2020-03-27, 08:15
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det här vart intressant. Med alla tusentals som lever trångt på ett hangarfartyg så borde man inte kunna stoppa spridningen. Tänker även på stora ubåtar med kärnvapen. Hosta på en ubåt måste spridas ordentligt

https://edition.cnn.com/2020/03/26/politics/coronavirus-cases-us-aircraft-carrier/index.html

Förhoppningsvis var ingen smittad innan de kröp ned i ubåten.
Citera
2020-03-27, 08:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Men, alltså, jag vet inte om du argumenterar för att en lockdown inte fungerar (antar det). Min fråga blir då, hur skulle den inte kunna göra det? Alltså bara sett ur en ren smittspridnings vinkel.

Jag argumenterar inte, jag granskar en nyhet kritiskt för att utröna substansen, vet du hur utvecklingen för Covid-19 i Danmark ser ut sedan nedstängningen, antalet smittade, ökat eller minskat?

11 mars, tills nu, det är lite över 2 veckor, effekten bör kunna ses på siffrorna nu då inkubationstiden i snitt är 3-5 dygn. Och även om inkubarionstiden är 2 veckor så har det förflutit, bör kunna visa sig på kurvan.

Absolut intressant att se hur en lockdown påverkar siffrorna, dels antal men också antal över tid.

Duger inte med antaganden, det krävs fakta, för att dra slutsatser.
Citera
2020-03-27, 08:17
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Frågan är isf också om det motsatta sker, att folk som dör och testats positiva automatiskt registreras som Corona-fall även om de kanske dött oavsett?

Så ska det vara i alla länder, så antagligen. En sjukdom dödar ju sällan genom sjukdomen själv, utan för att sjukdomen ger upphov till en komplikation som t.ex organsvikt, syrebrist, hjärtattack eller sepsis.

Det är ju t.ex omöjligt att veta om någon fick en hjärtattack pg.a en sjukdom eller om den hade hänt ändå utan sjukdomen, men det är ju troligt att sjukdomen överbelastade kroppen så att hjärtattacken utlöstes på grund av den snarare än motsatsen.

Däremot om någon blir påkörd av en bil tror jag det blir registrerat som en trafikolycka istället, även om infekterad av viruset, där är det ju mer tydligt.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-27 kl. 08:24.
Citera
2020-03-27, 08:17
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som WHO hela tiden har sagt, man måste testa i massor. Utan att veta vilka som är smittade kan man inte bekämpa viruset.

Läget i USA försämras nu snabbt.

"Åsberg om coronaläget i USA: ”Smittan sprids alarmerande fort”"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/asberg-om-laget-i-usa-smittan-sprids-alarmerande-fort-pa-manga-hall

Ett till citat från den artikeln.

"USA reagerade sent på viruset. Testtagningen kom i gång sent, säger Stefan Åsberg."

USA reagerade sent. Jaha. Sverige har ännu inte reagerat öht.
Hur bekämpar man virus utan vaccin? Hiv är efter 35 år större än någonsin och har väldigt trögare spridning än vår kära Corona.
Citera
2020-03-27, 08:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Naturligtvis fungerar det. Det görs ju i andra länder.
Jag har mycket svårt att tro att Sverige, eller egentligen svenska experter (långt ifrån alla) och styret har rätt och WHO plus hela den övriga världen har fel.

Beror lite på vad man har för mål. En lockdown och testa folk under lockdown och isolera dessa kommer minska antalet döda men om man vill att det ska gå över så fort som möjligt utan att bry sig om konsekvenserna så kan man bara låta folk leva som de vill. Så slutresultatet kommet vara att coronakrisen är över men fler kommer dö och sjukhusen kommer få problem om man bara låter folk springa runt.
Citera
Medlem
Tercios avatar
Märkligt att det inte tar fart i Sverige? Helt otroligt. Inga åtgärder alls har genomförts men ändå händer det inte? Det är ju bra såklart men svårt att förstå varför. Trodde det skulle vara minst 1 000 döda redan.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Märkligt att det inte tar fart i Sverige? Helt otroligt. Inga åtgärder alls har genomförts men ändå händer det inte? Det är ju bra såklart men svårt att förstå varför. Trodde det skulle vara minst 1 000 döda redan.
Vänta 2-3 veckor...
Citera
2020-03-27, 08:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Förhoppningsvis var ingen smittad innan de kröp ned i ubåten.

USA har många ubåtar o säkert nån som nyligen bytt besättning... Blir karantän o testning innan avfärd för marinen i fortsättningen skulle jag tro
Citera
2020-03-27, 08:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ju eget ansvar som gäller - precis som med andra saker här i livet.
Bara för att knark finns att köpa i T-centralen i Stockholm, behöver du inte gå och köpa. Dina närmaste kan avråda dig från köp och rekommendera dig att låta bli. Men det är du själv som avgör - och tar konsekvenserna för ditt beslut.

Observera att de inte längre tror att vi slipper smitta utan de hintar klart och tydligt att en påskresa kan innebära andra sorts problem än bara det att man blir smittad. T.ex. att man har svårt att ta sig hem. Och naturligtvis att det kan bli svårt att få vård på mindre orter.

Men det är frivilligt att åka - och avstå. Vuxna människor borde kunna tänka själva och utan förbud.

Jodå men det är just för att inte alla klarar att ta ansvar som andra länder stänger. Några få kort tänkande individer kan hinna smitta många andra i samhället.
Citera
2020-03-27, 08:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Dr john Campbell hade gått igenom officiell statistik från Italien eller om det var England
och där var, om jag inte minns fel ca 5% av alla smittade asymmetriska. De är så klart lika smittsamma som alla andra men de kanske inte hostar så det minskar ju risken om man har ett visst avstånd men å andra sidan så kanske de går och kramar folk då de tror att de inte har sjukdomen
Asymptomatiska, inte asymmetriska.
Citera
2020-03-27, 08:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio

Vi ligger långt efter Spanien och Italien. Flera veckor och man kan nog räkna med en dubblering av antal smittade och testade var 5-6 dag. Prognosen för "stormen" är ju 2-3-4 veckor fram även om Aftonbladet tror att vi är mitt i stormen
Citera
2020-03-27, 08:21
Medlem
Själv tvingas tillverka skyddsutrustning??(Stämmer det är det ju verkligen illa)
https://nyheteridag.se/plus/socialstyrelsen-ingen-vardpersonal-som-jobbar-med-coronasmittade-ska-kanna-sig-otrygg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in