2020-03-26, 23:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, det följer inte logiken. Det är inte så att 100% av landets läkare vårdar Covid-19 patienter. Du har dessutom räknat helt fel.
Och inte heller förstått att för varje läkare som dör minskar resurserna.
Citera
2020-03-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja är mycket medveten om karantänen kommer ha effekt, men sen då? Det är 60 miljoner i Italien. 10.000 dödsfall indikerar på att ca 300.000-400.000 smittade. Långt kvar att gå för flockimmunitet.

Japp, man måste ha kvar karantänen tills stora majoriteten smittade antingen blivit friska/inte smittar eller dött. Sedan testa allt vid minsta misstanke, och fortsätta med det till att ett vaccin finns.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Dom pratar om processen att ta fram vaccin nu, på amerikanska presskonferensen.

Man kommer ta risker, det är säkert. Säger dom.

Mycket intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Liberalernas ledare Nyamko Sabuni portades nyligen från en radiointervju eftersom hon hade besökt Italien.

Nu kan DN berätta att resan gick till Milano i månadsskiftet februari/mars – mitt under pågående smittspridning.

Tio dagar efter hemresan gick hon på möte med samtliga partiledare.

– Jag följde de rekommendationer som gavs från myndigheter, säger L-ledaren.

https://www.dn.se/nyheter/sabuni-gick-pa-mote-med-lofven-tio-dagar-efter-resa-till-smittomrade/

I radions studio kom hon inte in pga sin resa står det också. Men här är ett exempel på ett vidrigt as som inte lyssnar på rekommendationer och reser till ett land med smitthärd. Borde man inte göra en RPU på typer som det här?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Får jag fråga några frågor och hoppas på ett ärligt svar... Varför vill ni förminska faran i detta?

Varför vill ni döda ert egna folk och lura i dom att allt är "ok" när vi just nu går igenom den största krisen och hotet i modern tid

Är det pga ekonomiska anledningar du vill hålla landet öppet och offra liv, eller är du bara rädd för sanningen som många andra förnekare?

Kan du kommentera nedanstående?

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du skrev ju nyss själv hur det gick med Japan när dom släppte på lockdown.

Nå, vad hände i Japan när de släppte på lockdown, och hur förklarar du det?
Citera
2020-03-26, 23:28
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Rena grekiskan för en enkel och obildad arbetare av folket som jag. Vad pratar ni om, akademiker?
Vi pratar om ifall man fortfarande kan tala om "exponentiell tillväxt" när den tid en fördubbling tar blir längre och längre.

Men du har helt rätt på både det ena och det andra sättet.

Det här med att antalet döda blir dubbelt så många varannan eller var tredje dag, det är lite svårt att förstå för många människor, även för många bildade.

Och just vår diskussion just här är ett helt oviktigt tankeutbyte om terminologi.
Senast redigerad av defenseur 2020-03-26 kl. 23:30.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Det vi ser nu är resultatet av dom som smittats 2-3 veckor sedan, innan karantänreglerna.
JA, det har planat ut sen 4-5 dagar och om 7-10 dagar kommer det börja minska drastiskt.

Såna här post vill jag ha just före John Blund.

Sånt här måste komma ut till pöbeln och MSM.

Karantän funkar bättre än alla andra alternativ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag anser inte att jag förminskar.

Jag anser att man ska ta det på allvar men att det inte går att förhindra döda personer.

Och att Sveriges taktik gör att vi förhoppningsvis kan ha ett fungerande samhälle och att det samtidigt inte hade blivit bättre med karantän om man inte har karantän ända fram till ett vaccin.
Och det tror jag inget land kommer kunna klara att hålla.

Karantän ända fram till ett vaccin skulle spara liv.
Citera
2020-03-26, 23:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.dn.se/nyheter/sabuni-gick-pa-mote-med-lofven-tio-dagar-efter-resa-till-smittomrade/

I radions studio kom hon inte in pga sin resa står det också. Men här är ett exempel på ett vidrigt as som inte lyssnar på rekommendationer och reser till ett land med smitthärd. Borde man inte göra en RPU på typer som det här?
Såhär säger hon ...
Citat:
– Jag följde de rekommendationer som gavs från myndigheter, säger L-ledaren.
No comments
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Bra artikel.
Det har ju pratats mycket om blodbrist under många år i Sverige, kräver Covid19 ökade resurser så att folk skulle behöva ställa upp i större utsträckning?
Problemet nu verkar vara att folk inte vågar lämna blod. Tror att de ska smittas om de går utanför dörren.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Så enligt vissa i den här tråden så kommer det dö 200 personer om dagen I Sverige om 6 dagar. Jag är mkt tveksam.

Enligt beräkningar är vi uppe i ca. 206 döda på en dag den 4:e april, dvs. om ca. 10 dagar. Men där finns ju en viss felmarginal.
Citera
2020-03-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Karantän ända fram till ett vaccin skulle spara liv.

Jag tror det skulle kräva massa liv.
1 år utan skatteintäkter för kommuner och stat.
Hur tror du sjukvård och äldreomsorg kommer se ut efter det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in