2020-03-27, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Haha, ja Gotland kanske träder ur Sverige, förklarar att de är ett eget land, och försvarar sig med patriotmissilerna! Det är bråttom att organisera det nu i så fall, innan hären av Stockholmare anlöper Visby hamn...

Ja det hade ju varit bra om de 25 miljarderna kom till någon användning.
Citera
2020-03-27, 02:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du har onekligen en poäng. Gotland är ju speciellt, stor ö långt från fastlandet. Och möjligt att kontrollera den mesta trafiken till och från.

Men ska man då även förbjuda gotlänningar att åka till Stockholm och hämta hem smitta till Gotland? Det skulle de nog inte bli så glada över! Men det var ju precis något liknande som hände när svenskar åkte till Italien och hämtade hem smitta.

Hur många gotlänningar skulle gå med på ett ömsesidigt reseförbud, tro?

Den tiden är förbi, när vi kan fråga folk vad de "går med på". Alla andra länder har tvingande karantänregler, och det kan såklart vi också införa.
Citera
2020-03-27, 02:56
Medlem
När tror ni vi har det första läkemedlet mot Corona som förhindrar allvarliga infektioner?
Citera
2020-03-27, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Undrade samma sak, varför ger man inte de absolut dödssjuka en överdos av morfin. Sista skeddet av lunginflammation är ju faktiskt att man bokstavligen drunknar i sina egna lungor.
Jeg tenkte ikke på en overdose slik at de dør (og det er jo heller ikke tillatt), men jeg mente store nok doser til at de slipper å være bevisst og slik at de slipper å oppleve de store plagene. Og at de etterhvert dør av surstoffmangel uten å kjenne noe.
Citera
2020-03-27, 02:58
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om du ska publicera varje gång en person avlider i Covid-19 drunknar allt annat, du kan väl åtminstone bunta ihop dom och publicera 1000 åt gången.

Vad ska vi diskutera kring den här avlidna personen tycker du?

Nå, vad vill du diskutera?

Det är ett diskussionsforum, inte en tråd för nyhetsflashar i största allmänhet.

Att personen är 16 år?

Men jag misstänker att inte bara kan du inte räkna, utan du är dessutom analfabet. Så "16" säger dig ingenting.

Men för oss läskunniga så säger siffran det att även unga person dör, och inte bara enligt "statistiken" utan här har man ett riktigt fall att läsa om.

Fast jag förstår ju att du är en av de som har tömt affärerna på skithuspapper, eftersom du ju skiter ner dig så jävligt av rädsla. Av samma anledning vill du överhuvudtaget inte ens veta av att någon i din ålder kan dö av corona. Så jag förstår ju att du blir förbannad.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindanzaren
Om vi sätter det dödliga viruset i ett rimligare perspektiv.

Varje år dör 600k italienare, de allra flesta i en kombination av ålderdom och sjukdom.
Varje år dör 20k italienare i sviterna av den årliga influensan, i stort sett alla i en kombination av influensavirus och ålderdom/allvarlig sjukdom.

I år har knappt 10k italienare dött i sviterna av Corona, i stort sett alla i en kombination av Corona och ålderdom/allvarlig sjukdom.

Finska motsvarigheten till hälsomyndigheten uppskattar dödligheten hos hela befolkningen till mellan 0,1 - 0,05 %, ungefär som hos den årliga influensan.

Media kör krigsrubriker varje dag.
Länder får panik och stänger ner.
Friska vuxna människor vågar knappt gå ut på stan trots att de aldrig tidigare oroat sig för en årliga influensan.
Företag går i konkurs.

Samhällets kostnader för att bekämpa influensan : närmare 0 kr
Samhällets kostnader för att bekämpa Coronan: mot oändlighet

Ok vad menar du? Skall vi blunda och bara se COVID-19 som en influensa och låta alla bli smittade samtidigt Inget vaccin och sjukvården som bryter samman...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror det är för att morfin kan ha negativ effekt på andningen, och andning är precis vad patienterna har problem med. Men andra kan sånt bättre än jag.
Jeg forstår. Hva om de kunne fått samme middel som man bruker å gi under narkose, slik at de slipper å ligge der og være bevisst og kjenne på store plager i tiden før de dør?
Citera
2020-03-27, 03:01
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Urgh. Vad kortsiktigt tänkande. Förstår du inte att du orsakar dina familjemedlemmar mer lidande? Ditt kortsiktiga beteende orsakar mer skada.

Ja, jag förstår att du har känslor, det är ju bra. Men känslor måste inte manifestera sig i destruktivt primitivt grottmänniskobeteende. Du måste inte vara en förvuxen jättebebis.

Verkligheten är denna:
- Folk som svävar mellan liv och död ligger på sjukhuset
- De dör därmed på sjukhuset
- Du vägrar att låta sjukvårdspersonal jobba ifred
- Människor som tar sig in och äventyrar människors liv (även dina familjemedlemmars) kommer med all rätta att förhindras med våld.
- Om du ens lyckas ta dig in och leta reda på dem så kommer deras sista syn av dig vara när du blir misshandlad och äventyrar allas (även dina familjemedlemmar) liv.
- Kanske råkar även en syrgasslang ryckas ut i tumultet när du ligger där och sprattlar och vrålar
- Förmodligen så hedras du och din familjs minne med en pinsam tråd på Flashback

Trevligt farväl va?

Om jag ställer dig denna frågan:
Skulle du acceptera att en sådan jubelidiot sprang in och äventyrade dina (och sina) familjemedlemmars liv?

Är det ok om jag springer in och hindrar sjukvårdspersonal från att rädda dina och mina egna familjemedlemmar?

Trevligt om någon besökare går undan för att fisa lite och råkar dra ut en slang från dina familjemedlemmar va?

Kanske peta sig lite i näsan under covid-19-inhalationen och smitta din nästa familjemedlem?

Och att du sitter här och uppmuntrar det tragiska beteendet. Helt jävla sanslöst. Otroligt.

Kom ihåg att du precis har uppmuntrat människor att göra detta om dina familjemedlemmar hamnar där.
Det var en imponerande vägg av text. Inget som ändrar min åsikt.

Du verkar f.ö vara en riktigt kall jävel. Det är nästan så man tycker synd om din familj. De skulle uppenbarligen få drunkna i sina egna lungor för sig själva.
Citera
2020-03-27, 03:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den tiden är förbi, när vi kan fråga folk vad de "går med på". Alla andra länder har tvingande karantänregler, och det kan såklart vi också införa.
Karantänregler slår väldigt hårt mot vissa. Dessutom undrar jag om det extrema är så motiverat, att folk ska straffas för att de rör sig utomhus, även om de inte utgör en egentlig risk. Samtidigt som en stor grupp människor fortfarande arbetar och kan sprida smitta hur mycket som helst. Tror det gått lite mode i att ta i med hårdhandskarna. Ibland verkar det faktiskt överdrivet, och ingen hänsyn tas till de som går under av själva karantänen. Har nyss postat inlägg om en ung tjej som tog livet av dig och en ung kille som psykiskt misshandlas av sin mor och ingen utväg finns annat än att bli grymt bötfälld. Nåt har gått för långt, och jag tror inte alls effekten står i proportion till medlen. Det är att offra människor det med.
Citera
2020-03-27, 03:03
Medlem
Är väldigt stolt över Sveriges sätt att hantera alltihopa och att vi inte följer strömmen.
Karantän är endast för personer i riskgruppen och inget annat. Botemedel lär dröja hur länge som helst så hjälper ingenting med total karantän.
Vi snackar om en influensa som drar ner hela världsekonomin och sätter hela världen i skräck bara sådär. Conspiracy? mycket möjligt att det ligger någonting bakom det hela.
Senast redigerad av Bombaclap 2020-03-27 kl. 03:06.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår. Hva om de kunne fått samme middel som man bruker å gi under narkose, slik at de slipper å ligge der og være bevisst og kjenne på store plager i tiden før de dør?
Jag kan inte tillräckligt om medicin för att svara på det. Tror det var i Italien de faktiskt sövde ner folk, och samtidigt gav något stimulerande. Och nästan alla dog.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg tenkte ikke på en overdose slik at de dør (og det er jo heller ikke tillatt), men jeg mente store nok doser til at de slipper å være bevisst og slik at de slipper å oppleve de store plagene. Og at de etterhvert dør av surstoffmangel uten å kjenne noe.

Fast i krigssjukvård/katastrofvård ger man dödligt sjuka som inte har någon chans att överleva en morfinöverdos. Det finns inte gott om sängplatser och när det blir katastrofsituation så måste man prioritera de som man tror sig kunna klara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in