vi vill inte leka med dem."
De personerna är alltså eliten bland styrande i Sverige av idag.

Kan tycka att en världsomspännande epidemi skulle kunna ena svenska politiker åtminstone lite. En stund. För landet. Men icke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in