2020-03-27, 03:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var ju snällt av dig att banta ned min respektabla ålder, vem vill inte bli yngre.

Det är ingen nyhet att unga kan smittas, bli sjuka och också avlida av Covid-19, det har upprepats till leda, så vad är unikt med den här 16-åringen, vad mer finns att säga som inte är sagt?

Om du publicerar så förväntas du vilja diskutera något, så vad gäller saken, vad vill du stöta och blöta?

Säger statistiken att unga dör, så gör de det i verkligheten, har du löst ett mysterium tycker du?

Unga dör men i otroligt små siffror. Här verkar det mest handla om unga som har svåra underliggande sjukdomar eller som har svårt att komma in till vården.
Citera
2020-03-27, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Kan viruset sprida sig via till exempel dörrhandtag som en smittad tagit i så lär väl ett lik som alldeles nyss var en levande människa som låg där och hostade och snörvlade också vara kontaminerat, åtminstone ett tag.

@drjudymelinek sa att det fortsätter smitta .
Citera
2020-03-27, 03:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Undrade samma sak, varför ger man inte de absolut dödssjuka en överdos av morfin. Sista skeddet av lunginflammation är ju faktiskt att man bokstavligen drunknar i sina egna lungor.
De är ju redan nedsövda i det skedet och känner därför ingenting ändå.

Får man ju anta.
Citera
2020-03-27, 03:30
Medlem
Ojsan.Cunts avatar
Sverige på delad 13:e plats av 199 länder på världslistan vad gäller döda i coronavirus.

Just nu 77 döda i Sverige - här de i toppen + de nordiska länderna:
Citat:
Italy 8215
Spain 4365
China 3292

Iran 2234
France 1696
USA 1295
UK 578
Netherlands 434
Germany 267
Belgium 220
Switzerland 192
S. Korea 131
Sweden 77
Brazil 77
...
Denmark 41
...
Norway 14
...
Finland 5
...
Iceland 2
Varför är Sverige så högt upp i världen?
Mycket talar ju för att Sverige kommer drabbas av en stor mängd ytterligare dödsfall, hur illa kommer det bli i Sverige? Hur många coronadöda när det är över?

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
2020-03-27, 03:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror det är för att morfin kan ha negativ effekt på andningen, och andning är precis vad patienterna har problem med. Men andra kan sånt bättre än jag.
Det stämmer att morfin har den effekten men i det här fallet är dessa svårt sjuka redan nedsövda, de som ligger i respirator. Övriga får morfin och sederande medicin som lindring, vilket ju påverkar andningen negativt men de är ju redan påväg att dö.

Edit. Jag vet inte om även de döende som ligger i respirator får det. Det var bara ett antagande eftersom de redan är nedsövda. Kanske morfinet plus sederande medicin redan har sövt ner dem? Att sedera betyder ju att söva ner.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-03-27 kl. 03:38.
Citera
2020-03-27, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det stämmer. Men om det är uppenbart att en patient håller på att dö, så borde man kunna ge en överdos. Hoppas att läkarna kommer att göra det, när det blir kaos - de är bara att inte skriva in det i journalen, så behöver ingen veta om det. Det kommer inte att finnas någon tid att obducera patienterna eller ta blodprov och spara för analys, ändå. Det blir antagligen mass-direktkremeringar om ett par veckor.

Vilket leder mig till en annan fundering. Under Pestens tid så smittade liken, och därför var det så bråttom med massgravarna. Men det kan väl inte de corona-döda göra? Smittan kräver väl att värden är levande, så att han kan hosta, nysa, prata, andas..?
Jeg vet ikke.
Det kan vel være en del coronavirus utenpå kroppen (etter hosting feks) til et smittet menneske som har dødd.
Viruset kan finnes i flere kroppsvæsker, og jeg vet ikke i hvor lang tid etter en begravelse virus eventuelt overlever. Hva om et dyr som graver i jorden, kommer i kontakt med liket og tar med seg smitten videre?

Citat:
Resultatene viste at prøvene tatt fra lungene oftest inneholdt virus, med opphostet slim og neseslim som nummer to og tre. En tredel av prøvene fra svelget inneholdt virus. Men det gjaldt faktisk også i avføring.
Til sammenligning inneholdt bare én prosent av blodprøvene virus. Og det ble ikke funnet virus i en eneste urinprøve.
https://forskning.no/virus/hvilke-kroppsvaesker-kan-inneholde-koronavirus/1654382

Citat:
Gamle virus kan våkne til liv når isen smelter
(VG Nett) - Når klimaet endres og polarisen smelter kan virus som har vært innkapslet i tusenvis av år spres. Dette kan forårsake epidemier av sykdommer som dagens mennesker ikke er immune mot, sier isbreforsker på Svalbard.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/yLl1x/gamle-virus-kan-vaakne-til-liv-naar-isen-smelter

I hvor lang tid coronavirus overlever i lik i de temperaturene som det er i den jord-dybden der de blir begravd, hadde vært bra å vite. Kanskje kremering er det tryggeste?
Senast redigerad av POlROT 2020-03-27 kl. 03:34.
Citera
2020-03-27, 03:35
Medlem
Har hosta och är mindre förkyld! Trots det vill nog min chef ha nig på jobbet imorgon . Bra eller anus?
Citera
2020-03-27, 03:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Karantänregler slår väldigt hårt mot vissa. Dessutom undrar jag om det extrema är så motiverat, att folk ska straffas för att de rör sig utomhus, även om de inte utgör en egentlig risk. Samtidigt som en stor grupp människor fortfarande arbetar och kan sprida smitta hur mycket som helst. Tror det gått lite mode i att ta i med hårdhandskarna. Ibland verkar det faktiskt överdrivet, och ingen hänsyn tas till de som går under av själva karantänen. Har nyss postat inlägg om en ung tjej som tog livet av dig och en ung kille som psykiskt misshandlas av sin mor och ingen utväg finns annat än att bli grymt bötfälld. Nåt har gått för långt, och jag tror inte alls effekten står i proportion till medlen. Det är att offra människor det med.

Fast nu diskuterade vi ju att karantänisera hela Gotland. De psykiskt misshandlade ungdomarna har i så fall lika mycket - eller lika litet? - möjlighet att söka hjälp på soc, på psyket eller ungdomsmottagningen, som de hade innan karantänen. När de blir liggande sjuka i corona i sina hem, är de dock VERKLIGT utlämnade till sina föräldrar, styvföräldrar, fosterföräldrar, eller vilka vuxna de nu bor med.

PRIO 1 i ett sådant här läge måste vara att så få som möjligt blir smittade. Att många fortfarande arbetar ute, gör det bara ÄNNU mer viktigt att de som inte gör det, inte driver smittan de också. För att "flatten the curve".
Citera
2020-03-27, 03:36
Medlem
HGs avatar
Jag är övertygad om att jag kommer att dö i den här skiten som kineserna sket över världen. Ser negativt ut för de kommande månaderna......
Citera
2020-03-27, 03:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår. Hva om de kunne fått samme middel som man bruker å gi under narkose, slik at de slipper å ligge der og være bevisst og kjenne på store plager i tiden før de dør?
De som är så svårt sjuka som du beskriver får morfin och sederande medel, för att inte behöva lida. De ligger antagligen/förhoppningsvis redan i respirator då och är då iaf nedsövda.

Morfin påverkar andningen negativt som någon svarade dig men eftersom dessa patienter ändå är nära döden lindrar man deras plågor.
Citera
2020-03-27, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Urgh. Vad kortsiktigt tänkande. Förstår du inte att du orsakar dina familjemedlemmar mer lidande? Ditt kortsiktiga beteende orsakar mer skada.

Ja, jag förstår att du har känslor, det är ju bra. Men känslor måste inte manifestera sig i destruktivt primitivt grottmänniskobeteende. Du måste inte vara en förvuxen jättebebis.

Verkligheten är denna:
- Folk som svävar mellan liv och död ligger på sjukhuset
- De dör därmed på sjukhuset
- Du vägrar att låta sjukvårdspersonal jobba ifred
- Människor som tar sig in och äventyrar människors liv (även dina familjemedlemmars) kommer med all rätta att förhindras med våld.
- Om du ens lyckas ta dig in och leta reda på dem så kommer deras sista syn av dig vara när du blir misshandlad och äventyrar allas (även dina familjemedlemmar) liv.
- Kanske råkar även en syrgasslang ryckas ut i tumultet när du ligger där och sprattlar och vrålar "UUUUAAARRRGGGHHHH!!!"
- Förmodligen så hedras du och din familjs minne med en pinsam tråd på Flashback

Trevligt farväl va?

Om jag ställer dig denna frågan:
Skulle du acceptera att en sådan jubelidiot sprang in och äventyrade dina (och sina) familjemedlemmars liv?

Är det ok om jag springer in och hindrar sjukvårdspersonal från att rädda dina och mina egna familjemedlemmar?

Trevligt om någon besökare går undan för att fisa lite och råkar dra ut en slang från dina familjemedlemmar va?

Kanske peta sig lite i näsan under covid-19-inhalationen och smitta din nästa familjemedlem?

Och att du sitter här och uppmuntrar det tragiska beteendet. Helt jävla sanslöst. Otroligt.

Kom ihåg att du precis har uppmuntrat människor att göra detta om dina familjemedlemmar hamnar där.

Snacka om att dramatisera.
Vederbörande som du kommenterade har ju inte yppat något som skulle kunna tolkas som vad du har listat ovan, utan menade enbart att han/hon, om nu oturen skulle vara framme, ämnar sitta fridfullt vid sina käraste så att de inte skulle behöva vara ensamma sin eventuellt sista tid utan istället få hålla en hand (förvisso kanske handskbeklädd sådan) och se in i ett familjärt ansikte.
Om det skulle bli våldsamheter så lär det ju i sådana fall snarare orsakas av individer som gör ett stort spektakel av ett fridfullt besök och reagerar med hysteri och kalabalik.^^
Citera
2020-03-27, 03:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast i krigssjukvård/katastrofvård ger man dödligt sjuka som inte har någon chans att överleva en morfinöverdos. Det finns inte gott om sängplatser och när det blir katastrofsituation så måste man prioritera de som man tror sig kunna klara.

Japp. Jag hoppas att våra makthavare har tänkt på DEN detaljen i alla fall. Att säkra upp morfin. För alla länder i världen lär vilja köpa upp det snart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in