2020-03-27, 16:10
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Du tycker alltså inte ~600 döda om dagen är illa nog?
Dessutom är det ännu inte en tydlig trend av nedgående dödfall. Mycket kan hända än, men förhoppningsvis är det på väg nedåt. Och hoppas vi slipper samma utveckling i svedala.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Det dör flera tusen varje dag i Italien, år ut och år in. Jag ser inga bevis för att det är just Corona-viruset som tar död på 600 om dagen just nu. Möjligt att 600 som dör testas positivt, men det är gamla multisjuka människor. De kan lika gärna ha dött av influensa, cancer eller vad som helst. Förmodligen så har 20-30% av Italiens befolkning Corona, vilket betyder att just 20-30% av alla dödsfall som sker dagligen kommer visa positivt för viruset. Det betyder inte att det var viruset som orsakade dödsfallet.

Finns det någon statistik som visar hur många mer som dör just nu än vanligtvis? Det hade varit mer intressant. Är det 600 fler än normalt under influensa-säsong i mars månad så är det intressant. Annars betyder dessa siffror ingenting.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Det borde ligga runt 2000-3000 nu om det verkligen var allvarligt. 700 döda om dagen är som vanlig influensa-säsong.

Är du dum på riktigt eller gör du dig bara till? Visa mig det år Italien hade 100 000+ döda i säsongsinfluensa och snittade 700/dag. Herregud alltså, vissa...
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Finns ju inget som säger att man MÅSTE gå någonstans..Enbart egotrippat att tänka som du gör.
Ni KAN ju gå ut vid ett mer lämpligt tillfälle och agera som vuxna och ansvarsfulla individer.

Ni har ingen aning om ni är friska eller inte då man kan vara smittad utan symptom ännu, men även Smittbärare utan symptom. Lite tråkigt om ni vid ett senare tillfälle blir nya verioner av "Tyfus Mary".
Oy ve!

Men många behöver gå någonstans. Alla har inte någon bas
av frivilliga, släkt eller vänner...klart att folk behöver gå ut!

Men visst, skuldbelägg alla som vistas utanför sina dörrar....
Jag tycker det är mer olustigt än själva covid-19....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
En medicinsk bedömning som kan leda till att en svensk som arbetat och betalat skatt i landet hela livet väljs bort och man ger en person som inte ens har laglig rätt att befinna sig i landet vård istället. Det är inte min politik.

Dom måste göra inriktade åtgärder, specifika åtgärder. Man måste inte antingen göra det ena eller det andra, man kan göra både och.

Jag förespråkar att gym, affärer, restauranger, simhallar och allt annat ska vara öppet. Att sätta varje medborgare i karantän är sedan länge försent och skadan är enorm ekonomiskt. Istället ska vi sätta alla riskgrupper i karantän. Alla över 70 år ska vara i karantän. Samtidigt ska konsumerande unga som inte är i riskgrupp, och som inte riskerar att få en allvarlig skada, fortsätta leva sina liv för att stärka ekonomin.

Det är det enda sättet att inte paja ekonomin mer än vad den redan är, och samtidigt minska antalet döda.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Säkert kan så många som 15-20% av stockholmarna vara smittade/varit smittade av corona.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Järvafältet verkar vara särskilt drabbat i Sthlm.

Järva menar du väl? Järvafältet är ett stort grönområde.
Citera
Medlem
Varför skriver inte media om dödsfall i Sverige?
Citera
2020-03-27, 16:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Det borde ligga runt 2000-3000 nu om det verkligen var allvarligt. 700 döda om dagen är som vanlig influensa-säsong.

Länka gärna 700 döda om dagen, i en influensasäsong är du snäll!
Citera
Medlem
114 döda nu enligt www.coronawatch.se

Hur tillförlitlig är den sidan?
Senast redigerad av aju1891 2020-03-27 kl. 16:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vilket beror på att vi alla bär på viss immunitet mot de 4 olika Coronastammarna 229e, oc43, hku1 och nl63 sedan tidigare. Och detta hjälper en hel del individer idag.

Är du säker på detta? För just den frågan har jag lyft flera gånger i tråden och fått svaret att de "gamla" coronavirusen är alldeles för olika detta nya och därför inte alls kan hjälpa.

Jag skulle vara väldigt glad om det du säger vore riktigt. Hoppas verkligen att du har rätt.

Dessa gamla coronavirus orsakar förkylningar med likartade symtom som Covid19. De orsakar mellan 10-50% av alla förkylningar. Det florerar olika siffror. En del människor har blivit allvarligt sjuka även av dessa virus i likartade lunginflammationer som Covid19.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vi cyklar eller går till jobbet, de som bor i kranskommuner tar bilen och tågen är halvtomma.

Det kan ju vara så att resten av Sverige faktiskt lyssnar på myndigheternas råd, medan Östermalmstanterna jagar rökt ål och Stureplanseliten istället invaderar Södermalm. För att inte tala om den i konventionen för mänskliga rättigheter inskrivna rätten till after ski under påsk.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Iran verkar ha lyckats platta ut sin kurva

Jag har sett det. Tror de fick lite panik när det bröt ut så de stängde de drabbade områdena och isolerade viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in