2020-03-27, 18:24
Medlem
Någon här undrade varför vi inte skulle sätta Stockholm i karantän när nu Finland sätter Helsingfors i karantär.. och samtidigt sysselsätter 700 poliser som väggvakter.

"Polisen i Stockholm har under veckan genomfört en rad tillslag och gjort stora beslag av pengar, vapen och narkotika bland annat.

Palle Nilsson, kommenderingschef för Operation Rimfrost som riktas mot det grova organiserade våldet, berättar att även i de här miljöerna påverkas av coronapandemin:

– Vi håller på att göra en analys, men det vi kan se är att priserna på narkotika går upp, säger Palle Nilsson.

– Det är inte okänt att flera av de kriminella nätverken för frekventa resor till till exempel Spanien, och det kan det inte längre. Så nu måste vi se vad de ställer om till, de kommer ju inte sluta."

Är det inte bättre att polisen sysslar med brottsbekämpning istället för att kolla att Svensson inte åker till Uppsala i onödan?

Man kan inte vädja till kriminellas "sunda förnuft" eller "solidaritetskänsla" - men väl svenssons..
Citera
2020-03-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Var och handlade igår och hade handspriten i fickan.
Spritade av varukorgen, spritade handen mellan varje gång jag tex öppnade en kyl.

Ingen i butiken gjorde någonting liknande.

Det var ju lätt att se scenariot med hemtjänstpersonal som går och handlar på dagen och sen kommer gå på ett kvällspass.

Pang så har man det bland de gamla.

Butiken hade öppet på morgonen för riskgrupper, men när jag var där framåt dagen så kom det ju in Rullatorer.

Ingen spritade händerna ingen hade handskar, ingenting.

.

Bra jobbat! Jag har däremot sett kassapersonal använda handsprit och det hela tiden. Nu är jag ju typen som alltid är försiktig i tider då det råder sjukdomar förutom detta vidriga virus då jag är extra försiktig. Människor är snuskiga och ränner runt med allsköns sjukdomar så handhygien 365 dagar om året är inte helt fel. Kan man inte följa enkla regler är det ganska kört faktiskt.

Läget just nu i Sverige och världen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Jag har också hört att arbetsplatserna har spritstationer.
Citera
2020-03-27, 18:25
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Och vem sitter på spetskompetensen? Är det professionen eller är det Flashback?

Du pratade om att de var öppna och transparenta. Det tycker inte jag och du undrar jag hur du motiverar det. I våra grannländer har man varit öppna med kalkyler över hur många som kan stryka med, det är vi inte här.

Vem som är expert och inte är en annan fråga, men även där ser vi samma scenario - Sverige mot världen.
Citera
Medlem
Lilla italienska Vò stoppade coronan på 2 veckor.

Hur?

- 2 dgr efter första coronadöda isolerade man hela staden och alla beordrades i karantän.
- allt stängdes, utom mataffärer och apotek
- polis och militär kontrollerade att order efterlevdes
- alla medborgare testades för corona - två gånger
- man hittade smitta, mest asymptomatisk
- efter andra testet fick de som var smittfria börja leva normalt medan de som bar smitta fick fortsätta i karantän
Vós råd till världen. Agera kraftfullt från början.

https://www.svd.se/stoppade-corona--pa-tva-veckor-framgangssaga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
5,909 nya case i Italien är en stor framgång. 7 dar i rad med en plattare kurva nya case.
919 nya dödsfall är visserligen en toppnotering. Men den är bara en konsekvens av det tidigare stora antalet insjuknade.

Nedstängning karantän har bevisligen effekt...

Ja det vi ser nu är mer eller mindre en kollaps inom sjukvården helt enkelt. Det är jag helt övertygad om...
Citera
2020-03-27, 18:26
Medlem
När tror ni att vi kommer ikapp Italiens dödstal / 6 ?
Citera
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Många skrev att de peakat, så också italienska experter. De tror nu att de kommer peaka inom de närmaste dagarna. Tegnell sa inte att de peakat utan att de "fått signaler på att Italien är på väg att peaka".
https://www.thelocal.it/20200327/breaking-italy-records-shocking-rise-in-coronavirus-deaths
Att slicka på pekfingret och sätta upp det i luften gör varken från eller till. Oavsett om det är herr T.eller hans italienska motsvarighet. Action demanded. Minns arbetet i samband med Tjernobyl, då hade vi ännu ett civilförsvar och en chans. Göran Persson bestämde att det var bättre med privat ägande av herrgård i Sörmland. Så, nu står vi här.
Citera
Medlem
NateGreys avatar
TheGuardian:
Citat:
In a move that will puzzle many, Sweden has refused to shut bars and restaurants amid the coronavirus pandemic. Reuters reports on the situation on the ground in the country’s capital, Stockholm:

The words “DO NOT STAND HERE! TABLE SERVICE ONLY!” are scrawled in white marker across the bar’s wooden counter, which only weeks ago was littered with beer mats and crowded with elbows.

While the global spread of coronavirus has closed pubs right across Europe, Sweden has hung back, with authorities on Tuesday saying bars and restaurants could stay open - but only if customers are seated and served at a table.

“This is completely new for both us and our customers... We have 26 taps of beer, which often change, so it’s a little bit confusing when people can’t approach the bar,” Wirstroms owner Martin Hession, 49, told Reuters.

Hession said that despite remaining open his sales are down 75% compared with March last year, forcing him to sack most of his staff.

“I’d prefer to be closed... I can’t understand why the government wants us to stay open while pubs and restaurants are going bankrupt,” he added, as he rushed between the tables and bars of his labyrinthine pub in Stockholm’s old town.

Sweden has like most other countries asked people to maintain so-called “social distancing”, particularly in pubs. “Keeping two metres apart is absolutely easy for us, even natural,” said Asa Jacobsson, 47, as she sipped white wine by a window seat in Hjartats bar, on Stockholm’s trendy Sodermalm island.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vänta?

Vi kan väl hurra för alla andra länder redan nu?

Vad ska du vänta på innan du hurrar?

Finns inget att hurra över när vi står inför sjukvårdskaos och att mängder med svenskar kommer dö i onödan. Fortsätt leva i förnekelse du lilla vän.
Citera
2020-03-27, 18:27
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Om våra myndigheter kunde vara lite transparenta och redovisa sina modeller, som våra grannländer har gjort, så skulle åtminstone jag känner mer tillit. När de vägrar att göra så, då blir det svårt att inte misstänka att det finns något de försöker dölja.

Det blir mer och mer uppenbart att man inte har någon modell. Det man hade kunnat trott att man eventuellt gjorde var att låta spridningen blåsa igenom samhället på ett någorlunda kontrollerat sätt medans man skyddade äldre och riskgrupper, men även denna strategi har visat sig vara rena önskedrömmar då smitta har spridit sig på äldreboenden och någon speciell information till riksgrupper har man öht inte ens gett ut.

Näe, det är tyvärr precis så illa som det ser ut. Man vet inget. Man gör inget. Man hoppas på bättre väder (rent bokstavligen) och litar på att medborgarna ska sköta det själva. Där ligger vi nu. Så ser Sverige ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det kommer det att vara i Sverige också. Alla som dör på äldreboenden kommer inte att testas och därmed hamna utanför statistiken.

Fast med i dödsregistret kommer dom vara, och efter facit kommer dom nog räknas in vid misstankar om smitta. Så vi är inte Nord Korea utan har under alla år varit expert på register, arkivering osv.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Såg inget om det i din första länk. I denna länk du nu lägger upp:

Förstår du nu min invändning?
Dessutom är ordet "likely" i deras text, och du känner mycket väl till vikten att värdera ord. Oavsett, tack för länk, den är intressant, ska läsa in mig lite extra på den.

Ledsen att jag gav en länk i en senare uppdatering. Men du verkar fortfarande inte läst första artikeln korrekt.
I min första länk nämns detta:
"The New coronavirus has proofreading machinery however, and that reduces the "error rate" and pace of mutation."

Den andra artikeln jag länkade är från 2011 och det finns således fler peer-reviewed artiklar som beskriver mekanismerna i detalj om man vill läsa vidare.

Edit: Och nej, allt jag sa står inte i artikeln, till exempel jämförelsen med Hepatit C. Det är saker jag minns från min utbildning.
Senast redigerad av MikeHanlon 2020-03-27 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in