2020-03-27, 07:20
Medlem
Nu är prioriteringsinstruktionerna klara. Någon som har tillgång till dokumentet?

Från SVT

”Många patienter kommer att väljas bort”
Uppdaterad idag 07:12Publicerad idag 06:41

Vården kan behöva välja bort även patienter som har goda utsikter att klara sig. Det säger Lars Sandman, professor i hälso- och sjukvårdsetik vid Linköpings universitet, som lett arbetet med att ta fram nya riktlinjer för prioriteringar inom vården.

Att behöva prioritera bort patienter är något vården måste göra även i vanliga fall, exempelvis vid stora olyckor. Men skillnaderna är ändå tydliga mot den situation som väntar.

– Det kan ske en trafikolycka med tio personer när vården är dåligt bemannad och bara kan ta hand om fem av dem. Men nu kommer många behöva väljas bort under en lång tid, vilket är unikt. Man ser inte samma ljus i tunneln som vid trafikolyckan, säger Lars Sandman.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-patienter-kommer-att-valjas-bort
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Se där. Då är vi på ett snitt på 1h.

Vi tyckte det var väldigt lång tid för att vara så tidigt på morgonen..Frugan skall till jobbet så vi trodde hon skulle bli sen..Men vi kom fram iaf och grannen fick prata med någon och fick sin svar. De meddelade även att de skulle ringa tillbaka vilket är OK om det nu sker. Antar att det hade med hennes andra sjukdomar att göra. Skall ta mig dit senare och se hur det går.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar og informasjon! Ja, jeg forstår at beliggenheten virker inn. Men det er jo allikevel en veldig stor andel av befolkningen som døde. (San Marino: 619 dødsfall pr 1M/pop. Italia: 136 dødsfall pr 1M pop).
Ja, nå forstår jeg hva du mente, tror jeg: Hvis San Marino hadde hatt et mye større areal og større befolkningsantall, så hadde døde pr 1M pop vært et annet antall, ettersom det da trolig hadde vært i kun deler av landet at de hadde vært hardest rammet. Var det det du mente?
Vi kanske har lite språkförbistringar här. Men Italien har ca 8200 dödsfall på en befolkning på ca 60 miljoner. Men ca 6000 av de dödsfallen är i Norra Italien i två regioner med ca 15 miljoner invånare. San Marino angränsar till dessa regioner och mao 100% av sin befolkning i riskzonen. Alltså blir siffran jämfört med hela Italien missvisande.
Citera
2020-03-27, 07:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag har läst det också. Att de sk ”dockningsstationerna” på cellerna där viruset ansluter sig är fler hos de patienter som medicinerar för högt blodtryck ( p ga medicinen ).

Jag tror dock att man menar att det är det höga blodtrycket i sig som utgör en ökad risk.

Men har man då normalt tryck (tack vare medicinerna) borde ju risken vara lägre kan man tycka? Undrar hur de kommer fram till att patienter med högt blodryck är överrepresenterade. Genom att de äter blodtrycksmediciner eller genom mätning och konstaterande av högt blodtryck? Den här frågan hade varit intressant att få svar på.
Citera
2020-03-27, 07:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Du har ju inte svarat på någon av mina frågor senaste 10 inläggen så du kan alltid gå tillbaka och välja en.

Den här tex:
Hur skulle situationen i Kina sett ut idag om det varit svensk regering med hjälp av FHM som varit ansvariga för landet?

Alla länder förstår att viruset inte går att stoppa. Alla länder förutom Sverige förstår att det krävs tydliga förbud för att plana ut kurvan och hjälpa sjukvården.

Du borde verkligen öva på att sätta saker i perspektiv. Olika länder har haft olika förutsättningar att hantera smittspridningen. Olika länder är i olika skeden av smittspridningen.

Italien ex ligger före Sverige och har insett att de skulle ha isolerat tidigare för att mildra situationen. Detta har kommunicerats till Sverige som följer samma utveckling men i ett tidigare skede. Möjligheten har alltså funnits att undvika samma kaos i Italien men vi har valt att svara "kan själv".

Det här blir mitt sista svar till dig om du inte lyckas med högoddsaren att vara saklig för en gångs skull. Lycka till med ditt liv annars och hoppas din assistent inte blir smittad så du måste klara vardagen själv.
Ja svara själv på hur det hade sett ut i Kina med svensk regering och svenska myndigheter.

Svenska myndigheter hade aldrig ens tillåtit de sanitära olägenheter som våtmarknaden där smittan startade, varför situationen ö h t aldrig uppkommit.

Men ändå så är det svenska myndigheters inkompetens som ligger bakom att en smitta som sprider sig som en löpeld över världen och just nu får New York att kollapsa även finns i Sverige.

Fascinerande, sanna mina ord.
Citera
2020-03-27, 07:24
Medlem
Ändå förvånande att NY kollapsar. Jag hade mer förstått om det varit någon afrikansk stad.
Citera
2020-03-27, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Vi kanske har lite språkförbistringar här. Men Italien har ca 8200 dödsfall på en befolkning på ca 60 miljoner. Men ca 6000 av de dödsfallen är i Norra Italien i två regioner med ca 15 miljoner invånare. San Marino angränsar till dessa regioner och mao 100% av sin befolkning i riskzonen. Alltså blir siffran jämfört med hela Italien missvisande.
Takk for at du forklarte om det til meg! Nå forstår jeg.
Citera
2020-03-27, 07:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Det är en emotionell text som försöker väcka känslor, så emotionella reaktioner är väldigt relevant i det här sammanhanget. Jag tror du förstår själv att hon inte borde skriva att patienterna förmodligen inte kommer klara sig och att de vet om det.
Det är ju DU som med dina tillägg till texten försöker väcka känslor. Hur tänker du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Ja jag blev arg på dom båda. Hon var ju i riskgrupp delux. Det enda jag såg att hon köpte var ett pkt kaffe.

Vad är det för fel på människor?

Och jag antar att du som sann gentleman/kvinna och medmänniska snällt bad den äldre damen att gå hem och inte utsätta sig själv för onödig fara samt erbjöd dig att handla åt henne. 👍 😃
Citera
Medlem
Genomgång av de nordiska ländernas agerande vad gäller C19. Sverige har ett eget experiment.

https://twitter.com/NordnetAxel/status/1243415918526361600/photo/1
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Försök till folkmord blir rubriceringen.

Carlsson är senil och är klart inte myndig i lagens mening vid en internationell rättegång.

Psykopaten Tegnell styr Sverige. Regeringen sitter i baksätet.

Tegnell sitter i en svår situation. Sverige var antagligen det land i Europa som har varit sämst rustat för den här situationen.

Landet gick in i krisen utan att ha rätt material i någon större utsträckning.

Ett resultat av politiska beslut, budget o inkompetens.

Även om Sverige inte skulle fått ett enda Covid-19 fall så skulle sjukvården sitta i skiten ren materialmässigt.

Nu jagar Scanias inköpare material hos leverantörer i Kina o får det de hittar skickat med flyg till Sverige.
Pall för pall...

Så för Sveriges del så är det ingen ide att trycka ned förloppet så sjukvården kan rädda liv. Då kapaciteten är så låg. Då får ett utdraget förlopp en motsatt effekt.

Han har utlovat flockimmunitet vid 60%. O det ska levereras så snabbt det går. Då är det kontraproduktivt att stänga ned kollektivtrafik, stoppa mello, stänga skolor, stänga skidorter etc. Även att gå ut o berätta vad som är på gång skulle bara skapa panik o folk isolerar sig o hela planen kan misslyckas.

Sverige ska vara först att öppna i Europa, o det redan i juni.
Citera
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ledande roll, absolut. Han tillhör toppskiktet inom myndigheten.

Men Johan Carlsson bär det yttersta ansvaret för myndigheten inkl ansvaret över Anders Tegnell. En generaldirektör är högsta chef och därmed yttersta ansvarig.

Han bär ju ändå titeln statsepidemiolog och det är väl skälet till att han får tackla rollen för ansiktet utåt. Jag är ändå mest kritisk till att regeringen får ansvaret att förskjutas till myndigheten och inte lyssnar på t.ex. WHO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in