2020-03-26, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Informerade bara hur ologiskt allt är i Sverige just nu..

Nej Sverige följer en väldigt tydlig logik. https://youtu.be/mNfbnS9QuUI
Citera
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ingen som sett siffror från lombardiet idag?

Såg på twitter följande

AGGIORNAMENTO LOMBARDIA:

• 2.543 nuovi contagi (tot 34.889)
• 387 nuovi morti (tot 4.861)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Bra inlägg. Vad gäller det fetade så blir denna psykologi riktigt avgörande om/när antalet smittade smäller till på allvar, och FHM har hela tiden påtalat vikten av uthållighet och hållbara strategier.

Dock kräver det en 8-årings intellektuella förmåga att begripa innebörden av den hållningen. Och därmed är uttalandet, av sådana simpla självklarheter från FHM, att kasta pärlor åt svin här på Flashback.

Hadde Tegnell og myndighetstilknyttede eksperter sagt at det kun var et spørsmål om timing hadde det vært greit, men det er ikke tilfellet.

Tegnell, Giesecke, Wold m. fl. er jo prinsipielt i mot nedstengning av skoler, de heier på at folk sitter samlet på uterestauranter, Tegnell var i mot at folk skulle jobbe hjemme. Det har vært "såging" av åtgärdene som andre land har gjort, se også siste uttalelse fra Tegnell om at Norge er en forsøkskanin.

Gitt dette, hvis Sverige innfører de samme åtgärdene som resten av verden bare noen uker senere er det en innrømmelse av feil og endring av strategi.
Senast redigerad av Naturban 2020-03-26 kl. 17:30.
Citera
2020-03-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ingen som sett siffror från lombardiet idag?

2 500 nya fall, 387 döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, skulle tro att man kan minst tiodubbla den siffran, sannolikt hundradubbla.
Jadu - ingenting är omöjligt
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
Såg på twitter följande

AGGIORNAMENTO LOMBARDIA:

• 2.543 nuovi contagi (tot 34.889)
• 387 nuovi morti (tot 4.861)

Tack! Vad var det igår? 407 eller något va?
Citera
Medlem
Citat:
Sug på den du.

Sug själv. Alla vet att det dör människor varje dag i Sverige av en sjuhelvetes många olika orsaker. Men nu har vi en okontrollerbar pandemi i Sverige som uppenbarligen tar livet av folk så jag förstår inte poängen.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Du har en bra poäng om att inskärpa allvaret. Jag upplever dock att människor i min närhet efterlever det som jag fetmarkerat i ditt inlägg på samma sätt som du menar att man gör i Norge. Jag har dock ingen statistisk siffra på hur det ser ut i hela Sverige, så den får jag lämna osagd.

På den ort jag bor, brukar vi var två som gör hundpromenaderna på kvällen tillsammans, vi håller ca 1.5 meters avstånd, det fungerar bra och man kan prata normalt. Sedan möter man andra promenerande eller löpare som trots gott om plats givetvis skall gå emellan vårt "säkerhetsavstånd"
Mycket irriterande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Nej, det var inte alls vad han sa.

Och situationen är inte heller sådan i Danmark, Norge eller Finland. Människor träffar fortfarande varandra även där. I arbetet, i affären, i kollektivtrafiken. Det man gjort där är att man förvisso minskat antalet kontakttillfällen något jämfört med i Sverige, men svenska myndigheter menar att de extra kontakttillfällen som man plockat bort i övriga Norden står för en liten del av smittspridningen. Även i Sverige har vi plockat bort kontakttillfällen men fokuserat på de som är mest riskfyllda/överför mest smitta. Vi får alltså bättre smittspridningsminskning per åtgärd, så att säga. Vi genomför de mest effektiva åtgärderna, inte ALLA åtgärder.

Om man utgår ifrån att alla människor i alla länder följer riktlinjerna så bör det innebära att Sveriges ekonomi tar mindre stryk medan vi har något högre smittspridning. Samtidigt visar forskning på att folk inte följer åtgärderna om de upplevs för stränga och i ett för tidigt skede, så det kan mycket väl bli så att danskarna i högre grad skiter i sina åtgärder medan svenskarna är bättre på att efterleva det som faktiskt bestäms. Eller så är det tvärtom, Sverige går mot en katastrof medan övriga Norden klarar det ganska bra.

Det jag försökt säga i många inlägg nu, men som ni inte verkar fatta, är att vi i nuläget inte vet utfallet av detta då det inte finns någon data som visar om det går bättre för endera landet inom Norden. Men ni amatör-epidemiologer vet tydligen bättre än en myndighet bestående av 500 personer som jobbat med dessa frågor i hela sina liv. Idioter.

Den typen av idiotargument man bara hör i Sverige, där rätt är fel och fel är rätt. En amerikansk bekant beskrev det som Bizzarro World I stålmannen.

Att med lag förbjuda människor umgås tros alltså av Sveriges "experter" leda till att - människor umgås mer.

OJ SÅ FUCKING SMART. Undrar varför vi inte legaliserar droger i så fall.
Att folk litar på de här "experterna" som är så säkra på att alla andra länder gör fel.

Tro mig: senast nästa vecka blir det en lockdown I alla fall. Skolor som man påstår inte kan stänga kommer stängas. Umgängesbegränsningar man påstår man inte kan ha, kommer inrättas. Osv.
Citera
2020-03-26, 17:29
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Varför verkar Tegnell hata Norge så otroligt mycket? Någon som vet?
Citera
Avslutad
Citat:
Det betyder i så fall att det har dött mindre än 0.001 (en promille) av hur många det dör i Sverige varje år (drygt 100 tusen).

Jo, men nu är det så, lilla vän, att det här precis börjat.
Kan förstå ifall det är svårt det här med att kunna blicka framåt för vissa. Det kan dock vara bra att träna på innan man försöker sig på att argumentera och föra en diskussion med andra mer begåvade människor.

På så vis slipper man göra bort sig så grovt som du gör nu, bara ett tips
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
Det behöver inte ske med onödigt många dödsfall. Därav är den som primär strategi en dålig sådan.

Glöm inte att de allra flesta som dör är över 80 år, eller i riskgruppen, de kan dö av influensa, Covid-19 eller en förkylning, kalla det onödiga dödsfall hur nu åldersrelaterat dödsfall kan kallas onödigt?

Känsloargument som det visslar om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in