2020-03-27, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
För att de har testat få och har ett stort mörkertal. Dvs många är smittade men nästan ingen är testad (200 testade)
Takk for svar! Mener du da at det kan hende at så mange døde fordi de ikke visste at de var syk av coronavirusinfeksjon og at de derfor eventuelt ikke kontaktet lege?
Citera
Medlem
De raska danskarna inför AI i patientövervakning på måndag. Sverige släpar fötterna efter sig på alla plan. En gång var vi i framkant vad gäller medicin och vård.

Tages i brug på mandag

Allerede på mandag vil udstyret blive taget i brug på blandt andet Hvidovre Hospital, og ifølge professor i infektionsmedicin og forskningschef på hospitalets akutmodtagelse, Ove Andersen, kommer det ikke et øjeblik for tidligt.

- Det er et støtteværktøj, og det har vi brug for. Vi kan som mennesker ikke effektivt vurdere alle data fra patienten samtidig. Men det kan det her system, siger han.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03-26-kunstig-intelligens-skal-overvaage-corona-patienter-i-stedet-for-sygeplejersker
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
I morse tog det 1 timme och 40 minuter då jag var hos en granne (73år) och försökte hjälpa henne då hon inte orkar sitta och lyssna i luren hela tiden. Jag och frugan fick turas om att vakta och lyssna.
Detta från en vanlig fast anslutning (ej mobiltelefon). Med Mobil skulle det kunna uppstå batteribrist på så lång väntetid Inte bra om det saknas laddmöjligheter.

Se där. Då är vi på ett snitt på 1h.
Citera
2020-03-27, 07:04
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej, nej och nej.
Johan Carlsson, generaldirektör för Folkhälsomyndigheten bär det yttersta ansvaret för just Folkhälsomyndigheten.

Ska du åtala någon för ett brott som existerar, (ej vållande till ohälsa alltså), är det han.

" Statsepidemiolog var ursprungligen chefstjänsten för Epidemiologiska avdelningen vid Statens Bakteriologiska Laboratorium (SBL) när avdelningen inrättades 1955.[1] Avdelningen och tjänsten ingår sedan 2016 i Folkhälsomyndighetens organisation.[" - wiki

Någon slags ledande roll måste han väl ha eller?
Citera
2020-03-27, 07:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Nu ska vi se.

Kära dagbok

Idag har jag haft mitt tuffaste pass hittills som sjuksköterska. Jag har blivit omplacerad till en avdelning som endast tar emot multisjuka och äldre patienter som smittats med covid-19.

(Hon har alltså bara jobbat i EN DAG?!)

Avdelningen är full. Och remisserna ligger i långa köer. Ambulanspersonalen står i gasmasker och väntar på att få lämna över ytterligare en patient. Anhöriga ringer och gråter i telefonen. Alla mina patienter har svårt att andas och är syrgaskrävande. Den ena har just nu 12 liter syrgas (man får 10 liter vid ett hjärtstopp) och kan ändå inte syresätta sig ordentligt. När man har svårt att andas får man ångest och panik. (Jätte tråkig situation)

Jag känner mig helt hjälplös. (EFTER EN DAG!?)

Jag är ingen superhjälte som alla påstår. (OKEJ VA?)

Jag är en helt vanlig tjej som med mina två armar försöker göra allt jag kan för att du inte ska dö. (Hon ska allstå göra allt hon kan för att de inte ska dö samtidigt som hon säger i slutet att de förmodligen inte kommer klara sig.. VA?)

Jag har spänningshuvudvärk efter mitt visir och munskyddet har gett mig trycksår på näsan. (Nej men stackars.. Trycksår på näsan EFTER EN DAG?!)

Kära lilla sköra patient. Jag vet att du inte kommer stå pall det här. (JAHAAAAAAAAAA?! Ska alla strunta i att kontakta sjukvård då? Vem fan tror hon att hon är att avgöra om man klarar sig eller inte?)

Och jag ser i dina ögon att du också vet det. (Öhhh?! Nej det vet jag inte...)

HATAR HENNE OCH HENNES JÄVLA SNYFTTEXT!!

Sen förövrigt så är vård inte direkt akademiskt, så om jag nu vore oakademisk som du anser borde inte jag då vara lämplig?
Var i texten finner du uppgiften att hon bara har jobbat en dag på denna avd. med COVID-19-smittade? Vad är det som ger dig intrycket att hon bara har jobbat på just den avdelningen med sådana?

Dina känslomässiga reaktioner är fullständigt irrelevanta i sammanhanget.
Citera
2020-03-27, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Man kan också ta en penna och trycka in koden. Det har jag gjort. Men spritsar såklart händerna efteråt. Både innan jag går in i affären och efteråt. Blev riktigt förbannad igår. Stod och betalade och bredvid står en 10 årig kille och hostar rakt ut och drar upp sitt eget snor. Morsan stod bredvid och säger inget bakom står en gammal dam med rullator på ca 90.

I Sverige har ansvaret för att stoppa smittspridning lagts på folket av S-regeringen. I andra länder har hårda restriktioner införts av de styrande, Danmark närmast.

Det är upp till oss själva stoppa smittspridning då juntan som styr Sverige helt saknar vilja.

Butiker borde ha handsprit i kassan till alla kunder och butikspersonal borde sprita händerna mellan varje kund. Sverige är helt handlingsförlamat, inget görs.
Citera
2020-03-27, 07:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Båda har nog rätt. Vissa hade nog dött av en ordinär förkylning medans andra som du skriver hade kunnat leva ett bra tag till. Det kommer nog senare visa sig att många dödsfall inte var coronarelaterade medans andra dödsfall var det.
Här har du bevis på att jag har rätt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-patienter-kommer-att-valjas-bort
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar og informasjon! Ja, jeg forstår at beliggenheten virker inn. Men det er jo allikevel en veldig stor andel av befolkningen som døde. (San Marino: 619 dødsfall pr 1M/pop. Italia: 136 dødsfall pr 1M pop).
Ja, nå forstår jeg hva du mente, tror jeg: Hvis San Marino hadde hatt et mye større areal og større befolkningsantall, så hadde døde pr 1M pop vært et annet antall, ettersom det da trolig hadde vært i kun deler av landet at de hadde vært hardest rammet. Var det det du mente?

Hade San Marino haft större större areal och fler invånare så hade det varit Italien. Tokstolle.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Den här tex:
Hur skulle situationen i Kina sett ut idag om det varit svensk regering med hjälp av FHM som varit ansvariga för landet?
Det kan jag svara på.

Då hade inte Covid-19 funnits, och inte SARS heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
" Statsepidemiolog var ursprungligen chefstjänsten för Epidemiologiska avdelningen vid Statens Bakteriologiska Laboratorium (SBL) när avdelningen inrättades 1955.[1] Avdelningen och tjänsten ingår sedan 2016 i Folkhälsomyndighetens organisation.[" - wiki

Någon slags ledande roll måste han väl ha eller?

Ledande roll, absolut. Han tillhör toppskiktet inom myndigheten.

Men Johan Carlsson bär det yttersta ansvaret för myndigheten inkl ansvaret över Anders Tegnell. En generaldirektör är högsta chef och därmed yttersta ansvarig.
Citera
2020-03-27, 07:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns teorier kring det. Att ACE och ARB mediciner skulle göra att man kan drabbas hårdare. Omdiskuterat. Teorier men ingen verkar veta. Högt blodtryck anses ju utgöra riskfaktor, men är det höga trycket i sig skadligt eller är det i själva verket medicinerna mot det höga trycket som är boven i dramat?
Ja, jag har läst det också. Att de sk ”dockningsstationerna” på cellerna där viruset ansluter sig är fler hos de patienter som medicinerar för högt blodtryck ( p ga medicinen ).

Jag tror dock att man menar att det är det höga blodtrycket i sig som utgör en ökad risk.
Citera
2020-03-27, 07:10
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var i texten finner du uppgiften att hon bara har jobbat en dag på denna avd. med COVID-19-smittade? Vad är det som ger dig intrycket att hon bara har jobbat på just den avdelningen med sådana?

Dina känslomässiga reaktioner är fullständigt irrelevanta i sammanhanget.

Det är en emotionell text som försöker väcka känslor, så emotionella reaktioner är väldigt relevant i det här sammanhanget. Jag tror du förstår själv att hon inte borde skriva att patienterna förmodligen inte kommer klara sig och att de vet om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in