2020-03-26, 23:23
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Det vi ser nu är resultatet av dom som smittats 2-3 veckor sedan, innan karantänreglerna.
JA, det har planat ut sen 4-5 dagar och om 7-10 dagar kommer det börja minska drastiskt.

Ja är mycket medveten om karantänen kommer ha effekt, men sen då? Det är 60 miljoner i Italien. 10.000 dödsfall indikerar på att ca 300.000-400.000 smittade. Långt kvar att gå för flockimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vilken vårdpersonal har varslats?
sthlm
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du skrev ju nyss själv hur det gick med Japan när dom släppte på lockdown.

Får jag fråga några frågor och hoppas på ett ärligt svar... Varför vill ni förminska faran i detta?

Varför vill ni döda ert egna folk och lura i dom att allt är "ok" när vi just nu går igenom den största krisen och hotet i modern tid

Är det pga ekonomiska anledningar du vill hålla landet öppet och offra liv, eller är du bara rädd för sanningen som många andra förnekare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Italien och Spanien kommer landa runt 10k avlidna, Sverige runt 1500. Inte någon big deal ur ett större perspektiv, Men uppenbart att intensivvårdsplatserna inte räckte till. Corona hysterin kommer gå till historien som en överreaktion som orsakade en gigantisk ekonomisk depression. Keep this quote.

"The true irony is that if we reacted perfectly this would be over before a lot of people got sick. Which would make people think we overreacted in the first place- we cant win"

Få ner det till 1500 genom hårda åtgärder ja- gör man ingenting så kraschar dessutom ekonomin lika hårt för folk får panik av att 10 tusentals dör och sjukvården upphör att existera.
Såna scenarion får vi dock inte se eftersom alla länders ledare "överreagerar".
Utifrån DITT perspektiv kan du alltså inte få fel.
Grattis i förskott!
Citera
2020-03-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Karolinskas ...

Nyligen publicerad:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nAV16/trots-coronakrisen--storvarslet-vid-karolinska-ligger-kvar

Det var ju innan corona fanns, sen lär de ju inte ha några problem att söka nytt jobb just nu på sös eller st Göran just nu om man ska vara ärlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Tycker tester är mycket viktiga under en pandemi, speciellt då vi hör om att man kan vara smittad även om man inte visar några symptom. I USA har man utfört mer än en halv miljon tester
Just nu är läget så här 519,338 tester, 80,735 positiva / 438,603 negativa
https://covidtracking.com/data/

Tester är extremt viktiga om man vill undvika att låsa ner ett samhälle, och viktiga sedan igen när man har återfått kontrollen och vill börja öppna upp. Då måste man veta vilka som skall isoleras.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Jag tycker USA hanterar det bättre. Man reagerade fort, köpte miljoner av tester och annat material som man saknat, dessutom har man antagit ett stimuluspaket på 2 biljoner dollar, och alla amerikaner kommer snart få minst $1200 i cash.
Kommer Löfvén göra något liknande?

Och nu har Trump skickat ut brev om att vissa riktlinjer skall upphöra så att Staterna kan återgå till hur det var innan, han går emot sin egna taskgroup
Citera
2020-03-26, 23:25
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Flockimmunitet ett tag. Nån månad får man ju hoppas iaf.

Nu skrev denna användare att 10.000 skulle dö sen är det över. För flockimmunitet måste ju 50-60% smittas först, hur i helvete ska 35-40 miljoner kunna smittas på en månad i karantän?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Försökte fråga en annan förnekare men fick inga svar så fråfar dig.

Får jag fråga några frågor och hoppas på ett ärligt svar... Varför vill ni förminska faran i detta?

Varför vill ni döda ert egna folk och lura i dom att allt är "ok" när vi just nu går igenom den största krisen och hotet i modern tid

Är det pga ekonomiska anledningar du vill hålla landet öppet och offra liv, eller är du bara rädd för sanningen som många andra förnekare?

Jag anser inte att jag förminskar.

Jag anser att man ska ta det på allvar men att det inte går att förhindra döda personer.

Och att Sveriges taktik gör att vi förhoppningsvis kan ha ett fungerande samhälle och att det samtidigt inte hade blivit bättre med karantän om man inte har karantän ända fram till ett vaccin.
Och det tror jag inget land kommer kunna klara att hålla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja faktiskt, det var de som sålde ut stora mottagningen i sjukvården i landet, och införde marknadstänk inom sjukvården, tex. LEAN och just in time. Allt för att spara pengar och kunna sko sig själva, vi hade ju tom en regionpolitiker som gav sin man stora kontrakt som konsult för NKS.

Så ja, det är marknadsanpassningen inom vården som skapat den situation vi ser idag. Måste säga att sjukvårdspersonalen bara anpassar sig till den största omställning vi haft i Sverige någonsin inom sjukvården, utan att klaga, går och räddar liv, vänder patienter, torkar snor och slem, i kläder de känner sig osäkra i.

Det är helt makalöst att de orkar!

Sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja men om du ser till hela kurvan är den inte exponentiell, utan den följer en kurva som kan beskrivas som en transition till stationär fas. En exponentiell kurva ser ut som ett linjärt förlopp på en logaritmisk axel. Ser du Italiens kurva följer i perfekt en exponentiell funktion mellan 26 februari och 6 mars, sedan börjar den vika av successivt.

Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag är rädd för att vi slösar varandras tid.

Vi är överens om att derivatan avtar. Dvs f(x)= e^( (k - px ) x ) med 0 < p << 1

Men vi är uppenbarligen inte överens om att kalla detta för en exponentialfunktion.

Rena grekiskan för en enkel och obildad arbetare av folket som jag. Vad pratar ni om, akademiker?
Citera
2020-03-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vad kul det måste vara att vara sjukhusanställd idag:
- Arbeta under en aldrig tidigare stress och press
- Arbeta utan nödvändig skyddsutrustning
- Arbeta trots extrem risk att bli smittad och allvarligt sjuk
- Riskera livet på jobbet

...samtidigt som arbetsgivaren pissar på dig och varslar dig.

Man måste känna sig oerhört uppskattad alltså.

Men allra värst av allt är att de dessutom får höra: "Det är en vanlig influensa, sluta överdriv"
Folk är så jävla vidriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in