2020-03-27, 15:04
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Stort LOL på "cirkusföreställningar". Bra att staten säkrade upp där iaf!

Tur att medborgarna har lite egen ansvarskänsla i allt det här!

Fan, jag som räknade att få gå på cirkus nu i vårvädret och så blir det förbjudet. Fan, får väl gå ner och ta en bira då ute på stan, någon uteservering.

OBS ironi, är isolerad med hemarbete.
Citera
2020-03-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ni är så rökta. Och Tengele, Röfven och gänget gör för lite, för sent och precis tvärtom mot vad sunt förnuft kräver precis dom vanligt. Dagens siffror av döda motsvarar hur många som smittades för 2-3 veckor sedan. Och smittspridningen är exponentiell. Snart tar IVA-sängar, ventilatorer och skyddsutrustning slut. Och hur kommer klanerna i förorterna reagera när deras släktingar och bruschor börjar dö som flugor och inte får vård för att sjukhusen är fulla? Det kommer få Husbykravallerna att blekna i jämförelse.

Min bäste vän är läkare i New York. Vad han beskriver låter i princip som katastroftillstånd på sjukhusen. Och där har de 35 IVA platser per 100 000 invånare medans Swedistan har 2.6.

Lycka till kära svennebananer och njut av lite tunnelbaneåkande, after ski och barhäng medans ni kan. För om ett par veckor när det offentliga Sverige pudlar och ursäktar sig att de inte såg det komma och att de varit naiva då kommer det garanterat bli lock down.
Jag är rädd för allt det du skriver stämmer ..vi blundar för FÖR mycket!
Citera
2020-03-27, 15:05
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hörde inte att han sa så. När sa han det ungefär, eller var det en intervju efteråt?

Ja efter konferensen i intervjuen med reportern vid runt 1:04

Går inte att spola längre än till en timme ser det ut som så man måste fortsätta titta på videon efter det i 4 minuter manuellt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Vart är alla förnekare? Norge har 16 döda. Finland har 5.sverige 101.vi har alltså x20 mer än Finland.. Fy fan för er förnekare.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Då spräcker vi 100 idag och landar på runt 200 till 1 April.

Enligt min prognos från igår, har vi 346 döda den 1 april.

Just nu har vi 101 döda (https://c19.se/)
Med andra ord håller min prognos, som angav 100 döda för idag, mycket bra.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ungefär så här kan dödsantalet se ut dag för dag en vecka framåt, med viss felmarginal.
Med början imorgon alltså, 100 dödsfall totalt.

2020-03-27 100
2020-03-28 128
2020-03-29 164
2020-03-30 211
2020-03-31 270
2020-04-01 346
2020-04-02 444

Sen behöver man justera beräkningarna igen. Helst bör det ju justeras varje dag, men eftersom vi inte har någon tidsmaskin så är det här en bra fingervisning.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Men barnen och ungdomarna som var rätt många. De ligger väl inte på servicehus?

Som jag skrev så ligger de också på allmän avdelning. Allmän avdelning är sjukhuset, men inte intensiven. När msn blir för sjuk för den delen hamnar man på intensiven.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
bara lagstiftning för ÄLLMÄNNA sammankomster

Ja, Sverige är ett pajasland. Nu kan vi fixa en privat coronafest med 10 000 personer. Sverige kan inget göra
Citera
Medlem
I och med det nya beslutet att förbjuda allmänna sammankomster med fler än 50 pers, kommer jag kunna gå ut och käka lunch på en restaurang nästa vecka eller är det kört? Hittar inte regler för vad som gäller för olika matställen. Är det take-away som gäller? Vill ju stötta!
Citera
2020-03-27, 15:06
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Festtåg är väl Pride och liknande.
Håller med om att det är otydligt.

Ja, pride är gissningsvis en enorm smittspridare.

Tyvärr förstod jag det som att t.ex. restauranger fortfarande ska få hålla öppet. Sprids väl smitta där också.
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Här gäller förbudet

✓ Sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet.

✓ Föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning

✓ Sammankomster som hålls för religionsutövning

✓ Teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk

✓ Andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas.

✓ Tävlingar och uppvisningar i sport, idrott och flygning

✓ Danstillställningar

✓ Tivolinöjen och festtåg

✓ Marknader och mässor

✓ Andra tillställningar som inte är att anse som allmänna sammankomster eller cirkusföreställningar.

.. och här gäller INTE förbudet (några exempel)

✓ Skolor

✓ Köpcentrum och gallerior

✓ Arbetsplatser

✓ Kollektivtrafik

✓ Privata fester

✓ Gym- och träningsanläggningar

✓ Mataffärer

✓ Simhallar

Oki, ja jag förstår...men som om viruset väljer folksamlingar mao?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Kan det inte skrivas tydligare, vad fan är till exempel "festtåg"? Uteserveringar, gäller förbudet där?

Festtåg - Kan det vara Pride...? DÅ ligger nog regeringen lika pyrt till som vad gäller moskéer.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Nu är statistiksidan på FHM uppe:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
FHM:s statistik verkar inte helt uppdaterad, vet inte om det regionerna som inte rapporterat in eller om FHM missat något.

Region Östergötland rapporterade redan för ett par dagar sedan att 5 pers dött, enligt FHM:s statistik 4 döda.
Blekinge fick sitt första dödsfall igår, 0 döda där enl FHM.
Från Halland rapporterades 2 döda igår, 1 avliden enl FHM.
Sen har FHM:s statistik 9 dödsfall i Sörmland men det rapporterades igår om ytterligare 3 avlidna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in