2020-03-26, 18:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu funderar Folkhälsomyndigheten på att sistaårseleverna i gymnasiet ska gå tillbaka till klassrumsundervisning.

Antagligen någon sorts trots mot övriga världen och expertis i Sverige, eller så tycker man inte att smittspridningen i Sverige/Stockholm går snabbt nog.
Citera
2020-03-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Svenskar är så naiva för att fatta vad som pågår.
Otroligt sjukt land.
ja vi lär ju få se ett resultat senare, inget gott sådant är jag rädd för.
Citera
2020-03-26, 18:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Detta är så spritt nu i världen att det är fucked. Annars skulle man kunna isolera den vanliga influensan också och det skulle aldrig återkomma, t.ex.

Att köra Lock Down varje år för säsongsinfluensan känns lite onödigt, det finns vaccin för äldre och riskgrupper. Sedan att många struntar i att vaccinera sig är en annan sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Danmark ligger på samma nivå som Sverige, vilket jag tror Norge också kommer göra i slutändan.

Har det avlidit 78 personer i Danmark?
Citera
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
NEJ! Fatta nåt. Tvärtom, de har inte hunnit kolla alla som dör i hemmen för corona, så det är FLER än statistiken säger. I Lombardiet och vissa andra håll är det kaos, de hinner inte med allt. Jag tror inte de buntar ihop som du tror, utan att rätt siffror (mer eller mindre) kommer fram allt eftersom.

Du som ej fattar

De buntar in andra som dör i tex trafiken i Corona oxå
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Kina borde isoleras och sättas i karantän av övriga världen efter detta. I flera hundra år har dom med jämna mellanrum exporterat dödliga virus som dragit över världen. Det räcker nu era snuskiga smutsiga vider.

Någonting jag kan stå helt bakom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Hälsa går före pengar för normala människor.

Jo men då kan man minska högsta tillåtna hastigheten för bilar till 30 km/h. Tänk hur många UNGA liv det räddar, hur många svåra skador det kommer förebygga.

Varför sänks den inte? Enligt din princip borde den sänkas. Det dör närmare 300 svenskar i trafiken varje år, dom flesta är ganska unga. Där tillkommer tusentals som skadas allvarligt, blir amputerade, förlamade, hjärnskadade osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Skitsnack. Jag kan ge ännu fler exempel.

Den 12 mars införde Holland väldigt strikta restriktioner. Bland annat förbjöd dom sammankomster för fler än 100 personer, universitet stängs ner. Den 15 mars stänger dom ner allt i princip: gym, affärer, restauranger, barer.

Dom har precis som Norge haft minimal effekt. Nu har det förvisso inte gått precis 2 veckor än, men det har snart gjort det. Effekten har uteblivit. Trots att dom ligger efter oss i fas har dom nu 80 döda bara under torsdagen.

Nederländerna är 20ggr mer tätbefolkat. Vårt utgångsläge är därför extremt mycket bättre.
Sett till dödstalen ligger de förövrigt några dagar före oss, inte efter. 5 döda redan 11:e Mars
Citera
2020-03-26, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Detta är så spritt nu i världen att det är fucked. Annars skulle man kunna isolera den vanliga influensan också och det skulle aldrig återkomma, t.ex.
Får vi inte det som bonus här i världen om alla jobbar hårt mot covid-19, en minskning av förkylningar och influensa. Färre sjukskrivningar och sjuka åldringar som belastar sjukvården i framtiden, några år i alla fall. Det skulle betyda bättre produktivitet i världen, alltid något i eländet. Bara nu inte detta virus ger upphov till andra värre.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det finns bara ett sätt att testa men då behöver man några frivilliga.

Jag hade fan kunnat ställa upp och få skiten nu. Få det hela överstökat. Bli immun och fortsätta mitt liv sedan.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashpotato
Hej alla!

Är det någon som har koll på om olika länder räknar olika avseende dödsorsak? Jag har hört att det finns länder där man inte räknar alla med Coronavirus som dör som orsakat av Coronavirus.
Du kan inte få svar på sådana frågor ännu på många månader - om du vill ha ett tillförlitligt svar alltså.

Det säger sig ju självt att det finns ett mörkertal. Men hur stort det är, det är svårt att ta reda på. Det enda riktigt tillförlitliga blir att jämföra hur många som dör per vecka under 2020 med hur många som dött samma vecka tidigare år.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Vi får hålla tummarna för det. Men återigen så måste antalet smittade ner över längre tid än några dagar. Då är det mer säkert att Italien är på väg nedåt...

Tycker det känns väldigt osäkert just nu...

Antalet smittade ökar ju, men trenden för den exponentiella tillväxten är nedåtgående. Vilket betyder att något har fått den exponentiella tillväxten att avstanna och vända. Vilket också leder till att man kan vänta sig en kulmen i antalet smittade om några veckor. För att sedan se antalet smittade minska.

Det är möjligt att det inte räcker att titta 5 dagar tillbaka för att känna att vändningen är tillförlitlig, men diagrammet visar i vart fall på det - just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in