2020-03-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stek32
Jag har fått höra av en smittskyddsläkare att det i eftermiddag kommer komma nya restriktioner om folksamlingar i Sverige. Den nya gränsen kommer vara 50 personer.

Från 500 till 50?
Tyvärr tror jag du sitter och hittar på.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stek32
Jag har fått höra av en smittskyddsläkare att det i eftermiddag kommer komma nya restriktioner om folksamlingar i Sverige. Den nya gränsen kommer vara 50 personer.

Behövs betydligt lägre än 50, ingen åtgärd som kommer ge någon större effekt tror jag iaf.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tack!

Betyder det här att det inte spelar någon roll hur många virus man blir infekterad med?
Man blir lika allvarligt eller inte allvarligt sjuk oavsett?
Har jag missförstått?

”We analyzed the viral load in nasal and throat swabs obtained from the 17 symptomatic patients in relation to day of onset of any symptoms (Figure 1C). Higher viral loads (inversely related to Ct value) were detected soon after symptom onset, with higher viral loads detected in the nose than in the throat. Our analysis suggests that the viral nucleic acid shedding pattern of patients infected with SARS-CoV-2 resembles that of patients with influenza4 and appears different from that seen in patients infected with SARS-CoV.3 The viral load that was detected in the asymptomatic patient was similar to that in the symptomatic patients, which suggests the transmission potential of asymptomatic or minimally symptomatic patients.”

Källa:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001737

Du har missförstått.

Här finns fler belägg för att storleken på virusdosen har betydelse för hur allvarligt sjuk man blir av covid.

"Late last month, when the virus had infected 80,000 worldwide, the Los Angles Times reported that 3,387 health workers in China had contracted COVID-19. Among the first health care professionals to die were two doctors, just 29 and 34 years old.

As a whole, doctors and nurses are more exposed to the coronavirus just by nature of working with the ill. But research also suggests that how much virus they’re exposed to matters, too. As Anna Yeung-Cheung, a virologist at Manhattanville College, told Slate‘s Shannon Palus in February, the reason a young doctor died of COVID-19 is, in part, because he was a doctor. “It’s a dosage thing,” she said.

While this hasn’t been tested in human trials for obvious ethical reasons, we do have some information about how other coronaviruses affect animals: Researchers have found the more of a virus the animal is exposed to, the worse disease it develops. “When we infect animals with related coronaviruses with a lower dose of viral particles, they don’t become as ill as if we infect them with a higher dose of viral particles,” Graham says. “So there is a dose-dependent response to illness.” The animal models are “a pretty good indicator,” she says, of why health professionals who work directly with infected people are experiencing more severe illness."

https://www.motherjones.com/politics/2020/03/coronavirus-immunity-questions-answered/
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast återstående biologiska livslängd måste vara annorlunda för en från pöbeln eller en politiker, kändis eller kungen?
Det vore naivt att tro att kungen och den politiska statsledningen skulle förbli oprioriterad.

Men när det kommer till politiker och kändisar i allmänhet , så är det svårt att se hur sådan positiv diskriminering skulle gå till. Det är alldeles för många människor som är inblandade och har insyn.
Citera
2020-03-27, 11:22
Medlem
Stones avatar
Hur ser ni på Kina och kineser numera? Att de har en sjuk matkultur är just en kultur. Vi har vår kultur. Är det bara en jävla osis att det startade där? Galna ko-sjukan startade i England efter att vi gett kor benmjöl av kor. Sa7 vi är lika sjuka vi.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är definitivt mycket som inte stämmer med olika länder siffror:

Sydkorea har nu i 2.5 veckors tid rapporterat ökningstal i antalet smittade på ca 1% per dag. Däremot så ligger antalet döda stadigt på ca 6% ökning. Skulle tippa på att det innebär att ökningstakten i Sydkorea ligger på ca 6%. De är duktiga på att hålla avstånd och tvätta händerna, så kanske 6% är vad de kan pressa ner det till.

Japan uppvisar sedan ett antal veckor samma mönster som Sydkorea. Ökningstal i antal döda på 6-7% om dagen. Så kanske dessa "rena" och ordningsamma länder i ostasien kan trycka ner siffran dit, men inte lägre.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Många länder har nu dagliga presskonferanser kring corona. Och i de flesta länder som jag följt så är det regeringen som håller dessa. Såklart är även olika experter med. Men i Sverige är det idel FHM och Tegnell. Den svenska regeringen hörs och syns ganska lite. Varför detta? Eller inbillar jag mig bara att det finns en skillnad?

Jag tror att det är för att regeringen vet att det inte är deras expertområde, de vet att politiker inte ska blanda sig i hälsokriser då de saknar nästan all form av expertis kring vad som behöver ske ovanpå att de kan arbeta utan att behöva avbryta för presskonferenser som slukar ett par timmar om dagen.

Jag anser att Sverige faktisk gör rätt när det kommer till den biten, sedan så skulle det vara betydligt bättre om vi faktiskt hade experter som inte var ditsatta av alliansen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Vi är fortfarande i början. Vi borde se en dubblering av antal döda ca var tredje dag.
Ok!
Citera
2020-03-27, 11:23
Medlem
Raktinyllets avatar
Hur kommer det sig att Indien har så få fall? Indierna lever ju som packade sillar och har en väldigt hög befolkningsmängd.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Många länder har nu dagliga presskonferanser kring corona. Och i de flesta länder som jag följt så är det regeringen som håller dessa. Såklart är även olika experter med. Men i Sverige är det idel FHM och Tegnell. Den svenska regeringen hörs och syns ganska lite. Varför detta? Eller inbillar jag mig bara att det finns en skillnad?

Politikerna har lämnat över allt ansvar till respektive myndighet. De gör ingenting förens en myndighet rekommenderar för nya beslut.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det vore naivt att tro att kungen och den politiska statsledningen skulle förbli oprioriterad.

Men när det kommer till politiker och kändisar i allmänhet , så är det svårt att se hur sådan positiv diskriminering skulle gå till. Det är alldeles för många människor som är inblandade och har insyn.

En respirator gick att köpa för ca 800 000 kr för ett par veckor sedan. Idag pratar vi om miljonbelopp och 10 månaders leveranstid.
Citera
Medlem
Stek32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Från 500 till 50?
Tyvärr tror jag du sitter och hittar på.

Ja, från 500 till 50. Som tur är så behöver du inte vänta så många timmar innan du vet om det stämmer eller inte.
Senast redigerad av Stek32 2020-03-27 kl. 11:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in