2020-03-27, 16:17
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
<klipp>
Hur farligt är det att åka till fjällen om de stänger ned afterski osv?

Säkert mindre farligt än att stå på packade bussar från SL varje morgon.
Citera
2020-03-27, 16:17
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De listar 13 dödsfall på okänd region. Säger att de hämtar källor från worldometer, FHM samt algoritmer som skannar regionernas sidor. Tror det kan vara en viss dubbelregistrering.

Det är ju svårt att hänga med i realtid om hur många fall/döda det är just nu. Regionernas rapporter innehåller vissa siffror som FHM räknat med och vissa som de inte räknat med.

Jag har som tumregel att helt undvika hemsidor av privatpersoner, speciellt när det gäller intensivvård då folk inte ens fattar skillnaden mellan vårdtillfälle och antal patienter.
Citera
2020-03-27, 16:18
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Det fungerar inte när det insjuknar 5000/dag och dör 700/dag. Det kanske har en viss effekt, men den är sannolikt mycket liten och endast lite fördröjande. Istället för att 10 000 människor dör på några dagar så dör dom på några veckor. Men dom flesta som är svaga för viruset kommer dö i Italien och Spanien.

Svårt att se att det skulle rädda några liv alls faktiskt.

Utan lockdown kommer sjukhusen bli överfulla snabbt. = fler avlider.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vilket beror på att vi alla bär på viss immunitet mot de 4 olika Coronastammarna 229e, oc43, hku1 och nl63 sedan tidigare. Och detta hjälper en hel del individer idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Är du säker på detta? För just den frågan har jag lyft flera gånger i tråden och fått svaret att de "gamla" coronavirusen är alldeles för olika detta nya och därför inte alls kan hjälpa.

Jag skulle vara väldigt glad om det du säger vore riktigt. Hoppas verkligen att du har rätt.
Det är knappast någon som kan vara säker på det där ännu.
Men det är en väldigt god hypotes, som tyvärr inte är så lätt att pröva ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twenty4Seven
Sverige 92+ döda
Norge 17+ döda

Johan Carlssons experiment verkar inte fungera, eller så fungerar det utmärkt enligt hans plan....

Vägra erkänna att Norge gjorde rätt, ni gjorde fel! Gör om och gör rätt!! Eller är stoltheten viktigare än landets bästa?

Betänk också att Norge hade fler fall initial .
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
När vi väl summerar hela den här sjukdomen så kommer vi se att vi fått kanske 10-20 tusen dödsfall. Varje år dör flera hundra tusen i influensa. Så detta var verkligen inte värt att stänga ner hela länder för. Även om vi låtit detta smitta hela våra befolkningar så hade de aldrig dödat mer än någon enstaka procent av våra gamla 80-årga cancerpatienter. Alltså precis som influensa. Inget märkvärdigt.

Det märkvärdiga är inte dödligheten i sig, även om vissa här vill få det till att det är 20% dödlighet. Paniken är ju för att det är så otroligt smittsamt vilket innebär att sjukvården blir överbelastad och människor dör som i vanliga fall inte skulle ha dött om vården hade mäktat med. Det är en tragedi för mig.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Men sluta vara så lättkränkt din foliehatt. Det var skrivet på skoj med glimten i ögat.
Skriver du jävla svennar, tolkar jag det som ett påhopp på oss svenskar.
Och skriver man så har man inget i Sverige att göra.
Foliehatt!? Du har en dumstrut på dig vilket ditt tidigare inlägg bekräftar.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Det märkliga är överreaktionen. Är det fullständig panik eller är det något annat som är i görningen...

Överreaktionen? Förklara gärna närmare vad du menar med överreaktion, från myndigheter, regering, regioner?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Östergötlands Län har oroväckande många fall. Vad kan detta bero på?
Bra fråga. Här finns två större städer (Linköping och Norrköping är båda på top-tiolistan).

Sen tycker jag som vanlig medborgare att vården här fungerar förhållandevis väl - jag känner verkligen inte igen mig i bilden som kommer ifrån Stockholm, SöS och Nya Karolinska. Det är främmande för mig. Så kanske har man haft tid att testa fler här.
Citera
Medlem
Citat:
Det fungerar inte när det insjuknar 5000/dag och dör 700/dag. Det kanske har en viss effekt, men den är sannolikt mycket liten och endast lite fördröjande. Istället för att 10 000 människor dör på några dagar så dör dom på några veckor. Men dom flesta som är svaga för viruset kommer dö i Italien och Spanien.

Svårt att se att det skulle rädda några liv alls faktiskt.

Ja, du har ju i alla fall bevisat din okunskap om matematik. Det går ju inte att neka.
Citera
2020-03-27, 16:19
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Det dör flera tusen varje dag i Italien, år ut och år in. Jag ser inga bevis för att det är just Corona-viruset som tar död på 600 om dagen just nu. Möjligt att 600 som dör testas positivt, men det är gamla multisjuka människor. De kan lika gärna ha dött av influensa, cancer eller vad som helst. Förmodligen så har 20-30% av Italiens befolkning Corona, vilket betyder att just 20-30% av alla dödsfall som sker dagligen kommer visa positivt för viruset. Det betyder inte att det var viruset som orsakade dödsfallet.

Finns det någon statistik som visar hur många mer som dör just nu än vanligtvis? Det hade varit mer intressant. Är det 600 fler än normalt under influensa-säsong i mars månad så är det intressant. Annars betyder dessa siffror ingenting.

Jag antar att du förstår att covid19 har andra symptom och dödsorsaker än exempelvis cancer? Om någon kommer in med en jävla hosta och andnöd och sen slutar andas kan man nog utgå från att det är coronan.

Statistiken på hur många fler som dör har du i länken jag skickade. Folk dör fortfarande i vanliga sjukdomar och olyckor (chocker) och dessa dödsfall registreras inte som covid.

Hur ser du på dem drygt 50 läkare och annan sjukhuspersonal som dött i Italien under denna period? Tillhör det också vanligheterna?
Citera
2020-03-27, 16:19
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Är du dum på riktigt eller gör du dig bara till? Visa mig det år Italien hade 100 000+ döda i säsongsinfluensa och snittade 700/dag. Herregud alltså, vissa...

17 000 dör i snitt varje år i Italien av influensa. Vissa år dig 24 000.
I Sverige 1000 per år.

Jag skulle också se statistik för antal döda i Italien totalt per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in