2020-03-26, 18:32
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddtapio
Jag håller inte med.
Nej, naturligtvis gör du inte det.

Italien har nu 6153 nya fall idag. 6448 nya bara i NewYork. Mkt snart kommer folkmördare Tegnells konto över smittade svenskar explodera.

Såg att Kina stängt sin gräns för utlänningar nu. Fast måste ju vara helt fel...lr hur....
Senast redigerad av groggnyllet 2020-03-26 kl. 18:37.
Citera
2020-03-26, 18:35
Medlem
Oddtapios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnormBalle
Taiwan har haft 2 dödsfall hittills, trots att de ligger granne med Kina. Är inte det märkligt? Hmm vad kan det bero på? Kan det MÖJLIGTVIS ha att göra med följande?

https://time.com/5802293/coronavirus-covid19-singapore-hong-kong-taiwan/

Det vill säga den TOTALA MOTSATSEN till hur Sverige har agerat? Jag är ju ingen statsepidemiolog förstås så jag har säkert fel och borde inte ens få uttala mig i frågan.

Jag besökte Taiwan för 13 år sen. En sak som jag reagerade på var att de feberscannade ALLA passagerare vi klev av planet. De stod med munskydd och screenade oss, och det var inte någon ovanligt farlig influensa som pågick vid det här tillfället. Det tror jag är en av anledningarna till det låga antalet drabbade. Den andra anledningen är att det är en ö långt ut i kinesiska havet vilket innebär att alla besökare passerar just flygplatser.
Citera
2020-03-26, 18:36
Medlem
Citat:
Jag har bara citerat, inte skrivit något. Och ja, han går emot sin egen myndighet. FMH kanske äntligen börjar fatta något men Tegnell är motsträvig som vanligt. "Äh munskydd? Vad är det för trams! Tänk på de stackarna som inte har munskydd då! De kanske känner sig utanför!"

Jag menad inte att anklaga dig. Jag ser att det jag skrev kan tolkas så. Ber om ursäkt för klumpig formulering.

vad gäller resterande,angående att Tegnell går emot sin egen myndighets råd, så är mitt svar.

wtf !

edit
Nu har jag tillockmed läst artikeln som du länkade... jag skulle såklart börjat i den ändan.

Från artikeln https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sahlgrenskas-personal-ska-inte-ha-munskydd

"I Folkhälsomyndighetens rekommendation slås fast att ”vätskeavvisande munskydd i kombination med visir eller skyddsglasögon utgör ett adekvat barriärskydd för vårdpersonal i samband med både provtagning och vård”.

Men statsepidemiolog Anders Tegnell påpekar att rekommendationen är helt avhängig av var personal befinner sig i vården av patienter."
Senast redigerad av Throwaway1912 2020-03-26 kl. 18:41.
Citera
2020-03-26, 18:39
Medlem
Citat:
Jag besökte Taiwan för 13 år sen. En sak som jag reagerade på var att de feberscannade ALLA passagerare vi klev av planet. De stod med munskydd och screenade oss, och det var inte någon ovanligt farlig influensa som pågick vid det här tillfället. Det tror jag är en av anledningarna till det låga antalet drabbade. Den andra anledningen är att det är en ö långt ut i kinesiska havet vilket innebär att alla besökare passerar just flygplatser.

Till skillnad från alla smittspridare som kommit till Sverige på cykel menar du?

Ok vi tar Vietnam istället då, noll dödsfall trots LANDSGRÄNS med Kina.

Citat:
The disease was raging over the border in China and Mr Phuc warned it would soon reach Vietnam. “Fighting the epidemic is fighting the enemy,” he said at the end of January.*

Since then Vietnam has proved a model in containing the disease in a country with limited resources but determined leadership.

https://www.ft.com/content/0cc3c956-6cb2-11ea-89df-41bea055720b
Senast redigerad av EnormBalle 2020-03-26 kl. 18:42.
Citera
2020-03-26, 18:49
Medlem
Oddtapios avatar
Citat:
Till skillnad från alla smittspridare som kommit till Sverige på cykel menar du?

Ok vi tar Vietnam istället då, noll dödsfall trots LANDSGRÄNS med Kina.

https://www.ft.com/content/0cc3c956-6cb2-11ea-89df-41bea055720b

Om man kan lita på siffrorna. Framtiden får utvisa vilken strategi som funkat bäst.
Citera
2020-03-26, 18:54
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Är det verkligen ett anställningskrav föra att få ett toppjobb hos svenska myndigheter, att man är totalt inkompetent?

Nej, det räcker inte. Man måste också vara lojal sosse. Kunna ta en för laget.

Så att sosseregeringen kan skylla på "experterna" när skiten träffar fläkten.
Citera
2020-03-26, 18:58
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Om man kan lita på siffrorna. Framtiden får utvisa vilken strategi som funkat bäst.
Du låter kusligt lik Tegnell.
Citera
2020-03-26, 18:59
Medlem
Oddtapios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet
Du låter kusligt lik Tegnell.

Tack.
Citera
2020-03-26, 18:59
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Tack.
Det var ingen komplimang.
Citera
2020-03-26, 19:00
Medlem
Oddtapios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet
Det var ingen komplimang.

Jag var ironisk.
Citera
2020-03-26, 19:00
Medlem
heartbeat03s avatar
Kanske lite OT men en teori (inom vård o vetenskap) är ju att de mest drabbade länderna, däribland italien, spanien, iran etc etc (listan kan göras lång här) har väldigt hög procent av multiresistenta bakterier. Därav så blir ju komplikationerna såsom bakteriell lunginflammation osv inte botbar då de helt enkelt har varit för frikostiga med antibiotika förut. Därav att folk dör som flugor av komplikationer som kräver antibiotika.

Sverige (+ övriga Skandinavien) har ju, tack och lov, inte varit lika frikostiga med detta medikament och därav har vi troligen en helt annan spelplan än många andra länder och riskerar därmed inte samma utfall med dödsfall och intensivvårdspatienter.

Sen kan ju detta komma att ändras, då man hela tiden får ny information kring detta jävla virus, men jag har en förhoppning om att det blir färre komplikationer här till följd av detta.

Detta är dock inget argument jag hör att Tegnell el liknande rör sig med, men det kan ju vara just för att han inte är särskilt begåvad eller insatt i ämnet.
Citera
2020-03-26, 19:08
Medlem
Rimberts avatar
Den där dåren Tegnell och den dumma åsnan Löfven kommer att förorsaka tiotusentals dödsfall i onödan på grund av sin slappa hållning till pesten.
Man kan bara hoppas på en folktribunal om och när allt detta är över...

Det är för jävligt att vi skulle ha den sämsta regeringen någonsin i en sådan allvarsam stund.
Senast redigerad av Rimbert 2020-03-26 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in