Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Nu tror jag på allvar att Tegnell är galen.
Här är hans svar, när Expressen frågar honom om han kan tro på professor Joakim Rocklöv som sa att vi kan ha 100 döda i slutet av helgen:
- Det är väldigt svårt att veta.
- Men nej det kan jag inte tro, det låter som alldeles för höga siffror, där är vi inte alls.
- Man ska komma ihåg att det dör flera tusen personer varje år i influensa.
- Och det dör hundra tusen personer om året i Sverige.
- Så det handlar om så otroligt små tal.
- Det finns ingen anledning att göra sådana konstiga prognoser när det är så små tal.
- Om vi tvättar händerna, stannar hemma när vi är sjuka och skyddar våra äldre så kommer sjukvården att klara av detta väldigt elegant.
Detta är alltså den person som högsta ansvarig för att hantera den värsta pandemin på 100 år, och där alla andra länder sedan länge infört drakoniska åtgärder (som bevisligen har fått ner spridningstakten rätt rejält).
Jag gjorde en best fit av ökningen av totalt antal döda mellan 11/3 och idag och fann att ökningstakten är 33.24% per dag. Faktum är att det faktiska antalet följer denna kurva väldigt precist varje dag.
Gårdagen var lite högt, borde ha legat på 55 istället för 66. Men det är slumpmässiga hopp.
Om man fortsätter att dra ut detta till söndag så får man 175 döda som mest sannolika siffra på söndag kväll. Så Rocklövs bedömning är nog alldeles för låg, det verkar helt osannolikt att totalen bara skulle vara 100 på söndag.
Frågan är, varför svarar Anders Tegnell så här?
För att han vet vad han pratar om?
Viruset är bara ett svepskäl för att krossa alla länders ekonomi.
Det dör dagligen, i vanliga fall, 1500 människor/dag i Italien.
Nu masstestar dom för Covid på allt och alla med högst tvivelaktiga testkit som ger upp till 70% felaktigt positiva resultat.
Tegnell inser att detta är en vanlig, om än smittsam, influensa.
Media och världen blåser upp det till astronomiska proportioner, och folk blir rädda. Se bara här i tråden.
Lugna dig, ta en nypa luft, om ett par veckor är det här över.