2020-03-26, 23:13
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut samtidigt så är planen fortfarande att öppna USA lagom till april.

Det går inte att vara ärlig och säga att USA hanterar detta bättre.

Jag tycker USA hanterar det bättre. Man reagerade fort, köpte miljoner av tester och annat material som man saknat, dessutom har man antagit ett stimuluspaket på 2 biljoner dollar, och alla amerikaner kommer snart få minst $1200 i cash.
Kommer Löfvén göra något liknande?
Citera
2020-03-26, 23:14
Medlem
Haddock93s avatar
718 döda i Spanien enligt worldometers, mer än Italiens idag
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/lakaren-manfredo-tvekade-inte-darfor-ar-han-dod/

Han ser ut som en snäll gammal farbror på bilderna i italienska medier. Manfredo Squeri, i sin vita rock och med stetoskopet runt halsen och en journal i händerna. Jobbet trogen, in i det sista.

Han var läkare, från Parma, 76 år och pensionerad. Han kunde stannat i hemmets relativa trygghet, med familjen. Men det var inget alternativ för honom lika lite som för alla andra som nu i corona-krisen gått tillbaka till arbetet.

Över 7.200 personer har frivilligt anmält sig för att arbeta som sjukhuspersonal. Läkare och sjuksköterskor, kvinnor och män, nyutexaminerade och pensionerade. Trots den högre risken att smittas som gäller för vårdpersonal har alla dessa personer känt plikten, ansvaret, önskan om att hjälpa, göra vad de kan.

I svåra tider sållas agnarna från vetet. Det har historien lärt oss och det ser vi nu. I Sverige säger vi att man får se vilket virke folk är gjorda av. De som genast böjer sig och knäcks i storm eller de som står orubbliga, starkare än någonsin.

I Italien talar man, förstås, om vilken pasta någon är gjord av. Regionen Emilia-Romagna, där Manfredo Squeri hörde hemma, är inget undantag, tvärtom. Det är lasagnens hemtrakter, liksom parmesanostens och parmaskinkans. Här lever man gott men folk minns också andra tider, svåra tider. Manfredo Squeri var född 1944, i andra världskrigets slutskede. Han upplevde Italiens resa från fattigdom till välfärd men glömde aldrig föräldrarnas och de äldres berättelser om helt andra tider. Krig, hunger, armod, uppoffringar, uthållighet, mod.

Ord som i dag allt för ofta viftas bort som högtravande men som i själva verket säger mycket om vem vi är. Vilka vill vi vara när vi behövs? Vem vill du vara? Den som gömmer sig och hoppas att stormen ska blåsa förbi just ditt hus eller den som går ut i den och gör sitt bästa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
HAAAAAHAHAHAHAHA så jääävla dum du är jag tror fan jag dör av skratt!

Jag FET? Jag RÖKARE? HAHAHAHA

Jag DUM? Uppenbarligen inte, eftersom en dum jävla idiot som du är, så har du redan nu bevisats fel:

https://www.worldometers.info/coronavirus/
San Marino 619 döda / miljoner invånare = 0,062 % döda. Så redan DÄR är det 3 gånger så många döda som du menar är maxandelen, din sönderknullade babianhjärna!
Italien ligger sedermera på 0,012%, dvs drygt hälften av vad du menar är MAX andelen döda!

Det innebär, enligt din sönderknullade hjärna, att Italien inom bara några veckor har alla sina invånare smittade i coronavirus, dvs. 100%. Det är alltså enligt dina siffror. Och San Marino skall vi inte ens tala om, där har man ju redan överskridit de siffror du har angett, så där är du redan körd.

Jag förstår ju att du är lobotomerad sedan tidigare. Men kan du möjligen komma ihåg hur många hundra gånger du blev lobotomerad? Eller är minnet också helt väck?

Gå och lägg dig nu, skitunge.
Du ska upp till skolan i morgon.

Du vill:
1. Maximera antalet döda
2. Totalförstöra världens ekonomier.
3. Maximera antalet arbetslösa.

Men som tur är för världen kommer en sådan mentalt efterbliven person som du aldrig hamna i en beslutsfattande situation.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tycker vi ska tänka på dem.
Men frågan är i vilken utsträckning vi ska som samhälle hålla liv i människor till varje pris.
Som samhälle är det en fråga man ej talar om öppet men som måste avvägas.

Kanske lika bra att placera alla de i kistor och gräva ner de redan nu? Så slipper de lida av sjukdomen? Så skulle man ju i så fall också kunna sammanfatta det.

Lite mercy-killing. Man kan ju få allting att låta väldigt positivt så klart, t.o.m rena massmord. "All for the greater good!"

Konstigt bara att andra länder runtomkring tänker på sina gamla och sjuka, men inte Sverige.

Men som sagt, vi är körda ändå. Så nu blir vi både körda med att våra äldre och sjuka dör, SAMT att vi får samhällskollaps och anarki. Nu kan vi inte ens välja längre
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NateGrey
Ännu en artikel om hur Sverige inte testar, mycket på grund av att vi inte har testmaterial/reagenser såklart, personal et cetera men det är ju inte riktigt det FHM vill lyfta fram. De säger ju bara om och om igen att det är dumt att testa.. Ger inget osv.

https://www.svd.se/darfor-har-tyskland-lyckats-battre-an-sverige
Jo men Tegnell säger faktiskt att de tester de har måste sparas till de riktigt sjuka. De väntar på ett annat test vad jag förstår, där man ska snabbtesta om man har haft corona
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Haha, slå dig inte så hårt i pannan så du tappar sista hjärncellen. Viruset startade i Kina där man väldigt snabbt kartlade dess uppbyggnad och tog fram testkits. Sen byggde man upp nya sjukhus och isolerade 56 miljoner människor. Detta utan att ha något annat land att jämföra med. Det resulterade att det är väldigt låg smittspridning i Kina för tillfället och då är det ändå det land med flest invånare i världen.

Hur tror du Kina hade sett ut idag om FHM och svensk regering haft ansvaret där? Hade det varit 67 nya fall per dag i slutet på mars då?
Jaa, smittspridningen blev ju vääldigt låg, spred sig bara som en löpeld över jordklotet. Bara typ en halv miljon till dags dato, bra jobbat!

Men det är väl Tegnell och Sveriges fel att en halv miljon människor har blivit smittade.
Citera
2020-03-26, 23:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Risken att de smittas av en "flockimmun" är väl inte så hög?

Den som är immun är sannolikt inte smittsam, kan dock bära smittan på till exempel kläder och händer, man vet inte vem som är immun, det står antagligen inte stämplat i pannan, således en god idé att vara försiktig.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Jag tycker USA hanterar det bättre. Man reagerade fort, köpte miljoner av tester och annat material som man saknat, dessutom har man antagit ett stimuluspaket på 2 biljoner dollar, och alla amerikaner kommer snart få minst $1200 i cash.
Kommer Löfvén göra något liknande?

Testerna gör absolut noll och ingen verkan i USA just nu. Det är endast en belastning för sjukvården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
När kollapsar samhällskontraktet och när blir det anarki?

Sommarlovet när resten av landet vill ha vård för andra saker men inser att inget finns kvar av skattepengarna...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det är väl underbyggt. De går ut med alla detaljer helt öppet där i USA jämfört med här i Sverige.

https://youtu.be/k2khIjJuLHI?t=870

Nu kollade jag bara 2 minuter på din länk och jag har överlag förtroende för Cuomo, men det var åtminstone vid din länkade time stamp inget som beskrev hur de kommit fram till siffran.

Nu ska jag sova, god kväll.
Citera
Medlem
Har inte sett en polisbil på flera dagar. Har polisen blivit sjukskrivna nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in