2020-03-27, 15:11
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelinaKyle
I och med det nya beslutet att förbjuda allmänna sammankomster med fler än 50 pers, kommer jag kunna gå ut och käka lunch på en restaurang nästa vecka eller är det kört? Hittar inte regler för vad som gäller för olika matställen. Är det take-away som gäller? Vill ju stötta!
Bra fråga och jag känner likadant.....

Vad gäller? Men jag ska ut och äta med maken i morgon.
Vi är bägge friska och sköter handhygienen mm mm.

Har en favoritkrog på lunchen som är relativt liten till yta, men
där det flockas säkert mer nattetid. Då kan det säkert gå in fler än
femtio pers.

Och ska personalen stå och räkna gäster undrar man ju?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har sett att de redovisar hur många som ligger på intensiven, men du har nog rätt. Det redovisar säkert det också.

Finns det någon sammanställning om hur många sammanlagt som ligger på sjukhus över hela landet?

Östergötland har t.ex. också redovisat hur många som ligger på deras sjukhus, men då ska man också vara uppmärksam på att de tagit emot patienter från t.ex. Södermanland eftersom IVA-platserna i Eskilstuna snabbt fyllts (min gissning är att pendlingen till och från Stockholm nu har gjort sig påmind).

Jag tror inte det finns någon sådan sammanställning än, och jag skulle akta mig för sidor av privatpersoner då dessa ofta tolkar statistiken fel (t.ex. verkar folk ha svårt att förstå skillnaden mellan vårdtillfällen och antal patienter när det kommer till intensivvård).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Är det sant att förbudet inte gäller privata sammankomster typ barndop bröllop jag tyckte de sa att förbudet gäller privata sammankomster med 50 personer minst .
Det gäller ju för butiker där det inte ska vara mer än femtio besökare samtidigt det va butiksinnehavaren sak att inte släppa in fler .
Det är förbud mot sammankomster även privata med fler än femtio besökare som menas väl ?

Inget förbud mot privata fest överhuvudtaget. Man hoppas dock från FHM att folk har vett nog att förhålla sig till samma begränsning privat som gäller för allmänheten.

Det här säger lagen:
2 kap. Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar
Definitioner
1 § Med allmän sammankomst enligt denna lag avses
1. sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet,
2. föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning,
3. sammankomster som hålls för religionsutövning,
4. teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk, samt
5. andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas.

För att en sammankomst skall anses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den eller att sammankomsten med hänsyn till de villkor som gäller för tillträde till den bör anses jämställd med en sådan sammankomst.

Bestämmelserna i denna lag om allmänna sammankomster gäller även om det vid en sammankomst förekommer mindre inslag av underhållning eller förströelse av annat slag än framförande av konstnärligt verk.

2 § Vad som sägs i lagen om allmänna sammankomster gäller även cirkusföreställningar.

3 § Med offentlig tillställning enligt denna lag avses
1. tävlingar och uppvisningar i sport, idrott och flygning,
2. danstillställningar,
3. tivolinöjen och festtåg,
4. marknader och mässor, samt
5. andra tillställningar som inte är att anse som allmänna sammankomster eller cirkusföreställningar.

För att en tillställning ska anses som offentlig krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den.

En tillställning till vilken tillträdet är begränsat genom krav på inbjudan, medlemskap i en viss förening eller annat villkor är dock att anse som en tillställning som allmänheten har tillträde till, om tillställningen uppenbarligen är en del av en rörelse vars verksamhet uteslutande eller väsentligen består i att anordna tillställningar av detta slag. Detsamma gäller om tillställningen med hänsyn till omfattningen av den krets som äger tillträde, de villkor som gäller för tillträdet eller andra liknande omständigheter är att jämställa med sådan tillställning. Lag (2010:515).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Har de varit på skidsemester i alperna?

– Två läkare har smittats "på byn". De andra har troligen smittats på jobbet, genom att ha undersökt patienter som man inte visste var smittade, säger regionens smittskyddsläkare Anders Nystedt till NSD.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vore märkligt om vi fick så pass många döda på så få dagar. Vi har enbart 214 critical. De är de enda som hinner avlida på 4 dagar. Kan gissa att kanske max 150 av dem avlider. Troligtvis snarare 100.

Tegnell kommer "hitta" lite döda så du kan vara lugn. Dödstalet kommer FHM försöka pressa upp så högt som möjligt. Tegnell snälla avgå, vi vill inte dö i ditt experiment.
Senast redigerad av magpest 2020-03-27 kl. 15:16.
Citera
2020-03-27, 15:12
Medlem
Vilken galen idé att sprida ut Järvaborna till andra områden!! Snacka om att sprida smittan istället för att försöka isolera den. Dessutom blir de mer utsatta om de är sjuka och måste snabbt under sjukvård.
Men okej då, om bokar rum på Grand Hotell, Strand och Diplomat.

Men försök inte få redan svaga områden, ofta med mer procentuellt många i riskgrupper, att ta emot dem. I så fall rena dödshjälpen.

De i centrala Stockholm är väl mer friska och sunda, så där kanske det skulle funka.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
23 döda idag och lite mer än halva dagen kvar. 4 läkare har blivit smittade och vården skär ner på skyddsutrustnings kraven.. Hej då Sverige. Det är en del smarta här som förutspådde kollaps i helgen och de har redan börjat. Grattis Norge, Danmark och Finland ni står upp för era medborgare. Våran regering prioterar afghaner.
Visst at det trist och allvarligt att läkare dör, men de är människor de med och inte odödliga. Frågan är om det finns en överdödlighet hos dessa, och hur den förklaras. Läkare hör väl till det socioekonomiska skikt som kan åka på alpsemester eller till svenska fjällen och förlusta sig. När jag tänker efter känner jag faktiskt till exempel på läkare som gjort just det, åkt till alperna för skidsemester med familjen. Man behöver inte automatiskt anta att de dör på grund av jobbet.

Men diskussionen i den här tråden gäller sig ofta på en nivå där sådana nyanserade resonemang inte har en chans.

Jaså, en läkare dog. Låt oss då ställa de vanliga frågorna:

1. Hade hen några underliggande sjukdomar?
2. Hade hen eller någon i hens familj eller bekantskapskrets nyligen varit till alperna?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Oj, 102 döda nu.

Går uppåt lite i taget.

https://c19.se/
Citera
Medlem
Och bryter jag mot reglerna finns det ingen fängelseplats åt mig ...för dom är redan överfulla?
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Enligt SvD: Bröllopsfester, examensfester och begravningar kommer att beröras. Vi kommer alla beröras. Våra planer behöver göras om, säger socialministern under pressträffen.

https://www.svd.se/stefan-lofven-och-rikspolischefen-haller-presstraff

Det verkar som om det behövs ett förtydligande!
Våra planer - trodde det var FHMs - eller är det så att regeringen inkommer med önskemål till FHM som sen får i uppgift att rekommendera regeringen?!
Citera
2020-03-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Kan det inte skrivas tydligare, vad fan är till exempel "festtåg"? Uteserveringar, gäller förbudet där?

Visst vore det bra om det förtydligades. Men antagligen menar de saker som kortege till Valborg, Pridetåget osv, där en större grupp människor ställer sig på rad och förflyttar sig på ett visst sätt.
Citera
2020-03-27, 15:13
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
SVT meddelar att 200.000 just nu delas ut i Sverige...

Ja "börja leverera under April" sa hon. Det är 4 dagar till 1:a april.

https://www.draeger.com/en_corp/About-Draeger
Tyskt företag. Har de startat produktion i Sverige tro? Undrar om de tillverkar av svenskt papper...

200.000 vad innebär det? 200.000 i april -eller på hur lång tid? 10.000 per dag? 5.000 per dag?

Goda nyheter! Men räcker det och är det snabbt nog för vårdens behov? Går det att snabba upp ytterligare tro?

Jag tror Dräger sedan tidigare har viss tillverkning i Sverige.

https://www.draeger.com/sv_se/Home
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in