2020-03-26, 13:41
Medlem
Ska man spara på börsen om man behöver pengarna om två år?
2020-03-26, 13:50
Avslutad
Håll i hatten och sitt kvar i kanoten
Just nu sitter det en elefant längst bak och tynger ner kanoten.

Men snart om 4-6-8-12 månader så kastar vi ut elefanten
Och våran kanot ligger högt över vattenlinjen igen
2020-03-26, 14:05
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Håll i hatten och sitt kvar i kanoten
Just nu sitter det en elefant längst bak och tynger ner kanoten.

Men snart om 4-6-8-12 månader så kastar vi ut elefanten
Och våran kanot ligger högt över vattenlinjen igen
Vem är elefanten i den allegorin?
2020-03-26, 14:42
Medlem
Om TS är allvarlig och med nyligen menar det som vi vanligtvis avser med det uttrycket, dvs en tid på MAX 12 månader så kan vi konstatera att det är helt självförvållat och förhoppningsvis en läxa för framtiden.

Att inte ha pengar på sparkonto utan investera dem är på lång sikt, minst 2 år, och inte för pengar där du har ett bestämt mål eller en summa du inte har råd att förlora 20 % av.

Tittar vi över tid så är aktieavkastningen 7-8 % (tagit ur minnet) och då kan vi knappast räkna med mer, även om vi vet att 2019 var extremt bra.

Räknar vi då med en summa av 1 MSEK så är frågan man måste ställa sig, är det värt att tjäna kanske 70 TSEK på ett år, vid jämn utveckling över året 6 TSEK per månad när jag tänker på risken att förlora 200 TSEK?

Nu har börsen gått ner 30 % men det förändrar inte grundfrågan. Man kan hitta säker ränta på upp mot 1 % även idag, inte hos storbankerna men ändå lätt tillgängligt.

Tyvärr får jag ändå säga, aldrig roligt när det går fel, men klantigt agerat vad jag kan se. Att jaga den sista avkastningen på pengar man planerar att använda i närtid lönar sig sällan eller aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag har planerat att köpa lägenhet nu. Så jag har sedan nyligen mina pengar investerade på börsen under tiden. Det kändes vettigt att få avkastning på pengarna under tiden, istället för att ha 0% ränta på Swedbank. Så jag flyttade allt till en ISK på Avanza istället.

När alla andra har tjänat så mycket pengar på att bara köpa olika indexfonder så lät det som ett säkert kort, och dumt att fortsätta stå utanför börsen. Jag har lyssnat på olika poddar. Bl.a. Rika Tillsammans har pratat sig varma om indexfonder och sagt att de är bättre än aktivt förvaltade fonder. Så det var det jag köpte. Köpte bland annat fonder med svenska småbolag, Emerging markets och Asien för att sprida mina risker och få avkastning, och de hade avkastat bra historiskt.

Men nu har jag förlorat ungefär 30% av mina pengar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till och hur jag ska få tillbaka dem på något sätt! Jag har läst att man ska sitta stilla i båten, men när vänder det?? Mina pengar räcker inte längre till att köpa en lägenhet som jag hade tänkt mig. Just nu är min strategi att hoppas att det snart blir en rekyl upp så jag får tillbaka mina pengar. Men nästan varje gång jag loggar in på Avanza så får jag ont i magen och panik av att se att jag har förlorat ännu mer pengar. Snart måste väl botten vara nådd och priset studsa tillbaka upp igen?

Vad ska jag göra? Hur ska jag få tillbaka mina pengar? Ska jag sälja det jag har och köpa något annat istället? Vad tror ni om att istället köpa och fördela pengarna mellan Biotech, ny energi, teknik och fastigheter?
2020-03-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witzm
Du hade bara fått några % på dina investerade pengar du måste ha investerat i februari precis innan kraschen.
Hur mycket investerade du?
Du har förlorat 30% för att få tillbaka dina pengar så måste dina aktier gå upp 60%.
Det kommer att fortsätta nedåt.
Och hur länge det tar för börsen att gå tillbaka uppåt det vet vi inte.
Om jag inte hade kunnat ha mina pengar långsiktigt på börsen, hade jag nog sålt det.
Det går nog mer ned tyvärr. Dödsantalet ökar.
USAs ekonomi är katastrof, det kommer att bli ressesion världen över. Sverige kommer att suga ett antal år framöver.

Du skulle vara mer trovärdig om du hade skrivit att ett ras på 30% kräver en studs upp på ca 43% för att nå break-even. Lyssnar man på Rika Tillsammans och går in med pengar som är kontant-insats till bostadsköp när samtliga indikatorer visar på att aktiemarknaden är överköpt i mitten på februari typ, skriver sen på FB och kanske lyssnar på andra "experter" som inte kan enkel matematik då förtjänar man att förlora pengar till oss andra. Synd att förbud mot att shorta flera europeiska marknader trätt i kraft, men det är bara fram till 18 april eller nått sånt, ska bli kul att rensa er ordentligt!
2020-03-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ok, men du kan inte ha sympati för att man blir girig när man ser hur börsen gått upp 40 % på ett år typ och också vill vara med? Ingen förståelse alls för att man låter dig bli lurad? Har du inte förlorat något?

Förståelse? Ja!

Sympati? Nej! Ingen blir hjälpt av sympati. Allra minst du som tagit på dig offerkoftan. Du är inget offer. Gissningsvis söndercurlad. Livet är fullt av lidande. Det gäller bara att inte göra det till ett rent helvete. Dags att ta lite ansvar och växa upp.

Jag tycker att du försöker hyra något och inväntar börsens återhämtning samtidigt som du håller koll på bostadsmarknaden. Denna idén om att snabbt försöka spela igen, för att hamna på plus ska du lägga ner. Det slutar nästan aldrig bra. Gör något vettigt/trevligt och glöm detta några dagar. Sen tänker du efter en gång till, lite nyktrare.

Detta är bara en liten läxa av oräkneliga läxor som livet kommer slänga i ansiktet på dig.

Du kommer skratta en dag när du inser hur patetisk du en gång var. Bara över pengar. Ingen har dött.

Lycka till!
2020-03-26, 16:08
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Det är mycket jämfört med att ha pengarna på Swedbank där jag får 0% avkastning.

Så då är du väl nöjd då om det var bättre än +/- 0
2020-03-26, 16:29
Medlem
Du har altså gett dig in på något som du inte all begriper dig på.
Sen skyller du nån bloggare när allt går åt helvete?
Ok, nu har jag inte kikat nåt på rika tilsammans , men jag är hyfast övertygad om att
dom nämner någonsatns det allra mest grundläggande när det gäller investeringar på börsen, nämligen
* Pengar som man inte har "råd" att förlora skall inte vara på börsen överhuvudtaget.
* Har man en sparhorisont kortare än 5 år (absolut inte kortare än 2) skall inte vara på börsen.
Du har nu förhoppningsvis lärt dig den hårda vägen.
Det finns ingen quick-fix på ditt problem, och så länge du inte säljer så har du inte heller förlorat något!
Bit ihop och välkommen till verkligheten!
2020-03-26, 16:33
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Så då är du väl nöjd då om det var bättre än +/- 0
Asså, några månader på börsen med grym avkastning som folk lovade hade ju varit bättre än Swedbank utan ränta alls. Även om det inte hade varit många månader skulle man ju kunna tjäna litegrann i alla fall som man kan ha roligt för.
2020-03-26, 16:38
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flajs
Du har altså gett dig in på något som du inte all begriper dig på.
Sen skyller du nån bloggare när allt går åt helvete?
Ok, nu har jag inte kikat nåt på rika tilsammans , men jag är hyfast övertygad om att
dom nämner någonsatns det allra mest grundläggande när det gäller investeringar på börsen, nämligen
* Pengar som man inte har "råd" att förlora skall inte vara på börsen överhuvudtaget.
* Har man en sparhorisont kortare än 5 år (absolut inte kortare än 2) skall inte vara på börsen.
Du har nu förhoppningsvis lärt dig den hårda vägen.
Det finns ingen quick-fix på ditt problem, och så länge du inte säljer så har du inte heller förlorat något!
Bit ihop och välkommen till verkligheten!
Vad då ha råd att förlora... Folk investerar ju inför pensionen på börsen stora summor. De räknar ju med att få avkastning och kunna leva gott på det sen. För många handlar det ju inte om att man bara har lite lekpengar på börsen, utan man har större delen av sin förmögenhet där. Eller hur? Ditt resonemang är ju helt koko.
2020-03-26, 16:45
Medlem
Investeria inför pensionen, ja då har man en hyfsat lång sparhorisont.
Inte som du som verka ha ett par månader.
man måste trots allt vara införstådd med att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning.
Men historsikt så har börsen gått upp över tid. Det är just tiden som är din vän.
Du har gjort alla fel man kan göra.
Du kan inte skylla på någon annan än dig själv.
Du har läst men inte fattat och trott att det alltid bara går upp.
2020-03-26, 16:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Vad då ha råd att förlora... Folk investerar ju inför pensionen på börsen stora summor. De räknar ju med att få avkastning och kunna leva gott på det sen. För många handlar det ju inte om att man bara har lite lekpengar på börsen, utan man har större delen av sin förmögenhet där. Eller hur? Ditt resonemang är ju helt koko.
Nej inte ens pensionärer har alla pengar de behöver om en vecka investerade på börsen.

Även om man inte har några som helst likvida medel för nästa månads utgifter, så är nästa månads kostnader bara ca 0,4% av hela ens investerade kapital, närmsta året ca 4% och framtida fem år alltså 20%.

Inte 100% som man behöver nu direkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in