Citat:
Ursprungligen postat av
Tacofiesta
Certifikat är för småbarn. Optioner är den rätta vägen. Jag kan redovisa att jag sitter vitt och brett på säljoptioner med löptid innan sommaren som jag köpt igår och idag. Jag räknar med en ny botten, men har även förlorat värde idag eftersom kurserna till stor del gått upp under dagen. För mig är det bortom allt tvivel att sjukdomen kommer att fortsätta förvärra situationen, eftersom de förklaringarna till de tidigare kursfallen var "broken supply chains" och självklart den samtidiga oljekrisen. Inhemsk spridning torde ha större påverkan än vad uteblivna leveranser från Kina har.
Problemet med min syn är att marknaden, av de senaste dagarnas uppgångar att döma, verkar tro att stimulanspaketen kommer att negligera eventuella framtida problem. Tiden får utvisa vem som har rätt.
Ytterligare en fördel med att vara kort är ju att antingen så tjänar jag pengar eller så lyckas världen stävja en global kris. Inget av utfallen är så illa som de skulle kunna vara annars.
Absolut,
Problemet är att "alla" håller med dig om det varpå man också köpt och sålt med det i åtanke.
Personligen gör
jag också skillnad på vad jag
tror och vad som
utspelar sig i datan.
Det ena är bara en tes kring ett händelseflöde, det andra rör verifiering av något sådant.
Vanligt är att man har flera olika scenarion och sedan söker verifikation.
Notera även att man bl a i New York startade kliniska tester för läkemedel mot Covid-19 i tisdags. Inte ett botemedel men läkemedel för att lindra symptom. Dvs sådant som gör att det kan gå från ett "folk kan inte åka till jobbet" till "det är lite rörigt, men folk kan åka till jobbet".
Den allmänna synen, av vad jag ser, är därför snarare att visst -- det blir sämre, men det kommer också att bli bättre och det tar inte flera månader innan så är fallet.
Samma sak med de amerikanska jobbsiffrorna (jobless claims, folk som påstår sig vara arbetslösa) som kom nu. Man behöver inte vara en raketforskare för att förstå att antalet arbetslösa går upp när verksamheter stänger ned. Dvs de flesta var helt på det klara med ett sådant utfall och siffror på det är inte direkt någon överraskning för någon.
På samma vis är det ingen nyhet att det blir sämre innan det blir bättre. Det har vi sett i ett antal länder nu. Vi har också börjat se att det blir bättre efter ca X tid. Det går rentav att sätta ett datum för när det böjar bli bättre än sämre om man extrapolerar all data vi har nu (att sätta definitiva datum är dock ... festligt).
I slutet av februari teoriserades det om maj månad, något som står sig ganska bra även idag. Dvs att det blir bättre än sämre i maj månad (Sverige), inte att det är 100% bra. Liknande saker är också vad forskarna (inte Aftonbladet och andra tabloider) säger. April månad kommer att vara något plågsam, men detta vet "alla" redan. Det finns en anledning att företag kan ansöka om lättnader av olika slag som kommer att gälla för april. Det finns folk som tänker på saker trots allt (även om man kan tro annat).
Oljekrisen ovanpå allt detta (du är en av få som nämner det) är dock något av en 'X-faktor'.
Där är det dock svårt att veta särskilt mycket, men vet man ingenting om någonting är det bästa att helt enkelt se vad datan säger. Finner man det plågsamt kan man åtminstone se vad de glidande medelvärdena på 1 dag säger och ta beslut efter det. Inte bäst, men långt från sämst.