Citat:
Ursprungligen postat av
Franke88
Det dör flera tusen varje dag i Italien, år ut och år in. Jag ser inga bevis för att det är just Corona-viruset som tar död på 600 om dagen just nu. Möjligt att 600 som dör testas positivt, men det är gamla multisjuka människor. De kan lika gärna ha dött av influensa, cancer eller vad som helst. Förmodligen så har 20-30% av Italiens befolkning Corona, vilket betyder att just 20-30% av alla dödsfall som sker dagligen kommer visa positivt för viruset. Det betyder inte att det var viruset som orsakade dödsfallet.
Finns det någon statistik som visar hur många mer som dör just nu än vanligtvis? Det hade varit mer intressant. Är det 600 fler än normalt under influensa-säsong i mars månad så är det intressant. Annars betyder dessa siffror ingenting.
Jag antar att du förstår att covid19 har andra symptom och dödsorsaker än exempelvis cancer? Om någon kommer in med en jävla hosta och andnöd och sen slutar andas kan man nog utgå från att det är coronan.
Statistiken på hur många fler som dör har du i länken jag skickade. Folk dör fortfarande i vanliga sjukdomar och olyckor (chocker) och dessa dödsfall registreras inte som covid.
Hur ser du på dem drygt 50 läkare och annan sjukhuspersonal som dött i Italien under denna period? Tillhör det också vanligheterna?