2020-03-27, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är sorgligt att höra svenskar börjar kalla den svenska fristående Folkhälsomyndigheten för ”regimen”, samtidigt som man målar upp kommuniststyret i Kina som en förebild.

Att exempelvis peka enbart på exempelvis Regeringen Löfven, FHM eller riksdagsmajoriteten blir alltid felvisande och kan därför enkelt deflekteras. "Regimen" är däremot en helt korrekt benämning.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-27 kl. 09:56.
Citera
2020-03-27, 09:54
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag skulle tro att man mörkar så mycket som möjligt i Sverige.

Med en fru på Akuten så kan jag med säkerhet säga att man inte rapporterar som folk tror eller förväntar sig att döda i corona skall rapporteras.

Många som dör av en corona konsekvens rapporteras INTE som corona offer utan ges andra anledningar. Oftast som dödsfall av någon av de underliggande orsakerna till att de insjuknat akut av corona.

Det kan vara hjärtsvikt, lunginflammation och andra dödsorsaker kan man slippa rapportera corona död desto bättre blir det i statistiken..Då inte enbart i tidningarna och media utan även för sjukhuset/vårdaren. Många privata företag som hanterar äldre vill inte att det skall synas att folk dör i mängder vid just DERAS privata bolag..Då skulle de få färre kunder och mindre inkomster..

Många som dött testas inte alls varesig innan eller efter döden.. Dessa kommer aldrig in i statistiken. Det verkar heööer inte finnas något intresse av att följa upp dödsfall och ta reda på exakt hur många offer corona kommer att skörda totalt.
Citera
2020-03-27, 09:55
Medlem
Citat:
Hela övriga världen är alltså vansinnig. Alla utom lilla Sveriges styrande. Ok.

Det kan faktiskt i efterhand visa sig vara så att många länder överreagerat.
Men det är ett svar vi inte kan dra redan nu.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Denna 16åring kan mycket väl ha andra sjukdomar i botten. Det vet vi inte

Nope, frisk. Liksom 21-åringen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är förstås enorm skillnad på att släppa smittan fri eller fortsätta en intensiv smittspårning och tvingande karantän.

Sverige kan inte som ensamt västland fortsätta så här. Andra länder kommer tvingas ha samma restriktioner mot oss som de lär skaffa mot tex länder i Afrika, så som du påpekar.

I och med att längre immunitet lär saknas kommer smittan att florera här, och de länder som smittbekämpar kommer förstås inte se med blida ögon på det. Vi går mot stängda gränser och egenförsörjning, oavsett vad folk vill och tycker om det. Möjligen kan vi gå ur EU och sedan öppna mot Afrika.

Nej, det är inte en enorm skillnad, du har inga belägg för det.

Jo, Sverige kan fortsätta såhär, allt annat är populism och en mediamyt, du har gått på den.

Busted!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja ha ha ha, vem gör inte det? Många känner av det bara vissa år när det är mycket pollen i luften. Typ jag som märkte det under löpträning som att jag hade svårare att orka springa fort. Normalt sett inga symtom alls.

Men när björken får hängen är det många som märker av det. Men redan i mitten av juni är det över i Mellansverige. Då kommer i och för sig gräspollen för dom som känner sådant-

Absurt att kalla lättare allergi underliggande sjukdom då kan vad som helst vara en underliggande sjukdom laktosintolerans, glutenintolerans som snart sagt varje unge koketterar med i dag.

Astma, inte allergi.

Men du kan ha rätt gällande dom med magproblem, en dålig bakterieflora i magen är en riskfaktor för allvarlig sjukdom.
Citera
2020-03-27, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ärligt talat. Tycker du att responsen från hela världen är rimlig sett till hotet? I Italien har ca 8000 dött med viruset, alla har inte konstaterats vara döda av just viruset.
När vi summerar detta så kommer vi inse att överdödligheten mot ett vanligt år är inom felmarginalen.
Precis.
https://www.worldometers.info/se/
250.000 i självmord hittills i år te.x.
Är ju uppe i 1 miljon innan vi sitter och äter julmat.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är sorgligt att höra svenskar börjar kalla den svenska fristående Folkhälsomyndigheten för ”regimen”, samtidigt som man målar upp kommuniststyret i Kina som en förebild.

Nu har inte jag hyllat Kina men jag gör det gärna. I det här sammanhanget har Kina gjort rätt, men först efter ett tag. Det tog dem 1 till 2 månader att ta det på allvar men då satte det in allt på en gång.

Sverige är inte förmöget att göra motsvarande. Vi var och är för dåligt förberedda, har inga lager, ingen industri som kan ställa om produktionen. Sosseregimen började rusta ner redan under Ingvar Karlsson och Göran Persson. Fortsatte under vänsterliberalen Reinfeldt som total dominerade moderaterna. De dansade efter hans pipa, slickade hans röv.
Citera
Medlem
5000 idealister rycker i Stockholm. En hel armé av bussiga, som kommer vara glömda imorgon.

Hänger jag på i min stad får jag 160 kr/h

Landstinget sänkte nämligen min timlön när jag gick över till timvik.

Jag har gett vården 20 år och skiter i detta.
Citera
Medlem
Man får inte glömma bort att även tobaksrökare är i större risk för covid-19. Vilket jag hoppas att alla rökare förstår då covid-19 attackerar lungorna. Krävs bara lite logiskt tänkande.

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-on-smoking-and-covid-19
Citera
2020-03-27, 09:57
Medlem
För fan varför får man inte veta vilka städer som.är drabbade?

Att bara säga Norrbotten betyder noll. Det är precis såhär man ökar smittspridningen. Folk har ingen jävla aning om viruset finns där dom är och därför går dom och handlar, åker buss, träffar kompisar precis som vanligt.

Var på vandrarhem nyss i norrbotten och 3 Pers från Stockholm hade åkt dit pga dom ville isolera sig från viruset. Men risken finns ju att de själv är smittade även fast de inte vet om det och då smittar alla andra i byn eller på vandrarhemmet. Inför reseförbud inom Sverige också.

Vi har redan sett ett bra exempel på när smittade från södra Sverige åker till Åre och folk är nu smittade där.
Citera
2020-03-27, 09:57
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Jodå, jag har sett det.

"Åsberg om coronaläget i USA: ”Smittan sprids alarmerande fort”"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/asberg-om-laget-i-usa-smittan-sprids-alarmerande-fort-pa-manga-hall

Svårt att förstå att det finns läkemedel som botar skiten på några dagar, tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in