2020-03-26, 19:47
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Skillnad på formell och reell kompetens!

Definiera reell kompetens inom detta område. Det fundamentala är vetenskapen, inget annat.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Men snälla.

Vet du vad medicinering och respiratorer och inläggningar, IVA vård kostar? Tror inte det.

Jag har fått sprutor där en spruta kostar 4000 kr!

Du talar om ören i jämförelse.

I jämförelse? Okej, du menar alltså att staten skulle dela ut eller subventionera medicinen? Det är ju ett annat läge givetvis. Men jag är inte enbart intresserad av kostand per se, utan även hur folk ska kunna ta det under längre perioder.

JAg tror det är en ganska dålig nödlösning helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
Hur förklarar du att Norge har en bråkdel av våra dödsfall?

Fordi vi (Norge) gjør som alle andre land, og alle andre land gjør som de gjør fordi it works. Kina, HK osv har vært gjennom dette før. USA og forsåvidt, og vi så jo forskjellen på "Sverige-metoden" som Philadelphia tok vs St. Louis som tok den metoden alle andre land tar nå...

Long story short: Philadelphia ble HELT rævkjørt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Kolla på Nya Zeeland, mindre chans där.
Dom har total LOCKDOWN.

Varför ra risken?

Nu vet jag inte när dom införde den, om dom gjorde det väldigt tidigt så kan det ha effekt. Men kostnaderna för det på sikt är stora, det kostar på. Men ska man göra det så måste det ske i tid. Idag har det ingen effekt i Sverige, precis som det inte har i Italien eller kommer ha i USA.
Det är inte värt det längre.

Det spekulerades redan för 1 vecka sedan i att vi redan då hade över 100 000 smittade, idag kanske det rör sig om 150 000 -200 000. Det kommer bara åsamka mer skada än nytta, och dessutom extremt stor skada.

En sak som antyder att smittan är väldigt utbredd och att antal fall säkert är 200 000 är att så många flyktingar blivit smittade. Smittan florerar redan i hela samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ännu mer tokerier från Anders Tegnell:

Detta samtidigt som Aktuellt säger:

33 läkare i tjänst har dött på kort tid. Av sjukdomen. Men enligt Anders Tegnell är inte vårdpersonal extra utsatt.

33 av 8000 som dött är läkare. Hur stor andel av Italiens vuxna befolkning är läkare? 0,3%? Det är nog en något förhöjd risk, men Tegnell har nog någorlunda fog för sitt uttalande ändå. Det är farligare för läkaren att ta bussen till jobbet än att jobba...
Citera
2020-03-26, 19:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Går man emot i stort sett hela världens strategi är det klart man är galen.

En ännu viktigare fråga är varför politiker låter honom hållas? Och varför så många här tror på honom.

Joakim Rocklöv och andra borde protestera högre och i fler kanaler så befolkningen blir informerade om allvaret.

Det är inte HANS strategi. Det är deras strategi. Vår strategi.

Det går ganska bra just nu
Citera
2020-03-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tegnell slutar inte förvåna oss med sin idioti och dumma citat.

En femåring förstår att risken är högre för vårdpersonal som utsätter sig för att smittas för att kunna rädda liv. Respektlöst uttalande a av Tegnell och idiotiskt.

Ja, "viral load" är naturligtvis relevant. Både mängd och frekvens.

Chockerande att Tegnell kan uttala sig som han gör. Inte första missen från hans håll dock.
Citera
Medlem
IQ-145s avatar
Episka citat från kultfiguren Anders Tegnell:

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.”Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.”Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.”Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.”Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !

Den här var faktiskt lite rolig (Ber om ursäkt ifall det redan har postats här)

Tegnell som barn…
https://twitter.com/i/status/1243170419542077442
Citera
Medlem
Frankrike 365 döda i dag, 231 i går

smittade ökande med 3922
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du får väl hålla dig inne.

Det är samma visa i resten av världen, oavsett sjukvårdssystem. Om man tycker att staten behandlar det för slapphänt så kan man ju sätta sig själv i kinesisk tvångskarantän, svetsa igen dörren från insidan, och låta resten av befolkningen göra grovjobbet med att bygga upp flockimmunitet.
Överlag skötte sig inte kineserna sina karantäner sämre än svensken. Däremot agerande myndigheterna mot stolpskotten som inte fattade allvaret.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
PRECIS. Det är det jag menar. Vi i Sverige har inte förutsättningarna för att få ett enormt utbrott som liknar Holland, Italien, Spanien. Ur coronans perspektiv och synvinkel är Sverige ett väldigt jobbigt land att orsaka förödelse på.

Och just därför behöver vi ingen karantän eller ytterligare stränga åtgärder. Däremot kan det vara smart att stoppa samtliga utresor från Stockholm. Det kan ha en stor effekt.

Snarare har vi i Sverige (med vår stora yta och låga befolkningstäthet) perfekta förutsättningar för att karantäner av storstäder faktiskt skulle fungera, ifall de görs i tid. Vi hade kunnat förhindra, eller i alla fall rejält sakta ned, smittspridningen i resten av landet ifall t.ex. Stockholm hade satts i karantän direkt.

Som vi gör nu så låter vi ju smittan spridas fritt i hela landet och då spelar det ingen roll ifall vi inte lever lika tätt. Smittan sprids nu ut i varenda by i landet pga resande Stockholmare m.m.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, nu uppfattade jag som om att det var ett läkemedel som främst skulle användas i vården , inte som nån allmän kur.

Ah, okej. JAg har vare sig läst eller hört något om det, så jag trodde det handlade om consumer market. I vården får man gärna testa det. Jag skulle t.om. kunna låta dem testa det utan vare sig bevis eller invänta något beslut, bara köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in