2020-03-27, 00:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
De har också ett till synes lågt dödstal p.g.a att de testar väldigt många.

Sverige testar inte så många, så mörkertalet är stort.

Dock skall man komma ihåg att Tysklands metod åtminstone skapar en viss säkerhet i form av en förvarning om antalet smittade, en fakta som man sedan kan basera framtida åtgärder på.

Sverige har inte den fakta till hands längre, eftersom idioterna beslutade att sluta testa folk i mer än akutfall. Det innebär att Sverige letar sig fram i blindo.
Fullständig idioti och som bäddat för katastrof.

Inte bara det.

Jag hävdar att genom masstestning skapas även en medvetenhet hos befolkningen : -detta är allvar !

För om man gör mera ingenting (staten).., varför skulle den då enskilda medborgaren bry sig ?
(inget större att bekymra sig.., en lite kraftigare förkylning bara)

Och detta är Steffes o Tegnell`s dödssynd : Man bagatelliserade viruset, och vidarebefordrade detta budskap till befolkningen.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
Kinas officiella statistik kan man ju inte direkt lita på dock. Men ja, USA har några riktigt jobbiga veckor/månader framför sig.
Jag vet att det är minst 40 000 som saknas. Vi kan inte lita på någon statistik eftersom inga länder verkar intresserade av provtagningar, förutom Sydkorea.

Kan det finnas samband förutom pneumokocker med dödsfall såsom läkemedel och korsreaktioner. Finns det någon statistik över andra virussjukdomar eller läkemedel de svåraste patienterna haft eller varit under behandling av? 🤔 Viruset tar inte allt i sin väg. Både diabetes och hjärt och lungsjukdomar brukar innebära medicinsk vård. Tyckte någon skrev någonstans att Italien hade en god vård.

Kom att tänka på det efter min egen reaktion på mediciner eller något sådant idag. Kanske blir en allergisk reaktion av chock för immunförsvaret när det möter dem med viruset precis som vi andra kan reagera kraftigare på mediciner. Läste nyss att Sverige och Finland är överrepresenterade gällande diabetes typ 1. Varför dör vi inte som flugor då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Förstår inte en sak som jag har funderat på. Är det Tegnell ensam som tar besluten eller är det tillsammans med andra? Kan någon svara på den frågan.

Jag tänker så här om det att han har suttit såpass länge på sin post att han har hunnit omge sig med likasinnade och nickedockor som följer honom blint. Jag tycker dock att han den där andre, Wallensteen, börjar se lite obekväm ut. Det är lite som en våt dröm att han ska hosta upp sanningen om galningen Tegnell i valfri blaska.
Citera
2020-03-27, 00:25
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Poängen är väl att de inte behöver ha smittats av sina patienter utan kan ha smittats ute i samhället eftersom det inte är en högre andel av läkarna än för övriga personer.

Eller tror du att en läkarexamen ger någon slags automatisk immunitet mot att smittas av någon annan än av sina patienter?

Många av de läkare och övrig sjukvårdspersonal som smittas skulle ha smittats ändå. De är som sagt inte automatiskt immuna mot smitta utanför sjukhuset.
Nu hoppar jag rätt in här igen, förlåt, men de pratade om det på Aktuellt ikväll och det sades att personalen som dött har arbetat utan skyddsutrustning. Något sådant. Minns inte vem som sa det. (Eller om det handlade om Spanien möjligen, de hade en svensk läkare boendes i Spanien med på länk och en ssk från Karolinska också samt mycket annat om corona så minns inte, bara att det var uppseendeväckande).

Svarar inte för sanningshalten i uttalandet. Ingen idé att länka till Aktuellt på play för det funkar tydligen inte. Såg det själv i realtid på tv.
Citera
2020-03-27, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Då måste din morsa vara över 100 år gammal om hon levde under Spanska sjukan.

Spanska sjukan drabbade unga med bra immunförsvar.

Om du såg sista meningen så skrev jag det var en stor grej generationen före hennes. Mamma fyller 87 i år och det var hennes föräldrageneration, födda runt 1900talets början som var mitt inne i det. Förutom en av farmors bröder så vet jag inte någon i min egen släkt som dog i spanska sjukan. Även fast fler blev sjuka.
Citera
2020-03-27, 00:26
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Tror du att det redan finns en tydlig uttalad plan om prioritering om skiten verkligen träffar fläkten? Dvs, skit i alla över 70, rädda dom som troligtvis har en chans?

Jag kan tala om att en prio ordning redan finns, vården var så ansträngd redan i före att dom unga och arbetsföra ordnas upp först.
Citera
2020-03-27, 00:26
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inte bara det.

Jag hävdar att genom masstestning skapas även en medvetenhet hos befolkningen : -detta är allvar !

För om man gör mera ingenting (staten).., varför skulle den då enskilda medborgaren bry sig ?
(inget större att bekymra sig.., en lite kraftigare förkylning bara)

Och detta är Steffes o Tegnell`s dödssynd : Man bagatelliserade viruset, och vidarebefordrade detta budskap till befolkningen.

Finns ingen sjukvård i Sverige som har möjlighet att masstesta just nu. Dom verkar ha lite annat för sig...

Längre fram kommer vi alla att testas så klart. Om inte alla, så alla som vill.
Citera
2020-03-27, 00:27
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu hoppar jag rätt in här igen, förlåt, men de pratade om det på Aktuellt ikväll och det sades att personalen som dött har arbetat utan skyddsutrustning. Något sådant. Minns inte vem som sa det. (Eller om det handlade om Spanien möjligen, de hade en svensk läkare boendes i Spanien med på länk och en ssk från Karolinska också samt mycket annat om corona så minns inte, bara att det var uppseendeväckande).

Svarar inte för sanningshalten i uttalandet. Ingen idé att länka till Aktuellt på play för det funkar tydligen inte. Såg det själv i realtid på tv.

10% av alla smittade i Spanien är sjukvårdspersonal som arbetat utan ordentliga skydd.

Det är rätt illa.
Citera
2020-03-27, 00:28
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:

Jag styrker detta då de klart och tydligt sa att de arbetat utan skyddsutrustning. Tror det var läkaren de interjuvade utanför sjukhuset som sa det.
//Skalman
Citera
2020-03-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag kan tala om att en prio ordning redan finns, vården var så ansträngd redan i före att dom unga och arbetsföra ordnas upp först.

När detta skitet är över börjar det fan bli dags att kosta på sig och sin familj en privat sjukförsäkring. Sanslöst att det ska behövas i ett land med skyhöga skatter.
Citera
2020-03-27, 00:30
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Där förklarade han på ett pedagogiskt sätt varför det inte är bra att hoppa över testerna. Eftersom det finns historiska exempel på "enhancement", där vaccinet faktiskt förvärrar förloppet när man blir smittad.Tror du ska ta en engelskakurs om du inte fattade.

Jag backar. Jag hade nog fel i att man inte kommer testa på folk. Man kommer testa på 45 pers. Och samtidigt kolla detta med inhancement. Och om allt ser bra ut börjar tillverkningen direkt då.
Citera
2020-03-27, 00:31
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Ja, det finns indikation på att hur mycket virus man får i sig kan ha att göra med hur sjuk man blir.

Därför är det helt galet att sjukvårdspersonal ska arbeta utan skyddsutrustning.

Sverige gör fel på alla punkter det går snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in