2020-03-27, 09:33
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det börjar bli allt mer uppenbart att sverige håller på med fulspel. Den korrekta siffran antalet döda igår, 15st, rapporterade efter kl 23. Ännu värre dagen innan då siffran 25 rapporterades efter kl 24:00. Allt nollställs kl 1:00 (vilket är 00 grenwich time).
Jag är 100 på att detta är medvetet.

Klart det är.

Dödsfallen kommer snart att inte nämnas då de inte längre tillför något, vi vet att folk är sjuka o att vissa dör...

Någon som sätter emot?
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja det har sagts mycket dumheter och felaktiga statements under sista veckorna.
Det är samme Tegnell som först också trodde att Corana-smittan skulle hålla sig i Kina och att risken för pandemisk spridning inte fanns....
Dumheter. De har konsekvent agerat för att etablera smittan i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag kan inte svara på hur mycket folk det är inne i city, då jag jobbar hemifrån sedan några veckor.

Men under mina motions promenader utanför tullarna så har jag noterat att det är mycket folk i rörelse. O att de även är sociala.

I går kom en av grannarna från byggvaruhuset med virke på släpet. Så det gäller att passa på när det kan jobbas på distans.

Så inlåsta är de inte.

Fast myndigheterna har aldrig ens antytt att vi allihopa borde sitta inlåsta och isolerade. Bara att de äldre och de med underliggande sjukdomar borde försöka göra allt för att undvika smitta.

Det är inte heller förbjudet att motionera - tvärtom. SATS öppnar ju igen efter 2 veckors Corona-stängd, eftersom folk måste få bygga upp sin kondition och motståndskraft - plus att man måste kunna hålla sig sysselsatt med något meningsfullt. Simhallar har aldrig varit stängda. SPA:n har öppet som vanligt.

Hörde faktiskt en av smittskyddsläkarna säga att i vattnet är risken för smittan icke existerande, det är först när man kommer upp - typ i omklädningsrummet som man måste se till att hålla avståndet (jag förmodar att man naturligt håller avstånd när man är i vattnet..)

Att promenera i den friska luften, fika utomhus etc. kan aldrig vara fel. Dessutom får man i sig det efterlängtade D-vitaminet om man promenerar i solen.
Citera
2020-03-27, 09:34
Medlem
Viruset verkar ju ha två helt olika scenarion.

En är det att man är asymptomatisk eller på sin höjd får en långdragen förkylning. Dessa fall verkar utgöra en stor del av mörkertalet.

Och sedan had vi hosta-och-feber versionen som man mår jävligt dåligt av även i milda fall, och som kan leda till döden.

Men vad bestämmer vilket man får? Kanske immunförsvarets allmänna nivå? Ska bli otroligt intressant att läsa om det här när pandemin är över.
Citera
2020-03-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja visst kan det vara så, och jag hade på känn..dröjer inte mer än 1 mun innan nån skriver att hon kan ha andra sjukdomar i botten..ja suck!
Vad som kommit fram i Franska medier så finns inga bakomliggande sjukdomar. Och detta faktum har skakat om hela Frankrike att en frisk 16 åring kan avlida på bara några dagar.
Citera
2020-03-27, 09:35
Medlem
Hur många tester har gjorts i länderna, nån som har koll?

Jag skulle veta hur många fall det är i procent av antal tester.
Citera
2020-03-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Frågan är väl NÄR dessa "förkylningsmänniskor" kommer börja förstå vad som händer. Jag tror det blir när media rapporterar om likhögar på hockeyarenor. Då är det iof för sent, men då tror jag att folket börjar kräva att regeringen (re)agerar.
Är tveksam till att de ens fattar då, "är ju bara gamla o sjuka som dör"..
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag bryr mig mer om liv än pengar, ja.
Ungefär som man gör i övriga världens länder.
Hur många människor kommer att få sina liv förstörda till följd av det? Det enda rimliga i nuläget är att behandla sjuka med klorokin. Att stänga ner hela samhällsekonomin pga en sjukdom som kan botas med läkemedel är vansinne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Många skulle kunna räddas om läkarna kunde bromsa kroppens immunförsvar att orsaaka "Cytokine release syndrome" oftast kallat "Cytokine storm". Att patientens eget immunförsvar orsakar översvämning i lungorna av virusbekämpande celler.

Något som ger läkarna möjligheten att bromsa och sedaan dränera lungorna kunde ev. bli en fungerande behandling. Jag tror att det är på grund av detta man testar HIV bromsmediciner som påverkar kroppens immunförsvar. Detta är en sjukdom det faktiskt är en nackdel att ha starkt immunförsvar som då kan överreagera väldigt kraftigt och hastigt. Lagom är bäst antar jag gäller här.

Många unga får det med covid-19. Lungorna fylls med vatten helt enkelt. Den mänskliga kroppen fattar inte det här viruset.
Citera
2020-03-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Läste också denna. Fan vad sjukt, verkade helt frisk sedan innan.

Hon led av mild astma
Citera
Medlem
Här är dagens nya kartor

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande. Kartorna är gjorda där datumen syftar på inrapporterade tal ungefär klockan 08:00-09:00 dagen i fråga.

27 Mars

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
Tidigare kartor (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar

27 Mars
Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Hoppas de kommer till användning.

Ha en fin dag!
Senast redigerad av 235711 2020-03-27 kl. 09:40.
Citera
Medlem
arbetets avatar
VIKTIG FRÅGA!

Nu sa man även på TV4 Nyheterna att man i Frankrike inte räknar med dem som dör på hem eller hemma med i statistiken.

Hur gör man i Sverige?

Finns det någon verkligt initierad som kan tala om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in