2020-03-27, 15:08
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Intressant.
Vilka länder skulle du säga ligger i täten då det gäller kunskap och resurser att forska på sånt här?

Det handlar egentligen snarare att ta till sig seriösa källor än att peka ut vissa länder. Den här tråden är full av länkar till obskyra forum och internetsidor där det påstås det enda och det andra. Sen när det gäller mycket av artiklarna som länkas till rent allmänt om detta virus är det nästan alltid så att ingen av dessa genomgått peer review eftersom det inte funnits tid. Därför blir det svårt för gemene man att bedöma hur tillförlitlig källan är eftersom man måste vara insatt i hur studien ifråga har utformats, hur många patienter studien innefattar osv. Det har t.ex. dragits slutsatser i tråden om viruset baserat på uttalanden från Hong Kong där antalet patienter man tittat på är 12. I en seriös studie vill man titta på 1000 personer eller mer.

I normala fall, när det inte pågår en pandemi så kan jag säga dig att studier som inte genomgått peer review skulle kastats i papperskorgen direkt när det kommer till att redovisa källor. Detta innebär alltså att de inte skulle publiceras i någon som helst seriös vetenskaplig tidsskrift. Det som nu sker är att artiklar som läggs på diverse sidor för s.k. pre-prints fullkomligt strömmar in vilket gör källkritiken extra svår.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Detta brukar redovisas av respektive Region. Till exempel nämnde killen från Region stockholm att över 200 vårdades på sjukhus samtidigt som han gick ut med att 18 personer dött i Stockholm den dagen.

Jag har sett att de redovisar hur många som ligger på intensiven, men du har nog rätt. Det redovisar säkert det också.

Finns det någon sammanställning om hur många sammanlagt som ligger på sjukhus över hela landet?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Enligt min prognos från igår, har vi 346 döda den 1 april.

Just nu har vi 101 döda (https://c19.se/)
Med andra ord håller min prognos, som angav 100 döda för idag, mycket bra.

Vore märkligt om vi fick så pass många döda på så få dagar. Vi har enbart 214 critical. De är de enda som hinner avlida på 4 dagar. Kan gissa att kanske max 150 av dem avlider. Troligtvis snarare 100.
Citera
2020-03-27, 15:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ni är så rökta. Och Tengele, Röfven och gänget gör för lite, för sent och precis tvärtom mot vad sunt förnuft kräver precis dom vanligt. Dagens siffror av döda motsvarar hur många som smittades för 2-3 veckor sedan. Och smittspridningen är exponentiell. Snart tar IVA-sängar, ventilatorer och skyddsutrustning slut. Och hur kommer klanerna i förorterna reagera när deras släktingar och bruschor börjar dö som flugor och inte får vård för att sjukhusen är fulla? Det kommer få Husbykravallerna att blekna i jämförelse.

Min bäste vän är läkare i New York. Vad han beskriver låter i princip som katastroftillstånd på sjukhusen. Och där har de 35 IVA platser per 100 000 invånare medans Swedistan har 2.6.

Lycka till kära svennebananer och njut av lite tunnelbaneåkande, after ski och barhäng medans ni kan. För om ett par veckor när det offentliga Sverige pudlar och ursäktar sig att de inte såg det komma och att de varit naiva då kommer det garanterat bli lock down.

Jag läste ett reportage från New york i morse. Läkarna sa att tillståndet var värre än efter terrorattentaten. Smittspridningen är enorm.
Orkar inte söka fram någon länk till det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det här är smartness-nivån på de skarpa människorna på Folkhälsomyndigheten.

Enligt Aftonbladet:

.. och här gäller INTE förbudet (några exempel)

✓ Skolor
✓ Köpcentrum och gallerior
✓ Arbetsplatser
✓ Kollektivtrafik
✓ Privata fester
✓ Gym- och träningsanläggningar
✓ Mataffärer
✓ Simhallar

Så jag kan fortfarande hyra lokal och anordna en fest för 300 personer så länge jag kallar det för ”Privat fest”.

Vilka tar dessa beslut? Det är skrattretande hur korkade de är

Men det är ju helt sinnesSJUKT!
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vore märkligt om vi fick så pass många döda på så få dagar. Vi har enbart 214 critical. De är de enda som hinner avlida på 4 dagar. Kan gissa att kanske max 150 av dem avlider. Troligtvis snarare 100.

Haha, man tyckte även igår att det vore orimligt att min prognos, om 100 personer skulle stämma idag.

Just nu är det 101 personer.

Ja, vad skall man säga?
Citera
Medlem
Väldigt mycket folk som festar på Södermalms krogar tydligen enligt polisen. Mycket stök. Tegnell säger i intervju på SVT att som ni kan se i Stockholm så sköter Stockholmarna sig. Uppenbarligen helt omedveten om situationen på Södermalm och dess krogvärld.

Södermalmspolis idag:
"För andra natten i rad var det full baluns på krogar och gator. Fulla människor som partajade friskt. Mycket folk ute, ingen synbar oro över sakernas tillstånd.

Inga allvarliga händelser tack o lov, mest berusade som behövde tas om hand.

Helgen blir intressant!"
Citera
2020-03-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vad är det man varnar för då man gång på gång uppmanar folk att vara källkritiska var uppgifter kommer ifrån.
Vad är man rädd för? Att Ryssland skulle på verka på nåt sätt?
Är det kritik på tex Tegnell man är rädd för, att någon skulle hitta på saker som inte stämmer om honom?
Hur sjukdomen smittar eller verkar bör ju inte skilja jättemycket i informationen från Folkhälsomyndigheten, PK-media eller den som ryssarna förmedlar.

De måste ju ha någon hemsk fiende att skrämma upp folk med för att motivera sina budget, tysta kritik och för att framstå som hjältar. Att det sen inte finns någon rysk påverkan att prata om är väl då oväsentligt.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
SVT meddelar att 200.000 just nu delas ut i Sverige...

Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jag uppfattade det från presskonferensen att de ska "börja levereras under April" enligt Socialstyrelsen.

Ja "börja leverera under April" sa hon. Det är 4 dagar till 1:a april.

https://www.draeger.com/en_corp/About-Draeger
Tyskt företag. Har de startat produktion i Sverige tro? Undrar om de tillverkar av svenskt papper...

200.000 vad innebär det? 200.000 i april -eller på hur lång tid? 10.000 per dag? 5.000 per dag?

Goda nyheter! Men räcker det och är det snabbt nog för vårdens behov? Går det att snabba upp ytterligare tro?
Citera
Medlem
Citat:
Ja, smittan kommer inte försvinna på några veckor, men att låta den härja fritt kostar onödigt många liv.

Karantän sätt alla i riskgrupper i från samhället.
Citera
Medlem
insvepts avatar
Var "tvungen" att ta en runda för att hämta massa paket på posten samt göra en rejäl matshopping.
Har inte varit ute på ett par veckor.

Jag gick omkring i FPP3-munskydd, plasthandskar och glasögon.
Massa folk ute i Stockholm, typ som en vanlig fredag.
Såg ingen med ansiktsskydd eller liknande, det enda var en kvinna som använde ärmen av tröjan när hon öppnade kyldörren till ostarna. En ung tjej hostade (inte avsiktligt) mot mitt håll rätt nära också. Piss.

Är det jag som överreagerar? Verkar som att ingen bryr sig, alla lallar runt, sitter på uteserveringar o.s.v.
Citera
2020-03-27, 15:11
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:

Du måste även komma ihåg, att kritiska fall även det ökar för varje dag. Och de kan gå mycket snabbt.

Att kolla på kritiska fall är missvisande, eftersom det där är en bedömningsfråga osv. Plus att det kommer in folk i sista sekund med fruktansvärda lunginflammationer och avlider bara någon dag efter på sjukhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in