2020-03-27, 20:15
Medlem
Är i behov av någon som är insatt i frågor som rör dödsbo mm.

Min svärmor har gått bort för ca 6 mån sen. Hon hade inga direkta tillgångar utan det var några tusenlappar på kontot vid dödsdagen. Hon fick en begravningsförsäkring utbetald efter sin bortgång, ca 34.000kr. Total summa på tillgångarna blev ca 49.000kr.

Begravningen kostade runt 20.000 kr och hon hade en skuld till resurs bank på 36.000kr ca. Total skuld på 56.000 ungefär.

Bouppteckning är registrerad hos SKV för ca 6 veckor sen och nu skickade Resurs bank ett krav på 28.000kr ungefär.

Viss del av dödsboets tillgångar har ju gått till att betala löpande kostnader så som hyra, men en del av det som ”blir över” är ju från Begravningsförsäkringen som utbetalats.

Min fråga är. Kan en begravningsförsäkring gå till att betala skulder? Eller är den icke utmätningsbar?

Kan man då tänka att de övriga ca 13.000kr som fanns i inkomster är det som ska betala skulden? Eller ska skulden betalas helt av det som finns, då också försäkringen?

Vad händer om den ej betalas?

Så tacksam för lite hjälp!
Citera
2020-03-27, 20:25
Medlem
Ograsts avatar
Man kan aldrig ärva skulder!

https://www.kronofogden.se/Dodsbon.html
Citera
2020-03-27, 20:26
Medlem
Tvonds avatar
Skulder som ej kan betalas med tillgångar i dödsboet måste avskrivas. Så ingen av Arvingarna kommer att ärva skulderna.
Citera
2020-03-27, 20:28
Medlem
Jag ska förtydliga lite! Jag vet att ingen kommer ärva skulderna. Funderar mest på just denna faktura från Resurs bank, vad händer om den ej betalas? Samt om just en begravningsförsäkring kan användas som betalning av skulder eller om den liksom lämnas utanför?
Citera
2020-03-27, 20:32
Medlem
Kolla med bankerna och andra hon var skyldig pengar. Det brukar finnas försäkring för dödsfall som tar resterande belopp. Hur som går inte skulden vidare utan tillhör dödsboet.
Citera
2020-03-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kolla med bankerna och andra hon var skyldig pengar. Det brukar finnas försäkring för dödsfall som tar resterande belopp. Hur som går inte skulden vidare utan tillhör dödsboet.

Det var endast denna skulden till Resurs Bank som finns. Menar du då att Resurs Bank kan ha en försäkring som gäller nu när hon gick bort på något sätt?
Citera
2020-03-27, 20:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emlacream
Viss del av dödsboets tillgångar har ju gått till att betala löpande kostnader så som hyra, men en del av det som ”blir över” är ju från Begravningsförsäkringen som utbetalats.

Min fråga är. Kan en begravningsförsäkring gå till att betala skulder? Eller är den icke utmätningsbar?

Har du ställt dig frågan att eftersom pengarna inte gick till begravningen, vart ska de gå annars? Tänkte du dig att pengarna som skulle gått till begravningen skulle gå till er anhöriga istället för att betala hennes skulder?
Citera
2020-03-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Man kan aldrig ärva skulder!

https://www.kronofogden.se/Dodsbon.html
Aldrig är ett VÄLDIGT starkt ord!
Undantag finns men dom är inte direkt vanliga.
Citera
2020-03-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Har du ställt dig frågan att eftersom pengarna inte gick till begravningen, vart ska de gå annars? Tänkte du dig att pengarna som skulle gått till begravningen skulle gå till er anhöriga istället för att betala hennes skulder?

Jag tänker inte att vi behöver pengarna direkt. Men Resurs Bank är som de är och jag önskar inte att de får mer än de behöver. Enligt Utsökningsbalken 5kap 6 paragraf så står ju vissa saker så som försäkring inte som möjliga att utmäta. Men vet ej om detta räknas in. Är inte så juridiskt kunnig.
Citera
2020-03-27, 20:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Ja - exakt så tänkte han - men SC430 anser att överskottet skall gå till resursbank som sen måste skriva av resten - fattar inte varför man inte tog dyrare begravning - läs gravöl
Citera
2020-03-27, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ja - exakt så tänkte han - men SC430 anser att överskottet skall gå till resursbank som sen måste skriva av resten - fattar inte varför man inte tog dyrare begravning - läs gravöl

Lätt att vara efterklok
Citera
2020-03-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emlacream
Det var endast denna skulden till Resurs Bank som finns. Menar du då att Resurs Bank kan ha en försäkring som gäller nu när hon gick bort på något sätt?
Det kan vara så att de tecknat en sådan ihop med lånet just för dödsfall. Titta på amorteringsfaktura för lånet vad det står där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in