2020-03-26, 19:43
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Myndighetssverige slår till igen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-har-stoppat-upphandling-av-nya-skyddsmasker

Då var det bekräftat, de håller på med offentligupphandling och bråkar i domstol om anbudsförfarandet mitt under en kris. Antingen är de sinnessjuka eller så vill de förhala, det sistnämnda är troligast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Beror ju på hur länge det räcker. Jag spekulerar givetvis utan att veta vilken typ av läkemedel som avses, men om man nu ska få skydd i halsen av det gissar jag på dubbla dagliga dosen av typ liknande:

https://www.apoteket.se/produkt/esomeprazol-apofri-enterokapsel-hard-20-mg-14-kapsel-kapslar-blister-302962/bipacksedel

Då räcker en förpackning en vecka.
Men snälla.

Vet du vad medicinering och respiratorer och inläggningar, IVA vård kostar? Tror inte det.

Jag har fått sprutor där en spruta kostar 4000 kr!

Du talar om ören i jämförelse.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag också.
Sägs få allvarliga bestående men.

Blir du allvarligt sjuk i lunginflammation kan detta ge skador, inget nytt.

Grejen är att väldigt få blir det. För en stor majoritet är covid-19 inte värre än en influensa - måhända lite mer långdraget.
Senast redigerad av TemaSweg 2020-03-26 kl. 19:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Snarare i den absoluta början av en pandemi. Inte mitt i..Det har bara gått ett par veckor av troligtvis år av detta. Så vi är vid den absoluta starten. Risken är att många inte får veta hur det slutar.
Min poäng är att man kan inte skriva ”svensk sjukvård fungerar dåligt” för att den inte har höjd för en pandemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Är du fortfarande kvar? Mytoman är du. Em passet på Sveavägen 68?

Nej verkligen inte. Jag är vanligtvis emot etablissemanget. Knappast en vänsterväljare. Men jag håller mig till fakta här. I slutändan vill jag det som är bäst för landet, precis som jag alltid vill i andra frågor.
Citera
2020-03-26, 19:44
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sägs få allvarliga bestående men.
Att de som haft en svår lunginflammation med behov av respirator ofta får bestående men, allvarliga eller inte, det bör väl inte förvåna någon? Vederbörande bör vara glad över att ha överlevt.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu tror jag på allvar att Tegnell är galen.

Här är hans svar, när Expressen frågar honom om han kan tro på professor Joakim Rocklöv som sa att vi kan ha 100 döda i slutet av helgen:

- Det är väldigt svårt att veta.
- Men nej det kan jag inte tro, det låter som alldeles för höga siffror, där är vi inte alls.
- Man ska komma ihåg att det dör flera tusen personer varje år i influensa.
- Och det dör hundra tusen personer om året i Sverige.
- Så det handlar om så otroligt små tal.
- Det finns ingen anledning att göra sådana konstiga prognoser när det är så små tal.
- Om vi tvättar händerna, stannar hemma när vi är sjuka och skyddar våra äldre så kommer sjukvården att klara av detta väldigt elegant.

Detta är alltså den person som högsta ansvarig för att hantera den värsta pandemin på 100 år, och där alla andra länder sedan länge infört drakoniska åtgärder (som bevisligen har fått ner spridningstakten rätt rejält).

Jag gjorde en best fit av ökningen av totalt antal döda mellan 11/3 och idag och fann att ökningstakten är 33.24% per dag. Faktum är att det faktiska antalet följer denna kurva väldigt precist varje dag.

Gårdagen var lite högt, borde ha legat på 55 istället för 66. Men det är slumpmässiga hopp.

Om man fortsätter att dra ut detta till söndag så får man 175 döda som mest sannolika siffra på söndag kväll. Så Rocklövs bedömning är nog alldeles för låg, det verkar helt osannolikt att totalen bara skulle vara 100 på söndag.

Frågan är, varför svarar Anders Tegnell så här?

För att han vet vad han pratar om?

Viruset är bara ett svepskäl för att krossa alla länders ekonomi.
Det dör dagligen, i vanliga fall, 1500 människor/dag i Italien.
Nu masstestar dom för Covid på allt och alla med högst tvivelaktiga testkit som ger upp till 70% felaktigt positiva resultat.
Tegnell inser att detta är en vanlig, om än smittsam, influensa.
Media och världen blåser upp det till astronomiska proportioner, och folk blir rädda. Se bara här i tråden.

Lugna dig, ta en nypa luft, om ett par veckor är det här över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu tror jag på allvar att Tegnell är galen.

Här är hans svar, när Expressen frågar honom om han kan tro på professor Joakim Rocklöv som sa att vi kan ha 100 döda i slutet av helgen:

- Det är väldigt svårt att veta.
- Men nej det kan jag inte tro, det låter som alldeles för höga siffror, där är vi inte alls.
- Man ska komma ihåg att det dör flera tusen personer varje år i influensa.
- Och det dör hundra tusen personer om året i Sverige.
- Så det handlar om så otroligt små tal.
- Det finns ingen anledning att göra sådana konstiga prognoser när det är så små tal.
- Om vi tvättar händerna, stannar hemma när vi är sjuka och skyddar våra äldre så kommer sjukvården att klara av detta väldigt elegant.

Detta är alltså den person som högsta ansvarig för att hantera den värsta pandemin på 100 år, och där alla andra länder sedan länge infört drakoniska åtgärder (som bevisligen har fått ner spridningstakten rätt rejält).

Jag gjorde en best fit av ökningen av totalt antal döda mellan 11/3 och idag och fann att ökningstakten är 33.24% per dag. Faktum är att det faktiska antalet följer denna kurva väldigt precist varje dag.

Gårdagen var lite högt, borde ha legat på 55 istället för 66. Men det är slumpmässiga hopp.

Om man fortsätter att dra ut detta till söndag så får man 175 döda som mest sannolika siffra på söndag kväll. Så Rocklövs bedömning är nog alldeles för låg, det verkar helt osannolikt att totalen bara skulle vara 100 på söndag.

Frågan är, varför svarar Anders Tegnell så här?

Går man emot i stort sett hela världens strategi är det klart man är galen.

En ännu viktigare fråga är varför politiker låter honom hållas? Och varför så många här tror på honom.

Joakim Rocklöv och andra borde protestera högre och i fler kanaler så befolkningen blir informerade om allvaret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Beror på hur man ser det. För en familj med tre barn kan det rinna iväg. 175 x 5 = 875 kr/vecka. Dessutom är det ofta mindre bra att ta dessa över längre perioder.

Nåja, vi får se vad som händer i frågan.
Ja, nu uppfattade jag som om att det var ett läkemedel som främst skulle användas i vården , inte som nån allmän kur.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Hans CV innebär inte med automatik reell kompetens!

Det är precis vad det gör. Humanismen utgår från vetenskapen och kritiskt tänkande.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ännu mer tokerier från Anders Tegnell:

Detta samtidigt som Aktuellt säger:

33 läkare har dött på kort tid. Av sjukdomen. Men enligt Anders Tegnell är inte vårdpersonal extra utsatt.

Tegnell slutar inte förvåna oss med sin idioti och dumma citat.

En femåring förstår att risken är högre för vårdpersonal som utsätter sig för att smittas för att kunna rädda liv. Respektlöst uttalande a av Tegnell och idiotiskt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ännu mer tokerier från Anders Tegnell:

Detta samtidigt som Aktuellt säger:

33 läkare har dött på kort tid. Av sjukdomen. Men enligt Anders Tegnell är inte vårdpersonal extra utsatt.

Svensk vårdpersonal sägs inte behöva skyddsutrustning. Detta beror på att vi inte har sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in