2020-03-27, 16:05
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Effekterna av lockdown som jag alltid förespråkat börjar äntligen visa sig nu.
Bra jobbat Italien, nu får vi hoppas Sverige tar efter Sydkorea-modellen dom med.

Du tror alltså på riktigt att det är deras "lockdown" som hjälpt? Jag känner folk i Italien och de säger att inte många bryr sig om karantänen.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vad ligger bakom Skåne och Västra Götalands framgång, hur har de lyckats bekämpa spridningen så bra som de har gjort?

Vi fick tidigt ett kluster av skid och snowboardåkande Stockholmare.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Vad ligger bakom Skåne och Västra Götalands framgång, hur har de lyckats bekämpa spridningen så bra som de har gjort?

Det tror jag inte man har, men man är färre människor, hade sportlov tidigare och färre som kunnat sprida. Säkert lite slump och tur/otur också.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Fortfarande begränsad samhällsspridning. De flesta fallen är importfall och närstående som man lyckats stoppa med smittspårning.

Men det finns samhällsspridning så siffrorna kommer att få uppåt.

Ser man på dagens statistik från FHM är det dock rätt få nya fall i hela Sverige om man bortser från Stockholm.
Citera
2020-03-27, 16:06
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Domedagsprofeterna, hur förklarar ni att dödssiffrorna sjunker sakta men säkert i Italien? Varit lite mindre varje dag de senaste fyra dagarna. Borde de inte öka till 1000, 1500, 2000 o.s.v.? Just nu är det nere på 650, alltså 100 mindre än för ett par dagar sedan.

Du tycker alltså inte ~600 döda om dagen är illa nog?
Dessutom är det ännu inte en tydlig trend av nedgående dödfall. Mycket kan hända än, men förhoppningsvis är det på väg nedåt. Och hoppas vi slipper samma utveckling i svedala.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Citera
Medlem
Citat:
Domedagsprofeterna, hur förklarar ni att dödssiffrorna sjunker sakta men säkert i Italien? Varit lite mindre varje dag de senaste fyra dagarna. Borde de inte öka till 1000, 1500, 2000 o.s.v.? Just nu är det nere på 650, alltså 100 mindre än för ett par dagar sedan.

Jag känner mig inte som en domedagsprofet kan jag säga... Men jag kan svara ändå.

Hela Italien har ju varit nedstängt ett bra tag. Självklart påverkar det smittspridning och eftersläpning i form av dödsfall mm.

Men det är ju knappast en hållbar situation... eller så får vi lära oss leva med detta och den "karantän" det medför. Jag vet inte..

Men att sjukdomsfall/dödsfall klingar av i ett land där allt är nedstängt känns inte så konstigt?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det tror jag inte man har, men man är färre människor, hade sportlov tidigare och färre som kunnat sprida. Säkert lite slump och tur/otur också.

Ingen tunnelbana skulle jag tippa på.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ligger dom inte bra efter i tid som övriga landet?
De lär tyvärr att stiga överallt.
Citera
2020-03-27, 16:07
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vad menar du? De hade +712 döda igår. Det är tredje största dagssiffran.

Det borde ligga runt 2000-3000 nu om det verkligen var allvarligt. 700 döda om dagen är som vanlig influensa-säsong.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Tanken är ju att man ska bomma igen innan miljoner människor blir smittade samtidigt som i Italien och Spanien. Hade Spanien låst in alla precis när smittan börjat få fäste hade de varit i en mycket bättre position nu. Sverige har chansen nu, lr har iaf haft fram tills nyligen, men anser det kostar för mycket. Så Stockholm kommer bli nästa Madrid, Milano, New York

Vilken stad har klarat sig bra genom lockdown då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
I Italien och Spanien? Knappast. Dödssiffrorna i Italien ligger stabilt på 700/dygn och antalet sjuka/dygn ligger på 5000 som tidigare.

Jag vet att du är ett troll, men varför skulle det vara tecken på att det inte fungerar?

Att bryta den exponentiellt tillväxten är A och O. Det har dom gjort. Folk som dör nu är i gråzonen på när de blev sjuka och det är synnerligen bra jobbat. Att ha extrem exponentiellt tillväxt till att inte ens ha det. Det visar tvärtemot att det fungerar.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Du tror alltså på riktigt att det är deras "lockdown" som hjälpt? Jag känner folk i Italien och de säger att inte många bryr sig om karantänen.

Kikar man på bilder från Italien ser man att barer och restauranger står öde, så nog verkar det ha effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in