2020-03-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
157 Del B, 244
Kvällen 15/5 -18 fortsätter:

"Vid en senare föredragning på plats, med beslutande förundersökningsledare, åklagare Mats Berg, meddelades denne de åtgärder vi utfört. Jag meddelade då per telefon att min undersökning under kvällen inte var att likna vid en sedvanlig kriminalteknisk platsundersökning. Skulle detta utföras så behövde huset kvarstå som avspärrat och en sådan undersökning utföras senare. Åklagare beslutade att huset inte skulle vara avspärrat utan lämnas ut till husägaren när vår förrättning var klar denna kväll/natt. Vår husrannsakan/undersökning avslutades då med att jag översiktsfotograferade huset invändigt.
Min sammantagna bedömning av husets status var att logistiken inte riktigt stämde. Huset var rent och städat. Men att det var väldigt "rörigt" med till synes lagerlagda saker som låg framme, flyttkartonger, packpapper etc. låg på golv, bänkar och på avlastningsytor. I garderober fanns mycket plats, upptog ca 1/3-del med mer eller mindre enbart kläder/skor efter en man och resten var tomma ytor. Min uppfattning är/var att man höll på med en flytt och helt plötsligt bara avbrutit flytten mitt i och lämnat."

Det där med kartongerna osv hade väl sin förklaring i branden i pelletspannan tidigare under våren och att kläder mm packades ner i dessa pga att en saneringsfirma var där och sanerade.
Det var ju även just denna incident som skulle vara förklaringen till storstädningen i slutet av maj.
Citera
2020-03-26, 18:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det där med kartongerna osv hade väl sin förklaring i branden i pelletspannan tidigare under våren och att kläder mm packades ner i dessa pga att en saneringsfirma var där och sanerade.
Det var ju även just denna incident som skulle vara förklaringen till storstädningen i slutet av maj.
Poliserna på plats hade inte koll på det vid detta tillfälle.

Tillägg:
Hade tänkt fortsätta att lägga in hur det rullar på med undersökning, till exempel när teknikerna återkommer för att ta reda på om det finns blod på alla/något av de ställen som SD påstår att det borde finnas blod på, eftersom han och LW haft sex där.
Hade sen tänkt luska mera med tvättmaskinen - men det är så klart enklare och mera tydligt om den som vill själv läser i 157 Del B
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-03-26 kl. 18:16. Anledning: Tillägg om 157 Del B
Citera
2020-03-26, 18:10
Medlem
Smhfs avatar
Aktbilaga 168 s 170.

Här messar LW med Ch*ristian Vo*n Be*nnigsen, om SD och HD:s äktenskap.

Lena Wesström
De hade inte haft nåt äktenskap alls utan mig. Han stannade eftersom han fick allt han behövde
ändå, bara på två adresser.
Yta, trygghet och bekvämlighet på en. Sällskap, kärlek, närhet,
stimulans, äventyr på en annan.

Vilket dravel, det finns ju svenska kyrkan att tillgå, eller borgerlig vigsel, isf dessa frikyrkohycklare.
Han stannade eftersom han fick allt han behövde
LW särade på benen så fort SD kom, när inte SD fanns i hennes närhet då dög alla andra OBJEKT= som LW kallade männen för.
Senast redigerad av Smhf 2020-03-26 kl. 18:36.
Citera
2020-03-26, 18:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
He he he he.
Men jösses Reimer.
Du får inte ta mina ord på allvar.
Jag ville nog mest bara snacka lite skit om Stefans försvarare, och Självklart så har nog Backman kontroll på vad dom håller på med annars så hade nog Stefan begärt att få en ny försvarare.
Men utifrån den lilla lilla rapporteringen samt dom enstaka frågorna som NA har delgett oss så finns ändå känslan av att dom skiter totalt i honom.
Nu har NA bara gett oss 1% av försvararnas arbete och bemötande i rätten, men just den 1% är inte direkt imponerande.
Kan vara så förbannat illa att dom resterande 99% är så jäkla bra att Stefan blir frikänd .........
Visst kan det bli så, och då har självfallet Backman gjort exakt vad han skall.

Men som sagt, det lilla lilla lilla lilla (1%)jag har läst och hört från Backman & Co har inte imponerat.

Men vi vet allihopa att rimligt tvivel räcker. Hans oskuld behöver inte bevisas utan det är rimligt tvivel som räknas.

Tänk på possenten Helge !!!

Hmm, inte snällt att driva med en godtrogen vän, jag trodde för ett ögonblick du fått en stroke eller något annat otrevligt, inte likt dig att köpa trollsagor så där

Jag tror inte att Backman och hans kollega gör ett dåligt jobb, de jobbar nog efter de förutsättningar de fått helt enkelt och i det här läget är det ju åklagarna som är på och "essar" och härjar om både stort och smått det är ju helt naturligt, upplägget vid rättegångar är ju på det viset i och med att det är åklagaren som har bevisbördan.

Det räcker ju för advokaterna att ställa rätt frågor och att få rätt svar av de som vittnar, typ som i fallet med DNA t.ex, inga stora åthävor men fan så viktiga inför deras slutplädering.

Sedan att vi drabbats av de sämsta reportrarna på att referera ett rättsfall gör ju inte saken bättre precis, allt som känns som viktigt antingen censureras för att det är för "känsligt" eller så sitter de och gör egna små tolkningar av vad som sägs.

Genustrollets svammel lyckades de ju som det verkar ha refererat ordagrant vad fan det nu skulle ha för värde i det här fallet.

MGM,s problem var ju inte att han skulle bli lämnad av BO, problemet var att han inte blev av med BO och att BO började sparka på hans ömma punkt MGK.
Citera
2020-03-26, 18:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
157 Del B, 224
Kvällen 2018-05-15
Jag, polisassistent Arvid Gunnarsmo, och polisassistent Lovisa Brodin fick till uppgift av JFUL att genomföra en husrannsakan i Stefan Danielssons bostad på Betesvägen 14 i Örebro. Direktivet från åklagare var dels att eftersöka den försvunne Lena Wesström och dels att säkra telefoner och datorer. IT-forensiker Peter Wickström följde med oss ut mot adressen. Hans uppgift var att bistå med expertiskunskap i säkrande! av eventuella telefoner och datorer. Under framkörningen fick Wickström vetskap om att vi skulle hem till Stefan Davidsson. Det visade sig att Wickström och Davidsson var bekanta med varandra sedan tidigare. Jag ringde till åklagare Mats Berg, som ledde förundersökningen vid tillfället, och meddelade att Wickström och Davidsson kände varandra. Berg gav direktiv om att Wickström inte skulle delta i husrannsakan. Det primära syftet med husrannsakan var enligt Berg att kontrollera att Lena Wesström inte fanns i Davidsson bostad. Telefoner och datorer kunde säkras av undertecknad och Brodin. Wickström vände åter till polisstationen.

LW är försvunnen, men ingen, inte heller M B, vet ännu att hon faktiskt är död. Mördad.
I skenet av det så känns det inte lika skumt att det inte direkt görs en omfattande teknisk undersökning av SD:s hus.

Läste precis detta ovan.
Åklagaren hade inte tillräckligt för att hålla kvar SD som anhållen och inte heller avspärrning och husrannsakan. LW hittades inte i huset, inga tecken till våld där, och inget annat heller som kunde avgöra om SD kunde

Man kan alltså bara beklaga, med tanke på facit, men det fanns helt enkelt inget att göra i det läget.

A 157/224
[...]
"Shortsen togs i beslag. Likaså ett antal datorer som fanns i huset. (Se beslagsprotokoll).
Jag, Brodin och Schwarz ringde därefter upp åklagare Mats Berg och föredrog tillsammans,
via högtalartelefon, vad som framkommit i huset. Schwarz berättade bland annat om de
blodiga shortsen. Han påtalade även att det skulle kunna ta flera dagar att genomföra en mer
fullödig kriminalteknisk undersökning av huset, men att det vid första påseende inte fanns
några konkreta tecken på att det förekommit våld Jag minns inte exakt hur han uttryckte sig).
Åklagare Berg gav uttryck för att det inte fanns tillräckliga skäl att behålla Davidsson
anhållen och han var inne på att häva anhållandet.
Jag påtalade då att jag inte hade någon
kännedom om vad som framkommit i ärendet i övrigt och att jag inte visste vad kollega
Yvonne Eriksson, som hade hand om själva utredningen vid tillfället, hade fått fram. Det blev
överenskommet att jag skulle be Eriksson att ringa upp Berg.
Eriksson ringde sedan upp Berg. Han beslutade att häva anhållandet och han hävde även
avspärrningen på Betesvägen 14.

I tjänsten
Polisassistent Arvid Gunnarsmo
Kriminaljouren Örebro"
Citera
2020-03-26, 18:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Poliserna på plats hade inte koll på det vid detta tillfälle.

Mycket man måste ha koll på i det här fallet! 😂 Kommer bli mer sånt här i framtiden känns det som...

Säkert likaså bäst att topsa tvättmaskinen ett halvår senare när hemmet kanske hade kommit lite mer i ordning. Det hade kanske funnits kontaminationsrisker för provet också om det var så rörigt att det vore problematiskt att ta ut en tops ur bostaden utan att fastna i något på vägen ut...

Egentligen kanske bättre om vi alla återgick till att arbeta på åkrarna om det inte går att hålla ett hushåll som vanliga konstaplar kan relatera till.

Men med hjälp av sånt som dialog och andra traditionella hjälpmedel i ett äktenskap så kunde man kanske ändå komma en bit på väg.

Bjärred är nu inget föredöme men där lyckades man ju i alla fall komma överens om något...
Citera
2020-03-26, 18:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Aktbilaga 168 s 170.

Här messar LW med Ch*ristian Vo*n Be*nnigsen, om SD och HD:s äktenskap.

Lena Wesström
De hade inte haft nåt äktenskap alls utan mig. Han stannade eftersom han fick allt han behövde
Yta, trygghet och bekvämlighet på en. Sällskap, kärlek, närhet,
stimulans, äventyr på en annan.

Vilket dravel, det finns ju svenska kyrkan att tillgå, eller borgerlig vigsel, isf dessa frikyrkohycklare.
Han stannade eftersom han fick allt han behövde
LW särade på benen så fort SD kom.

Arrogans är väl smittsamt eller nåt... 😄
Citera
2020-03-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag kommer som sagt inte ihåg var jag
läst det, om det var i FUP eller i tråden.

Det kanske inte är så viktigt? En älskare
mer eller mindre.

Däremot visar deras konversationer hur
LW ljuger och manipulerar för att få som
hon vill. Och hur egoistisk hon är och
ointresserad av att hjälpa de andra i teamet
. Och så mycket tjafs om ett tält!
Har man inte något så är det väl bara att
köpa ett? Hur svårt kan det vara?

Detta är ett typiskt exempel på vad en förövare säger till sitt offer. Om och om igen. Nöter in det hos offret. Men blandar det med vettiga saker. Allt för att skapa tvivel. Och offret börjar tvivla på sig själv: ”kanske har han rätt, kanske är jag sån”. Till slut blir det en sanning. Offret känner skam över sin uselhet. Gör allt för att få de där korta ljusglimtarna, av det som offret tror är kärlek, från honom. Kom tillbaka! Säg JÄD! Det mildrar min ångest! Varje fall för en kort stund.

Det dröjer lång tid innan hoppet överger offret. Innan hon orkar erkänna att allt varit en lögn. Speciellt efter denna enorma insats hon har betalat i hopp om att få hans kärlek.

Det är märkligt hur förutsägbart detta mönster är. Och skrämmande hur stor okunskapen är om dessa fullt mänskliga reaktioner.
Citera
2020-03-26, 18:44
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Arrogans är väl smittsamt eller nåt... 😄

Arrogans kan man verkligen kalla LW:s uppförande för, sen vilken det är smittsamt på får stå för dig.
Citera
2020-03-26, 18:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ni kanske redan har fått svar, det stämmer bra att han är S*peedlinkan
inom geocahevärlden.
Var det han som var med när LW bröt benet, körde henne i pulka(?), eller blandar jag ihop honom med nån annan?
Citera
2020-03-26, 18:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Läste precis detta ovan.
Åklagaren hade inte tillräckligt för att hålla kvar SD som anhållen och inte heller avspärrning och husrannsakan. LW hittades inte i huset, inga tecken till våld där, och inget annat heller som kunde avgöra om SD kunde

Man kan alltså bara beklaga, med tanke på facit, men det fanns helt enkelt inget att göra i det läget.

A 157/224
[...]
"Shortsen togs i beslag. Likaså ett antal datorer som fanns i huset. (Se beslagsprotokoll).
Jag, Brodin och Schwarz ringde därefter upp åklagare Mats Berg och föredrog tillsammans,
via högtalartelefon, vad som framkommit i huset. Schwarz berättade bland annat om de
blodiga shortsen. Han påtalade även att det skulle kunna ta flera dagar att genomföra en mer
fullödig kriminalteknisk undersökning av huset, men att det vid första påseende inte fanns
några konkreta tecken på att det förekommit våld Jag minns inte exakt hur han uttryckte sig).
Åklagare Berg gav uttryck för att det inte fanns tillräckliga skäl att behålla Davidsson
anhållen och han var inne på att häva anhållandet.
Jag påtalade då att jag inte hade någon
kännedom om vad som framkommit i ärendet i övrigt och att jag inte visste vad kollega
Yvonne Eriksson, som hade hand om själva utredningen vid tillfället, hade fått fram. Det blev
överenskommet att jag skulle be Eriksson att ringa upp Berg.
Eriksson ringde sedan upp Berg. Han beslutade att häva anhållandet och han hävde även
avspärrningen på Betesvägen 14.

I tjänsten
Polisassistent Arvid Gunnarsmo
Kriminaljouren Örebro"

Det var ju tur att de fick ”Danielssons” namn rätt där till slut eftersom de hade hans bekant i bilen och skulle hitta rätt adress — om de nu var på rätt adress — och sen avslog husrannsakan... 😀

Jag tror däremot inte att det hade gjort så stor skillnad i det här fallet. GM hade ju planerat i förväg lite och svassade väl vid det laget omkring i nystruket, med nunan väl tvättad, till skillnad från nån annan välkänd marodör. Mer synd att de inte hittade LW, trots att den avdelningen var mindre välgenomtänkt av GM.

Polis är väl det möjligas konst. Det får man ha lite förståelse för.
Citera
2020-03-26, 18:48
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tycker att scenen där han bär Lena naken till sängen är oerhört charmerande

Det tycker säkert hans flickvän också.

Här hade hon en man som brydde sig om
henne. Ändå dög han inte utan hon skulle
ha SD.
Citera