2020-03-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Fortfarande 6k nya fall. Lär ta många veckor innan dödligheten går ner. Tegnell sa väl att dessa som dör nu har legat på intensiven i 3-4 veckor?

Fast det kan dom knappast ha gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chisan
Vi tester svært mange (75.000) til nå.

Vadå då? Det gjorde ni ju för en vecka sedan också. Vad är skillnaden?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det kommer att ske vare sig du vill eller inte med eller utan vaccin.
Frågan är bara hur lång tid det tar och vad vi har för samhälle när det skett.

Ja, folk kommer alltid att dö av olika orsaker. Dumt att låta än fler tusen dö för att några är så själviska att de ska kunna handla billigt skit från Kina eller sitta på en uteservering.
Citera
2020-03-26, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Coronaviruset går inte att bli immun emot då flera människor i Kina nu är inne på andra rundan att bli sjuk.

Fake news. Forskarna är helt överens om att man blir immun. Det ligger liksom i sakens natur. Däremot vet man inte hur bra immuniteten håller.

Du utnyttjar folk okunskap kring området för att sprida myter. Skulle vara svårare att hävda att en katt ofta föder hundar. Det skulle inte behövas en veterinär för att motsäga.

För oss insatta är dina uppgifter på den nivån. Det blir liksom helt fel. Säg till en astronom att jorden är platt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Perfekt, då slipper staten betala ut pension.
Och kan ta in mera invandrare
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Jag undrar om vi inte har alldeles för kort karantän? CORONAVIRUS/China study suggests 14-day COVID-19 quarantine too short for women
Det beror på vad du vill uppnå med karantänen.
Om du vill vara absolut säker på att fånga alla insjuknanden och all smitta så måste du ha en längre karantän. Men i praktiken måste man göra en avvägning mellan "kostnad" och effekt.

14 dagar verkar vara väl valt. Du fångar in de allra flesta infektionerna under den perioden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hur vet du vilka siffror dom skulle haft utan dessa åtgärder då? Du verkar veta då du säger att det varit helt meningslöst

För jag har följt dom sedan dom införde detta. Deras siffror bara ökar och ökar, precis som alla andras. Dom är ett land på 5 miljoner och har nu 240 nya fall, bara idag.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Här tror vi på flockimmunitet. Hoppas verkligen det funkar.

Alternativet är att stänga ned landet nu, isolera folk osv. Och sedan göra samma sak till hösten också. Man verkar tro att konsekvenserna av att göra det skulle bli värre än konsekvenserna av denna strategi.

Det är mycket möjligt. Men jag är inte nog bildad i epidemiologi för att kunna säga något om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har läst i utländsk media att många forskare säger att detta virus inte liknar något annat som de stött på.
Nej detta viruset äter upp lungorna aggresivt med stora skador som följd och i värsta fall döden. Som sjukhuset i italien som hade 106 människor på iva och alla dog. Läkaren var uppgiven för de hade inget som hjälpte patienterna.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tror jag också.
Fast folk här på fb dömer hela tiden ut Kina och gapar om att de ljuger.

Inte om det, men om antalet smittade och döda. Eller ljuger, det kan lika gärna vara att man gett fan i att testa.
Citera
Medlem
Nu ska vi inte grotta ner oss så mycket och drunkna i all information.
Det är ej hälsosamt att sitta dygnet runt vid datorn och suga i sig
allt elände om pandemin. Man måste ta en paus ibland och göra något
annat. Gå ut på en promenad, läs en bok, se en film, spela dataspel, ät
något riktigt gott, drick ett glas rödvin av god kvalitet eller kanske en whisky?
Jag säger som min morfar alltid brukade säga:
- Allting går bara man vill.

Citera
2020-03-26, 18:36
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Titta på Norge. För precis 2 veckor sedan införde dom väldigt stränga och anmärkningsvärda restriktioner. Idag har dom 240 nya bekräftade fall. Deras siffror går bara upp, precis som alla andras. Effekten av stängda gym, stängda restauranger, sammankomster på 10 personer eller vad fan det nu är har varit verkningslöst.
Deras ekonomi, välbefinnande och folkets frihet har fått en riktig käftsmäll, till ingen nytta alls.
Beror inte detta helt enkelt på att de testar fler än vad vi gör?
Vi har ingen aning om hur många fall det finns i Sverige.

Om dödstalen i Norge följer Sveriges kurva om 2-3 veckor så kan du återkomma med ditt argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in