2020-03-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja på allt.
Min arbetsgivare, en landsbygdskommun, har på eget initiativ infört en väldigt mycket lägre nivå. "Stockholm" har man inget stort förtroende för.
Takk! Det er veldig bra! Din arbeidsgiver er klok
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Förbudet gäller även mer privata tillställningar med släkt och vänner.
Jo för det är ju vanligt att man är över 50 personer vid middagsbordet.
Möjligtvis när syrianerna ska ha påskfest då, men för vanliga svensson kommer de här knappt göra någon skillnad.

Barndop ö, bröllop, begravningar osv tenderar att samla en hel del, troligen prövar man vattnet nu blir det inte bättre så lär man sänka ytterligare
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, det tycker jag. PK är inte från statligt håll, utan kollektivt tryck.

Dessutom kan man knappast anklaga FHM för att vara PK. Att vara PK i dagsläget skulle vara fullständig lockdown och skottpeng på den som går ut.

Exakt, att ge efter för pöbelns hysteri för att plocka politiska poäng är helt klart PK.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Att åka buss och tvärbana i dag här i Stockholm är att utsätta sig och andra hela tiden. Det är den största spridaren just nu. Är jag överdriven som väljer att inte träffa folk ens som åker kollektivt? Till och med släkt.

Du gör helt rätt. Hade alla tänkt som du hade sverige knappt haft problem med viruset, tyvärr är du ett bra undantag.
Citera
Medlem
sannes avatar
En fråga till er i tråden;

Jag börjar alltid lyssna spänt i början på en PK, och lyssna in vad de kommer göra för åtgärder, sen när man hört det (tex. idag med 50 personer sammankomster), då börjar mina tankar flyga bort, och deras babbel ( i mina öron) gör att jag bara tycker det känns otroligt högtravande, och massa regler och förordningar, PDF dokument, ologiska argument osv.

Hur känns det för er?
Citera
Medlem
aina08s avatar
Löven: "Nu handlar det om gemensamt ansvar. Att använda folkvett."
Men ge tydliga förbud istället för att lägga över ansvaret på folket.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Notera att det inte heller påverkar exempelvis stora ansamlingar av invandrare som samlas på torg, såsom i Trollhättan eller Rinkeby. Dessa faller inte under definitionen för Allmän Sammankomst.

Detta har man noggrant sett till innan man beslutade detta, eftersom det inte hade gått att upprätthålla.

Statsminstern just nu "Det går inte att lagstadga om allt. Detta är en fråga om folkvett".

Vad tror ni, är Folkvettet starkt representerat på Rinkeby Torg en fredagskväll klockan 21?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Handlar väl inte om att förminska. Men ungdomar dör ibland av influensa (ja, jag VET att Covid-19 inte är influensa, men ligger nära till hands att jämföra). Blir normalt sett inga rubriker av det. Hon är dock ett undantag, denna franska tjej. Och såna finns alltid. Vore konstigt annars.

Tragiskt att se hur ni lydigt dansar med i mediahysterin.

23 läkare har dött i corona på en månad. Är det mediahysteri?

Dödligheten har ökat med 50% emot det vanliga om dagen i Spanien och Italien. Något sådant har inte skett sedan andra världskriget i västeuropa. Är det mediahysteri?

Sjukhus överfyllda och överbelastade. Sjukhuspersonal bor på sjukhusen. Ingenstans i världen finns normal sjukvård kvar- allt de hinner med är de allra mest akuta. Hela ålderdomshem slaktas på några dagar. Är det mediahysteri?

Varenda intensivvårdsplats är upptagen, snart i varje land som har corona utbrett, trots att man i panik kallar in militär som smäller upp fältsjukhus. Är det mediahysteri?

Folk kvävs på akuten, krematorier hinner inte med- hela lastbilar med lik fraktas bort dag efter dag efter dag. Är det mediahysteri?

Det är krig. Men du är så fredsskadad att du inte ser det.
Citera
2020-03-27, 13:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Följsamheten är stor Johan Carlsson Folhälsomyndigheten.

Vi får se hur följsamheten blir ikväll, människor som fått lön, uteserveringarna lockar med billig öl (med bordsservering såklart) och folk blir fulla och goa, och ska kramas och sen kommer ångesten över corona och diskussioner, som kommer skapa oro och eventuella bråk.

Vi får se rubrikerna i morgon.
Regeln gäller från söndag den 29 mars, tyckte jag de sa.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Tycker 50 pers är så jävla luddigt, är de inte bättre man stänger restauranger, klubbar och dylikt direkt? Även skolor?

Känns som Sverige jobbar 2 veckor senare än andra länder. För 2-3 veckor sedan införde Tyskland ett liknande förbjud. I söndags bytte de till max 2 pers.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Även Sveriges regioner som skitit i de rekommendationer FHM givit om att alla regioner skall upprätta lager för nödvändigt material ifall en kris inträffar. Säger en del om vilka dönickar som väljs in till och styr Sveriges Regioner, samt att samordningen mellan myndigheter är katastrof. Tror FHM:s tidiga is i magen utgick från att Regionerna hade gjort som de rekommenderats. Verkligheten var en annan.
Det är såklart inte bra, men jag tror det ser likadant ut i alla länder. Det finns alltid problem på lokalnivå.
Citera
Medlem
elopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Förbudet gäller även mer privata tillställningar med släkt och vänner.
Jo för det är ju vanligt att man är över 50 personer vid middagsbordet.
Möjligtvis när syrianerna ska ha påskfest då, men för vanliga svensson kommer de här knappt göra någon skillnad.

Vi hade begravning för några veckor sedan och var ca 100 svenskar. Jämna födelsedagar, bröllop och begravningar påverkas nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in