2020-03-27, 08:24
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Märkligt att det inte tar fart i Sverige? Helt otroligt. Inga åtgärder alls har genomförts men ändå händer det inte? Det är ju bra såklart men svårt att förstå varför. Trodde det skulle vara minst 1 000 döda redan.

Tycker du det är konstigt? Du vet hur svenskar är i allmänhet va? Dom säger "en armlängds avstånd". Innan corona höll vi 10. På bussen är varannan rad trångt enligt oss. Våra gamlingar träffar vi kring julen. Vi pratar inte ens med våra grannar. Vi har en hel generation med datornerds som redan innan corona suttit i självkarantän i år. Blattarna lämnade statsbilden så fort nyheten om corona kom. Har nog att göra med att dom är så in i helvete rädda för sånt. Så förvånad? Nej
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag argumenterar inte, jag granskar en nyhet kritiskt för att utröna substansen, vet du hur utvecklingen för Covid-19 i Danmark ser ut sedan nedstängningen, antalet smittade, ökat eller minskat?

11 mars, tills nu, det är lite över 2 veckor, effekten bör kunna ses på siffrorna nu då inkubationstiden i snitt är 3-5 dygn. Och även om inkubarionstiden är 2 veckor så har det förflutit, bör kunna visa sig på kurvan.

Absolut intressant att se hur en lockdown påverkar siffrorna, dels antal men också antal över tid.

Duger inte med antaganden, det krävs fakta, för att dra slutsatser.

Visst, jag är med dig, samtidigt finns det ju en hel del data typ Italien, Spanien, Frankrike osv. Samtidigt så ur ett rent logiskt perspektiv borde själva processen i att inte träffa eller vara nära andra människor bidra till en minskad smittspridning. OM det är vad man vill komma åt. Sen kan man ju diskutera dom ekonomiska effekterna av att göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Stockholm ligger i nivå med new York i döda justerat för befolkningen.

Ökningen är ca 13% per dag i Stockholm o Italien hade ca 25% i början. Så visst ökar 08orna.

Övriga landet går bättre

Västsverige och Göteborg nyttjar tiden till att preppa så mycket som möjligt. 120 IVA-platser med personal och 19 patienter just nu. Får se hur länge det räcker.

https://www.expressen.se/gt/vastsvenska-varden-rustar-for-ett-stockholm-scenario/
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
USA har många ubåtar o säkert nån som nyligen bytt besättning... Blir karantän o testning innan avfärd för marinen i fortsättningen skulle jag tro

Alla de stora länderna har ständigt en del av sina ubåtar och andra fartyg ute till havs. De ligger aldrig alla i hamn samtidigt av säkerhetsskäl. Kina, USA, Ryssland m.fl. Kan ju ha klivit ombord smittad besättning innan man ens visste om det här viruset.
Citera
2020-03-27, 08:25
Medlem
Är det bara jag som känner att de senaste veckorna har gått hiskeligt fort?

Tiden bara flyger förbi trots att man är gott som isolerad och träffar mycket mindre folk.

I övrigt så är det nu prick 3 veckor sedan Mello hölls på Friends Arena i Solna utanför Stockholm.
75 000 besökare under 2 dagar(?) om jag inte minns fel..
Citera
2020-03-27, 08:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Kära lilla sköra patient. Jag vet att du inte kommer stå pall det här.
Och jag ser i dina ögon att du också vet det.

Du tycker inte att det relaterar till hennes yrke som vårdare? Ett virus som rent statistiskt inte har 100% risk att dö? Hon ska sköta sitt jobb som innebär att hålla folk vid liv, inte skriva töntiga texter på fb om att hon anser att alla hennes patienter kommer dö. Hon for ju betalt för sitt arbete, nu sköter hon inte sitt jobb. Problematiskt att söka vård från den typen av person. Och jag tror du fattar det själv.
Verkligen inte. Förstår inte ens hur det påverkar hennes jobb faktiskt det hon skriver på FB.
Citera
2020-03-27, 08:26
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Alltid dessa 2-3veckor.

Nu är det nog snarare 1 vecka och kollar vi kurvor börjar det sticka rakt upp.
Citera
2020-03-27, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Asymptomatiska, inte asymmetriska.

Var tvungen. Asymtomatisk, inte asymptomatisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Covid-19 ger inte flockimmunitet.

Viruset har för många varianter så bestående immunitet är omöjlig.

Den enda räddning är en bromsmedicin (inte vaccin). Tills dess skulle samhället köra på minimum för att kväva smittspridningen.

Stormen kommer om 2 veckor. Regeringen och FHM bör åtalas för att ha äventyrat svenska medborgares liv och hälsa.

Hur många varianter har viruset? Hittills har 2 stammar identifierats och båda fanns redan i Wuhan. Har du hittat fler?

Sedan tror jag det fortfarande tvistas om du faktiskt kan smittas av båda samtidigt eller om den ena ger tillfällig immunitet mot den andra men där verkar det råda oenighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kommer också att vara intressant att se hur pensionsprognoserna påverkas av att många äldre stryker med även här i Sverige. Rimligtvis borde det bli bättre siffror för de som överlever, men samtidigt har ju börserna rasat över hela världen, aktierna/fonderna är inte värda ett skit och en djup depression är att förvänta.

Så å ena sidan har många inte råd att pensionera sig. Å andra sidan finns det ju färre jobb - särskilt för den äldre generationen. Och socialen är väl inget man ens bör tänka på som försörjningsalternativ.

Min hjärnkapacitet räcker inte till för att föreställa mig Sverige om låt oss säga 5-10 år.

Är det då våra gamlingar som ligger på gatorna och tigger?

Inte min heller! Det verkar vara en uppgift för en superdator! Som jag har förstått det så kan sådana fantastiska kvantmekaniska konstruktioner göra prognoser utifrån mängder av parametrar.

Eller så får man bara se tiden an.
Citera
2020-03-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sverige har en lång tradition att lita på sina medborgare och deras kapacitet till självständig tankeverksamhet än t.ex. våra grannländer.

När man ger en bred frihet att välja och tänka själv då följer ett stort ansvar.

I Ryssland behöver man inte tänka själv. Inte i Nord-Korea heller. I Kina får man inte valet att gå ut eller låta bli när ytterdörren är igensvatsad.

Ja, det ska bli intressant att följa om samhällen med information och ansvar kan minska spridningen eller om lock-down visar sig vara en bättre eller sämre metod.
Citera
2020-03-27, 08:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Mitt fetade.

Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men detta har jag diskuterat med ett par vänner. utifrån den förskräckliga situationen i Bergamo och norra Italien i där de äldre dör som flugor.

Många multisjuka har genom Covid19 fått "förtur" till Sankte Per och snart finns det kanske inte så många kvar i just den "kön". Om det är så kommer det förmodligen att göra avtryck i statistiken under kommande år. T.ex. så borde dödstalen bland äldre i bl.a. Bergamo minska rejält när epidemin är över på grund av att de sjuka äldre nu dör i rasande fart av Corona i stället för att dö i "normal" takt under de kommande åren.

De som överlever får se!
Ja, den som överlever får se!

Det du säger om avtryck i statistiken bör ju stämma eftersom de som dog av/med covid-19 redan är döda. Dock blir ju alla äldre och nya äldre tillkommer men såklart de som redan dött är ju borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in