2020-03-27, 19:49
Medlem
0ldMans avatar
Brukar sjukhusen i Italien vara överfulla även vid vanlig influensa? En fråga till er som jämför med influensan...
Citera
2020-03-27, 19:50
Medlem
barkies avatar
Det som gör mig fullständigt rasande och full av hat mot Tegnell och våra politiker är att de dödar sitt eget folk. Allt är deras fel. Ni som hyllar dom har nått fel i huvet.

Tegnell uttrycker sig hoppfullt idag. Använder termen "hoppas jag har rätt". På riktigt alltså? Vad fan är det för inavel vi har som sköter detta?

"Kurvan vi har är inte inte nära den som finns i Italien och Spanien. Det är hoppfullt".

Stopp nu din råtta. Ni testar för helvete inte ens sjukvårdspersonal som uppvisar symptom och som arbetat med covid19 patienter. Ni håller igen testandet så ni kan mörka, som vanligt. Sen skylla på något annat.

Självklart kommer varenda gubbe å kärring och kille med pussyhats och flickor i snickarbyxor tro på detta. Då har vi ännu ett "vi mot varandra" när vi egentligen ska vara enade emot den här jävla ondskan!

En skola i närheten hade en lärare som jobbade hängig i 5 dagar. Hon jobba med grundskolan. 5 dagar senare ligger hon på intensiven. Stänger de skolan? Varnar de föräldrar eller elever att ett sånt fall finns!? Nej.

En väns farmor bor på ett ålderdomshem, hon är runt 80. Det är bekräftat att smittan finns där. Hon själv och 4 andra upplever allt kraftigare symptom. Ringer ambulansen, som säger att de inte kan göra något då personen är över 60.

Så, man lyder lagen, arbetar, betalar världens högsta skatter för att bli behandlad som skräp och dö i sin ensamhet?

Har sagt åt polaren att släppa audion på samtalet. Vi får hoppas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Du behöver inte skämmas. Det sticker i andra länders ögon att lilla Svedala går emot populist-strömmen och handlar logiskt och nyktert. Du ska få se att Sverige kommer gå till historien som enda land i världen som red ut stormen utan några panikartade åtgärder baserade på vad folket vrålar och pressar politiker att göra. Så ta bort skämspåsen nu och le lika stolt som jag!
Vitryssland och några till är väl mycket mindre restriktiva än Sverige, men i allmänhet är det ju sant som du säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Redan nu börjar vi se ökning. Närmaste dagarna likaså och de kan som kommer då jävlar. Lär vara 200 död per dag på onsdag.

Tror jag med, snart smäller det till och då kommer inte sjukvården klara det
Citera
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Min chef pratade med kusiner i England idag. De berömde Sverige och tyckte att Sverige agerade rätt. Vi har haft en mindre spridning än England
Vi har ju mer smittade än UK per capita?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reparationssats
Nej FHM HAR INTE, gått ut med några siffror, det är tidningens egna antagande! TIDNINGEN har gjort en egen uträkning

I FHM:s modell som DN tagit del av som kallas ”realistiskt worst-case scenario” nämns inga antal men baserat på befolkningsdata har tidningen gjort en egen uträkning som de presenterar på fredagskvällen.

Helt rätt. 100.000 kändes väldigt lågt räknat och taget ur luften.
Citera
2020-03-27, 19:51
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
200? Vi skulle behöva 5000... Minst. Som sagt detta kommer inte vara över på ett bra tag. Och det lär komma fler vågor av detta om det skulle lugna ner sig om ett par månader. Lika bra att ta i redan nu och försöka ha så stor kapacitet som möjligt i sjukvården tills i höst.

Det finns antagligen inte personal till att ratta mer än de beställda 200 respiratorerna inom svensk sjukvård.
Citera
2020-03-27, 19:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Så vida du inte har tillgång till en tidsmaskin så kan du ju omöjligt veta detta idag.

Du får ju vänta i några veckor till innan det kan börja synas i statistiken.

Fan att många inte verkar kunna lära sig det här med tidsaspekten. Hur svårt skall det vara?

Folk är även dåliga på att förstå att folkmängden inte spelar roll för antalet döda innan en epidemi drabbat hela befolkningen. Trångboddheten är bättre jämförelsetal.
Citera
Medlem
Man borde inte ha hamstrat toapapper - utan kondomer!

I framtiden kommer det att vara brist på kondomer säger en representant för malesisk Karex Bhd som tillverkar bl a Durex-kondomen.

Nu har fabriken stått still under en vecka - vilket betyder 100miljoner färre kondomer på marknaden. Efterfrågan är dock stor. Folk vågar/vill inte skaffa barn mitt i pandemin..
Citera
Medlem
Många experter och andra länder kritiserar Sverige för att de spelar rysk roulette med svenskars liv, pga. att Sverige inte vidtar nödvändiga åtgärder för att minska smittspridningen.

Varför tar inte de ansvariga i Sverige nödvändiga beslut och åtgärder som minskar smittspridningen??

Varför ska pensionärer som har arbetat och slitit i Sverige hela sitt liv offras? Det är de äldre pensionärerna som har arbetat och slitit för att bygga upp Sverige. Har inte äldre och sjuka något värde här i Sverige?
De som skriver nedlåtande om sjuka och de äldre som har byggt upp Sverige och skriver att de kan offras i denna hemska sjukdom borde skämmas.

Regeringen har under många år prioriterat flyktingar här i Sverige.
Varför prioriterar regeringen inte de äldre nu genom att de vidtar nödvändiga beslut och åtgärder för att minska smittspridningen, som därmed minskar antalet dödsfall i Sverige?

Jag har syskon och vänner som arbetar på äldreboenden och inom hemtjänsten, som har informerat mig om att de inte har tillgång till skyddsutrustning.
Det är ansvarslöst av regeringen och kommunerna att de anställda på äldreboenden och hemtjänsten inte har tillgång till skyddutrustning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Varför skulle vi göra det?
Utan karantän skulle Danmark kanske haft fler döda, och då innebär det att det är vi som gjort fel.

Du fattar trögt.

Karantäners effekt går att mäta på en tidslinje. Ju tidigare du inför dom, ju större blir effekten. Men när en given punkt på linjen passerats så är det mer eller mindre verkningslöst. Då blir den skada karantänen leder till större än effekten.

Det är mer eller mindre som att sätta ett plåster på någon som blivit skjuten med pistol eller blivit biten av en krokodil. Skillnaden i verkligheten, i vår situation, är att det här plåstret råkar kosta hundratals miljarder. Det kommer förstöra vår ekonomi till ingen nytta. Vår välfärd. Det handlar om vår VÄLFÄRD. väääääälfärrrd

KARANTÄN AV HELA BEFOLKNINGEN HAR INTE LÄNGRE NÅGON EFFEKT. Det är det som nu sker i Italien.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ett fall är bara ett fall. Hon kan haa haft en okänd sjukdom.

Det är jävligt fel och gå runt och skrika om ett fall. Skrämma upp varenda idiot. De ängsliga mår redan dåligt av stämningen, de kommer inte må bättre av att ett fall väljs ut som propaganda för alarmister som tror 10% kommer dö.

För mig handlar det bara om att samla ihop alla de lögner de kommit med, inte huruvida 16-åringae stryker med.

Det som stör mig med såna som du är att du tar det som en vanlig influensa. Höjden av förnekelse är skrämmande hos dig men jag förstår mekanismen.

Hursomhelst, att hålla på som du, att tona ner allt till inget är efterblivet, oansvarigt och vidrigt beteende, liksom att alarmera alla att undergången är här. Finns en gråzon vet du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in