2020-03-27, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tack skall du ha!

Ja ungefär men inte på minuter. Men att han kommer bli dålig, febrig och trött igen om kanske 2 veckor? 1 månad? och sen när han varit sjuk någon dag så BAM! svårt att andas och måste sättas i respirator???

Inlägget jag kommenterade pratade om att folk skulle falla döda ner på gatorna. Det indikerade att personen i fråga menade ett förlopp på sekunder eller minuter.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Förmodligen är det där en stor anledning till att dom inte gått under 50 pers. Nu kan man fortfarande hålla bön, i någon form. Polisen behöver inte gå in och dra ut imamer i skäggen. Dom kan se lite mellan fingrarna och säga att dom där 400 är nog inte fler än 50.

Tegnells filosofi är att man inte skall göra några åtgärder som inte är enkla, smidiga och mer eller mindre meningslösa. Man får inte klampa på några tår eller ställa några krav. Ordningsmakten skall inte behöva agera annat än med glad min och lite snälla anvisningar.

Det naturliga urvalet som man säger . En av orsakerna att jag inte har respekt för religioner .
Citera
Medlem
– Vi har inte nått eller passerat kulmen än, säger Silvio Brusaferro, chef för Italiens nationella hälsoinstitut.

Tegnell hade fel. Igen.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
"Nu"?

Är religiösa ceremonier, alltså moskébesök, nu förbjudna? Det skulle vara intressant att se dem försöka beivra det. Det kommer givetvis inte att ske.

Jag tror du HELT TOTALT missade vad statsministern sa:

Inte mer än 50 personer får träffas. Så det är maxtalet i kyrkor och moskéer. De får fortfarande träffas, men bara 50 st.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vad gör det för skillnad om det är uträknat per dag eller totalt under ett år/säsong? Procenten är densamma. Influensa är dödligare procentuellt sätt än Corona, det går inte att argumentera bort.

Ja det räcker då med alla som dör i vanlig influensa.. Vi behöver inte en till som grädde på moset.. För folk fortsätter juattdö i vanlig influensa PLUS alla med Corona.. Då blir det dubbelt upp din tomte..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
6,2% dödlighet i vanliga influensan?
Tror du verkligen på det själv?
Källa?

Idioten har ju tagit bekräftade fall eller något liknande(När man behöver söka upp sjukvård för det vilket är mycket ovanligt). Dom korrekta siffrorna på hur många som har influensan i USA är snarare någonstans mellan 25-50 miljoner per år, inte 183k.
Citera
2020-03-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Jag postar bara fakta som (förhoppningsvis) kan hjälpa folk koppla av och förstå att Coronaviruset inte är något att frukta. Har du varit sjuk i vinter så är det förmodligen Covid-19 du har haft. Att media nu målar upp viruset som något farligare än influensa är alltså bara skrämselpropaganda.

.... att du fortfarande tror det är nog bäst att du håller för dig själv, då du bara verkar helt dum i huvudet.
Covid-19 fanns ej i Sverige i vinter, det land som testar mest (tyskland) som har testat mer än en miljon människor har likväl ej funnit något stort mörkertal, och det fann inte WHO i Wuhan heller. Du har helt jävla fel.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Så går det ofta till over there...
Att sitta i knät på ett försäkringsbolag är inte mkt bättre. De förhalar och hoppas att du dör.
Det har gjorts dokumentärer om detta.
Alldeles strax kommer corona att exponera det ruttna sjuksystemet i USA, som om det behövdes.. Världens dyraste vård, men långtifrån bäst.... Otroligt överhypat land.

Ja. Lita på ett försäkringsbolag när man behöver sjukvård är nog ingen höjdare.

Såg en intervju med Betnie Sanders. Han sa att USAs sjukvård kostar dubbelt så mycket per person som Kanadas.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Dom måste göra inriktade åtgärder, specifika åtgärder. Man måste inte antingen göra det ena eller det andra, man kan göra både och.

Jag förespråkar att gym, affärer, restauranger, simhallar och allt annat ska vara öppet. Att sätta varje medborgare i karantän är sedan länge försent och skadan är enorm ekonomiskt. Istället ska vi sätta alla riskgrupper i karantän. Alla över 70 år ska vara i karantän. Samtidigt ska konsumerande unga som inte är i riskgrupp, och som inte riskerar att få en allvarlig skada, fortsätta leva sina liv för att stärka ekonomin.

Det är det enda sättet att inte paja ekonomin mer än vad den redan är, och samtidigt minska antalet döda.

Vad hindrar dig att konsumera? Det är inte förbjudet annat än om du gör det tillsammans med 50 andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Drygt 300 lediga platser kvar totalt i landet. Vad sker när dessa också är slut inom en vecka eller två?

Antalet platser utökas. Men finns ingen mer utbildad IVA-personal. Och antalet respiratorer utökas inte.
Och det är antalet respiratorer och utbildad IVA-personal som är vad som behövs!

Extrapersonal utbildas varje dag så sjukhus och myndigheter rampar upp.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Här testas det första vaccinet mot corona. 19 MARS 2020

Sedan januari har det amerikanska läkemedelsbolaget Moderna tillsammans med den amerikanska staten arbetat för att ta fram ett första vaccin mot coronaviruset.
– Det tog oss 42 dagar från det att kinesiska forskare hade levererat analysen av virusets DNA till dess att vi hade ett testvaccin färdigt, säger Stéphane Bancel, vd för läkemedelsbolaget Moderna till SVT.

I USA har nu de första människorna fått det nya vaccinet mot coronaviruset. Om några veckor ska viruset testas på deras blod.
– Jag är den första som fått vaccinet, jag kan knappt tro att det är sant, säger Jennifer Haller, den 43-åriga kvinna som var först med att få en spruta med det nya vaccinet i staden Seattle på USAs västkust.

RNA-vaccin ska innebära liten risk för biverkningar
I denna första omgång av patienter är syftet att säkerställa att biverkningar inte uppstår. 45 friska vuxna individer kommer att få vaccinet med början denna vecka. En påfyllnadsdos med ytterligare vaccin ges sedan om en månad. Tack vare att det är fråga om ett så kallat RNA-vaccin så menar forskarna att risken för biverkningar är mycket liten.
– Substansen försvinner ur kroppen på 48 timmar, säger Modernas vd Stéphane Bancel till SVT.

Forskarna kommer nu också att ta blodprov på patienterna för att studera antikroppar och sedan utsätta blodet för coronavirus, för att förhoppningsvis få se i laboratoriet hur patientblodets antikroppar attackerar och slår ut viruset.

Vaccinfabriken byggs ut
Förhoppningen är att ha ett vaccin färdigt för leverans i början av år 2021. Läkemedelsföretaget Moderna ligger i Boston/Cambridge på USA:s östkust och har en egen vaccinfabrik strax utanför staden. Till SVT säger Stéphane Bancel att man redan nu har stor kapacitet för vaccinproduktion men att en utbyggnad av fabriken redan har inletts.
– Om det här lyckas så är det ett världsrekord i vaccinframställning, menar Stéphane Bancel.
Han säger också att vaccindoserna för nästa steg i forskningen redan håller på att produceras i deras fabriker. Till sommaren hoppas man kunna ge hundratals personer vaccinet, för att se att det fungerar som det ska, i en så kallad fas 2-studie.

Svenska forskaren: ”Väldigt lovande”
– Det ser ju väldigt lovande ut. Man ska tänka på att Moderna som driver det här både har fantastiska resurser, bolaget har ett värde på 100 miljarder, men de är också duktiga, och de har satsat allt på ett kort här. Direkt när de fick DNA-sekvensen började de ta fram sitt läkemedel, säger Matti Sällberg, professor och vaccinutvecklare på Karolinska institutet.
Även Karolinska instututet arbetar med ett vaccinprojekt mot coronaviruset, men enligt Matti Sällberg är tidsprognosen för detta snarare 3-5 år. Förhoppning är dock att detta ska kunna vara en grund för vaccin mot även andra coronavirus vid framtida epidemier och pandemier.

I USA har processen med det nya coronavaccinet fått högsta prioritet hos landets läkemedelsmyndighet FDA.
– Jag hoppas verkligen att det här leder till att liv kan räddas, säger den testvaccinerade patienten Jennifer Haller i Seattle.

KÄLLA.SVT.(Se länk)(4min lång video+artikel)
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-testas-det-nya-coronavaccinet
Citera
2020-03-27, 17:32
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Det naturliga urvalet som man säger . En av orsakerna att jag inte har respekt för religioner .

Jag fattar inte. Är coronaviruset en orsak till din brist av respekt?

Självklart skall människor kunna utöva sin religion i en tid som denna. Men under kontrollerade former givetvis. Själv kör jag Gudstjänster via nätet. Funkar prima!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in