2020-03-27, 19:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kan någon förklara för mig - så jag förstår - varför regionerna enats om att de vårdanställda inte ska ha munskydd vid behandling av coronasjuka?

De sa det nyss på Rapport.

Blir det inte som att släcka eld med bensin!!?

Vad är det frågan om!!?

Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
För att det inte finns några.

Och hur kommer det sig?
Citera
2020-03-27, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mormormaja
Många experter och andra länder kritiserar Sverige för att de spelar rysk roulette med svenskars liv, pga. att Sverige inte vidtar nödvändiga åtgärder för att minska smittspridningen.

Varför tar inte de ansvariga i Sverige nödvändiga beslut och åtgärder som minskar smittspridningen??

Varför ska pensionärer som har arbetat och slitit i Sverige hela sitt liv offras? Det är de äldre pensionärerna som har arbetat och slitit för att bygga upp Sverige. Har inte äldre och sjuka något värde här i Sverige?
De som skriver nedlåtande om sjuka och de äldre som har byggt upp Sverige och skriver att de kan offras i denna hemska sjukdom borde skämmas.

Regeringen har under många år prioriterat flyktingar här i Sverige.
Varför prioriterar regeringen inte de äldre nu genom att de vidtar nödvändiga beslut och åtgärder för att minska smittspridningen, som därmed minskar antalet dödsfall i Sverige?

Jag har syskon och vänner som arbetar på äldreboenden och inom hemtjänsten, som har informerat mig om att de inte har tillgång till skyddsutrustning.
Det är ansvarslöst av regeringen och kommunerna att de anställda på äldreboenden och hemtjänsten inte har tillgång till skyddutrustning?

Ja, anser du att tandvården ska skötas genom att regeringen borstar tänderna på 10 miljoner invånare?

Inser du kanske att endast eget ansvar kan lösa denna kris?
Citera
2020-03-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Det finns antagligen inte personal till att ratta mer än de beställda 200 respiratorerna inom svensk sjukvård.

ja vi får hoppas att det inte blir fler sjuka i personalen

då kanske vi måste plocka in folk från gatan som sköter apparaturen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
För mig handlar det bara om att samla ihop alla de lögner de kommit med, inte huruvida 16-åringae stryker med.

Det som stör mig med såna som du är att du tar det som en vanlig influensa. Höjden av förnekelse är skrämmande hos dig men jag förstår mekanismen.

Hursomhelst, att hålla på som du, att tona ner allt till inget är efterblivet, oansvarigt och vidrigt beteende, liksom att alarmera alla att undergången är här. Finns en gråzon vet du.
Det är i en del avseenden jämförbart eller till och med mildare än influensan, medan det i andra avseenden är mycket värre.
Citera
Medlem
joh80s avatar

Ambulanssjukvården Luleå 27/3 på Facebook

HJÄLP!
Som befarat är nu våra munskydd slut!
Är det någon som har munskydd av klass FFP2 eller FFP3 att skänka oss tar vi mer än tacksamt emot😥🙏🏼.

UPPDATERING: Om ni har munskydd att sänka kan ni lämna i lådan som står utanför Ambulans portarna på stationen i Luleå.
På Brandstationen i Boden finns en likadan låda utanför huvudentrén om någon i Boden vill skänka.
Citera
2020-03-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Det finns antagligen inte personal till att ratta mer än de beställda 200 respiratorerna inom svensk sjukvård.
Inte idag kanske.. Men kanske dags att planera lite långsiktigt, på ett par månader borde ett gäng med normal IQ eller över kunna lära sig hur man ställer in respiratorn, som sagt detta kommer inte ta slut om 3 månader, det kommer fler vågor.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Du fattar trögt. Vår välfärd. Det handlar om vår VÄLFÄRD. väääääälfärrrd

Vår välfärd är körd även utan corona

Den sista spiken i kistan för välfärden bankades i 2015.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Jag tror att vi snart kommer att se att detta har gått över och att livet återgår som vanligt. Sverige och Finland reagerar i stora väldigt likt vad jag förstår. Sen vill väl politikerna i Finland likt stora delar av världen vinna populäritet med onödigt restriktiva åtgärder.

Äh va?
Vafan du får ju läsa på om corona innan du säger att det bara ska försvinna. Varför tror du att det ska gå över snart?

Du tror att halva planeten är i karantän för att politiker vill samla billiga(horribelt dyra*) poäng? Varför har inte detta skett vid tidigare virusutbrott?? Varför är plötsligt WHO och FN oroliga?
Jag förstår mig inte på er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
200? Vi skulle behöva 5000... Minst. Som sagt detta kommer inte vara över på ett bra tag. Och det lär komma fler vågor av detta om det skulle lugna ner sig om ett par månader. Lika bra att ta i redan nu och försöka ha så stor kapacitet som möjligt i sjukvården tills i höst.
Getinge har orderboken fulltecknad för åratal framöver, vi får vara glada att de går upp i tvåskift för att hjälpa vårt land. På lång sikt är det ju ändå turligt att vi har en producent av respiratorer i världsklass i landet om nu Covid-19 plågan blir flerårig. Vi har ju i Sverige också tillverkning av klorokinfosfat som hjälpt Tyskland att hålla antalet döda på en otroligt låg nivå. Recipharm heter företaget som har order från hela världen utom, ja gissa det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det som gör mig fullständigt rasande och full av hat mot Tegnell och våra politiker är att de dödar sitt eget folk. Allt är deras fel. Ni som hyllar dom har nått fel i huvet.

Tegnell uttrycker sig hoppfullt idag. Använder termen "hoppas jag har rätt". På riktigt alltså? Vad fan är det för inavel vi har som sköter detta?

"Kurvan vi har är inte inte nära den som finns i Italien och Spanien. Det är hoppfullt".

Stopp nu din råtta. Ni testar för helvete inte ens sjukvårdspersonal som uppvisar symptom och som arbetat med covid19 patienter. Ni håller igen testandet så ni kan mörka, som vanligt. Sen skylla på något annat.

Självklart kommer varenda gubbe å kärring och kille med pussyhats och flickor i snickarbyxor tro på detta. Då har vi ännu ett "vi mot varandra" när vi egentligen ska vara enade emot den här jävla ondskan!

En skola i närheten hade en lärare som jobbade hängig i 5 dagar. Hon jobba med grundskolan. 5 dagar senare ligger hon på intensiven. Stänger de skolan? Varnar de föräldrar eller elever att ett sånt fall finns!? Nej.

En väns farmor bor på ett ålderdomshem, hon är runt 80. Det är bekräftat att smittan finns där. Hon själv och 4 andra upplever allt kraftigare symptom. Ringer ambulansen, som säger att de inte kan göra något då personen är över 60.

Så, man lyder lagen, arbetar, betalar världens högsta skatter för att bli behandlad som skräp och dö i sin ensamhet?

Har sagt åt polaren att släppa audion på samtalet. Vi får hoppas.

På riktigt? Är det så jävligt redan? Spelar det roll att man är över 60, är man mindre värd då? fy fan Stackars människor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Helt rätt. 100.000 kändes väldigt lågt räknat och taget ur luften.

Det är 100.000 som söker vård i deras uträkning, inte som smittas.

Deras 5000 "kritiska" verkar väldigt lågt för ett värsta-scenario, men FHMs modell kanske förutsätter att de flesta som dör aldrig kommer att söka sig till sjukhus?

Faktum är att vården kommer funka exceptionellt bra om man nekar de allra flesta döende sjukhus. FHM är genier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Att du skapar en hälsosammare livsstil för dig har redan förbättrat dina utsikter.
Förstår om du tycker det känns motigt att det går långsamt. Men skulle du pressa för mycket nu skulle du göra dig mer mottaglig fler virus.
Jag tycker det låter som att du gör allt rätt.

Fortsätt må bra och tvätta händerna
Bra jobbat
Tack, du anar inte hur ett inlägg som ditt kan få halvtjockisar som mig och andra att må bättre!
Låg som en säl i början men har fått lite muskler innanför ändå som kan bära upp späcket. Även om det inte syns kroppsligt så får man en lite stoltare hållning tidigare än vad man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in