2020-03-27, 10:37
Medlem
Region Stockholms katastrofparagraf i vårdvalsavtalet begär nu in privata vårdgivare som ska hjälpa till i vårdkrisen.
Citera
2020-03-27, 10:37
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Just så jag ser det. Att folk faktiskt kan lita mer på ett litet fåtal svenska experter än hela den övriga världen är för mig svårt att förstå. Det är ju inte heller alla svenska experter som är eniga med dem.

Ja, ibland känns det som att vissa tror att sverige är på toppen av världen och står ensamt, när vi lever i en mer global värld än någonsin. Folk borde söka egen info, sverige gör absolut ingenting för att skydda sina medborgare mot viruset jämfört med världens andra länder.
Citera
2020-03-27, 10:38
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De som jobbar på FHM väljs inte i allmänna val. De behöver inte ge vika för populism, eftersom deras anställning inte hänger på det.

Att man utser en generaldirektör är närmast irrelevant. Man byter ju inte ut personalstyrkan. FHM är en fristående organisation som skulle fungera bra utan att ens ha en generaldirektör. Deras uppdrag är enbart att värna om folkhälsan, och det är på de grunderna de bedöms.
Så ifall deras beslut orsakar den värsta depressionen någonsin i svensk historia, med massiva uppsägningar av vårdpersonal, avskaffad äldreomsorg, en medelklass ruinerad i massarbetslöshet. Och den mycket högre dödlighet som följer av det. Då "bedöms" FHM därefter, men hur folket röstar KAN inte påverka dem, för att man kan bara välja politiker, från vilka alltså dessa sovjetbyråkrater är "oberoende". FHM som en stat i staten.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Det ser ut som om "antal nyinskrivna intensivvårdstillfällen med Coronavirus" per dag minskar/stabiliseras. Eller släpar inrapporteringen?

Tisdag, onsdag, torsdag ligger alla lika lågt eller lägre än måndagens rekordsiffra 42 nyinskrivna. (Att dagens siffra hittills är låg är förstås begripligt.)

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Region Stockholms katastrofparagraf i vårdvalsavtalet begär nu in privata vårdgivare som ska hjälpa till i vårdkrisen.

Jag skrev det här redan 08:50 media har snott det härifrån

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Det skrevs ut på vårt intranät för flera timmar sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Så du tror länder stänger sin ekonomi pga ingeting? Sluta, detta är största hotet i modern tid. Vakna upp.
Fast det finns en tråd om det. Reaktionerna versus "faran"..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Inom en vecka har sverige ca 200 döda per dag.

4-5 dagar kvar. Tror du själv på detta?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Skåne går till och med minus i personer inlagda samt IVA vårdade.

Uppenbarligen behöver vi inte karantän i hela landet

Skåne 21 (-2) 5 (-1)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De som jobbar på FHM väljs inte i allmänna val. De behöver inte ge vika för populism, eftersom deras anställning inte hänger på det.

Att man utser en generaldirektör är närmast irrelevant. Man byter ju inte ut personalstyrkan. FHM är en fristående organisation som skulle fungera bra utan att ens ha en generaldirektör. Deras uppdrag är enbart att värna om folkhälsan, och det är på de grunderna de bedöms.

HAHA!!! Samma sak säger dom om SVT!
FHM är politiskt styrd punkt!
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja, jag precis som du köper saker tillverkade i Sverige så då måste du ju stötta svenska regimen med enligt din logik...

Köper aldrig mycket, enstaka pryl bara. Om det står "mad in China" kollar jag sällan efter. Men då 90% av allt tillverkas där i dag så åker jag väl på det 9 gånger av 10 i alla fall.

Men det strör mig inte för min moral är redan dålig. Det är alla andra som hycklar inte jag!
Citera
2020-03-27, 10:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Se själv

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Inget nytt att msm har snokare här. Nyheter finns ju ofta snabbare här på fb än någon annan stans.
Citera
2020-03-27, 10:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har gått från att tycka regeringen och våra myndigheter behandlar denna corona-kris väldigt dåligt till att börja förstå varför dom inte sätter oss i karantän och stänger ner samhället.

Redan nu när man pratar med kompisar som suttit själv-isolerade från samhället i 2 veckor så ser man att folk börjar ångra sig och se det som totalt onödigt eftersom siffrorna i regionerna där dom bor är stabila med väldigt liten stigning eller ingen stigning alls. Man ska sätta samhället i karantän vid precis rätt tillfälle alternativt sätta regioner i karantän medans andra regioner får fortsätta som vanligt.

Personligen har jag varit isolerad från jobb och samhälle i två veckor och börjar redan ifrågasätta varför jag ens gör det. Skåne har knappt någon tillväxt i bekräftat smittade eller döda pga viruset, och vi har ingen allmän spridning av corona. Varför ska vi sitta instängda och skada får lokala ekonomi?m Om det blir värre ska vi absolut stänga men nu borde direktiven vara att gå ut och göra som vanligt. Vi har ingen spridning i Malmö, gå ut och handla och sätt sprätt på era löner.

Du säger att de regioner där dina kompisar suttit i karantän är stabila, med väldigt liten stigning? Har de ( och du) tänkt på att kanske är det isoleringen som gett den effekten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in