2020-03-27, 18:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiemus
Jo men du vet Tegnell och hans anhängare använder sig av härskartekniker och helt felaktig ”fakta” för att försvara sig. Härskartekniker i form av att kalla dem som hade rätt för domedagsprofeter, högerextremister, foliehattar osv. Och felaktig fakta i den mening att de kommer med underliga påståenden som inte finns vetenskapligt uppbackade någonstans, oftast precis tvärtom.

Säpo levererade också sitt bidrag till statsapparatens frenetiska arbete för att misstänkliggöra alla som kritiserar dem. Ryssland och Kina samarbetar enligt Säpo med högerextrema krafter i Sverige. Möjligen tycker de lika om hur Sverige agerar mot viruset, men ingen högerextrem kan ens läs kinesiska eller ryska sidor på nätet. Övertygad om att inga så kallade högerextrema går i statsapparaters ledband, den egna eller andra.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
När Björn talar om 60-80% så är det i värsta tänkbara scenario, inte vad han bedömer skall hända. Inlägget du kommenterade så talade jag vad jag bedömde var troligt skulle hända. Dessutom angav jag en tidshorisont, slutet av året, medans Fredrik och Björn talar utan en tidshorisont.

Fel. De talar om 60-80 % som vad de tror ska hända utifrån virusets smittbarhet.

Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Förresten den forskaren som talade om 500,000 döda har nu reviderat det till inte mer än 20,000 döda. https://www.newscientist.com/article/2238578-uk-has-enough-intensive-care-units-for-coronavirus-expert-predicts/
Ny kunskap om virusets smittsamhet, dödlighet och åtgärder leder hela tiden till förbättrade bedömningar. Ska man komma med experters uttalanden bör de vara så färska som möjligt inte flera veckor gamla.

Var inte en person, men en mängd ledande epidemiologer bakom rapporten, som sa 500 000 dör om åtgärder inte vidtas men 30 000 om de vidtas. Prognos 20 000 nu beskriver han i texten du länkar som resultat av lockdown och den är helt linje med varningen.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Denna tråden är så överbelastad att det är svårt att hitta saker, vilken video syftar ni på? Kan leta upp den själv bara jag har något nyckelord

Den här kanske?
https://www.youtube.com/watch?v=bWFr6khY2U4
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Är alla mottagliga för corona eller kan man klara sig om man har ett bra immunförsvar?

Det går inte att svara på. Den stora majoriteten är givetvis mottaglig. Möjligen att någon enstaka promille kan vara "immuna" mot viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Och vem sitter på spetskompetensen? Är det professionen eller är det Flashback?

Det säger en del när flashback har rätt och "professionen" fel.
Det krävs inte "spetskompetens" för att fatta vissa elementära saker. Sluta gör det svårare än vad det är.
Låta corona spridas mer eller mindre fritt i samhället=massdöd. Punkt.
Citera
2020-03-27, 18:33
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Denna tråden är så överbelastad att det är svårt att hitta saker, vilken video syftar ni på? Kan leta upp den själv bara jag har något nyckelord

Det var en hemsk film från ett sjukhus i Spanien. Vad vi kan vänta oss. Sök på något sådant om ingen annan kan tipsa bättre.
Citera
2020-03-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ät ett aftonblad !

Det där argumentet används till 100 %, när man motsätter sig "vad som helst" i samhället. Ta den om nazisten i samma sväng.

Populism, som är från latinets "Populus" = folket

Så när blev det fel att bedriva en politik för folket ?

Ärligt talat.
Det finns flera exempel i Europa, inkl våra grannländer, där man tagit beslut efter beslut efter beslut med ett par dagars eller bara en dags mellanrum. Det är Inte kunskap, eller att ha kontroll. Det är panik. Politiker efter politiker i diverse olika land har följt varandra.
Nszisten vet jag inte vad du refererar till? Du vet inte vad jag röstar på och har en uppenbarligen direkt felaktig tro i det. Bara så du vet. Däremot bedriver jag företagande och ser det politiska spelet mycket tydligt här.

Se på det en smula nyanserat.
Ja, det finns nobelpristagare här inom pandemier, om man lyssnar på dem, men tror du på allvar ett FHM och deras 490 medarbetare stoppar fingret i luften och gissar?
Allt byggs på den vetenskap som finns, modeller och troliga skeenden.
Att stänga igen från dag ett tyder på det motsatta. Okunskap och populism.
Senast redigerad av M.J.A 2020-03-27 kl. 18:36.
Citera
2020-03-27, 18:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Rakt uppåt istället för exponentiellt uppåt. Det är positivt.
Jag har räknat med det på min kurva jag gjort, men varför skulle det vara positivt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad tror du händer om kapitalismen går under? Det kan jag svara på: tiotals miljoner döda i cancer, malaria, diabetes, aids, influensa. You name it

10 tals miljoner dör i exakt det du nämnde om sjukvården i alla länder kraschar av för högt tryck från corona-patienter också.
Glöm inte det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Någon här undrade varför vi inte skulle sätta Stockholm i karantän när nu Finland sätter Helsingfors i karantär.. och samtidigt sysselsätter 700 poliser som väggvakter.

....
– Det är inte okänt att flera av de kriminella nätverken för frekventa resor till till exempel Spanien, och det kan det inte längre. Så nu måste vi se vad de ställer om till, de kommer ju inte sluta."

..

Kan det vara så som smittan tog sig in i De somaliska grupperna i Kista/Spånga-området?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Du tror inte svensken sänker sitt huvud igen efter krisen och återgår till maskineriet?

Men ja håller med, MSB, Socialstyrelsen och FHM har hanterat detta riktigt uselt precis som alla andra mindre kriser Sverige befunnit sig i.

Jag tror devisen "just-in-time" inom vården kommer få sig en törn och leda till en (välbehövd) förändring. Samt ifrågasättande av vår slimmade och "resurseffektiva" syn på antal vårdplatser i landet.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Uppdaterad beräkning, modellen justerad med data från Italien och USA bland annat.

Kollaps i sjukvården:
Svensk peak i dödlighet: 2020-05-03, 1687 döda på en dag.

Kommentar:
Detta är med anpassning för att vi gör vissa åtgärder, som att uppmana till hemmarbete för de som kan, samt ökad handtvätt med mera. Men omfattande spridning sker ändå i samhället, i kollektivtrafiken och i affärer och andra sammankomster. Krismedvetenheten hos den svenska befolkningen bedöms som relativt låg, genom myndigheternas mjuka budskap.

När är vi tillbaka på samma antal döda/dag som vi har nu (ca 30 döda/dag): 2020-06-07

Sparade printscreen. Kan bli fint i anmälan mot spridning av desinformation om corona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in