2020-03-26, 17:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag är övertygad om att Sveriges situation med avseende på utbrotten kommer lättast kunna beskrivas som "pyspunka". De flesta tar sitt ansvar och jobba hemma och tar barn från skola och förskola i den mån det är möjligt. Äldre isoleras. Mer auktoritära metoder behövs ej, och skulle oavsett inte hjälpa. I andra mer hetlevrade länder är det nog troligen ett måste där tillförliten till staten och medmänniskan är minimal.

Inte förvånande att en stor utsatt grupp i Sverige är ex somalier som lever efter egna regler och i isolerade samhällen.

Ja vi är ju många som har valt hemkarantän.
Citera
2020-03-26, 17:24
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
En sorglig dag idag.

Bekräftade Coronavirus-fall:
500.542
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det betyder i så fall att det har dött mindre än 0.001 (en promille) av hur många det dör i Sverige varje år (drygt 100 tusen).

Vad fan har det med saken att göra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är ju bra om vaccinet kommer före uppnådd flockimmunitet, då kan man på konstgjort väg snabba på förloppet.

Flockimmunitet kommer oavsett vad vi gör, ofrånkomligt, dock kan ett vaccin snabba på processen, riskgruppen är prioriterad.
Det behöver inte ske med onödigt många dödsfall. Därav är den som primär strategi en dålig sådan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Men vsfan dag 0 noll säger Tegnell men ingen vet vad han menar med dag 0!
-Nån som vet?
Jag tror inte "toppen av ett isberg" själv vet
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
*bekräftade fall
Ja, skulle tro att man kan minst tiodubbla den siffran, sannolikt hundradubbla.
Citera
2020-03-26, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Utrustningsbiten är Socialstyrelsens och regionernas bord, inte Folkhälsomyndighetens, är det verkligen en förnuftig läkare som du har pratat med, en som inte vet vem som ansvarar för vad?

Att icke akut sjukvård skjuts på framtiden är medvetet och planerat, sjukvårdens kapacitet koncentreras på Covid-19, det vet alla, inget konstigt, men är man nätläkare får man kanske inte relevant information.

Jag har inte pratat med nån speciell. Här har min nära anhörig kontakt med ett flertal kollegor som skriker ut sin desperation. Tryckt in din barnsliga skrattgubbe och försök förminska det hela. Här kommer kalla fakta: Just nu flytts patienterna från palliativa vårdavdelningar för att fyllas på med coronapatienter.

Det väller in patienter och det går inte att blunda. Låtsas du att verkligheten inte finns men inom bara ett par dygn framgår det tydligt att det snart brakar lös.
Citera
2020-03-26, 17:26
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
När jag söker hittar jag att det smittar igen och att man blir immun. Vem har rätt?
Ställ ftågan igen om ett halvår, så har du en bättre chans att få ett svar som inte är en ren gissning.

Själv vill jag påminna om att provtagning kan ge falskt negativa resultat. Man ska alltså inte hänga upp sig på att folk testats med positivt och negativt resultat om vartannat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Skillnaden är att i Italien och Spanien gör myndigheterna allt vad de kan för att stoppa spridningen. I Sverige gör man ingenting och kommer inte att göra någonting. De har bestämt sig för att låta viruset spridas fritt. Jag tror Sverige är det enda landet där man har valt den vägen. Det skall bli mycket intressant och skrämmande att följa utvecklingen.
Enligt FHM skall man nå kulmen om 64 dagar. Då kommer alltså säkert flera hundra tusen svenskar att vara sjuka samtidigt. Men det kommer vi inte att veta eftersom man inte kommer att testa och sjukvården inte kommer att ta emot coronapatienter.

Vi har haft 70 dödsfall efter en månad. Italien hade 2000 dödsfall efter en månad. Tycker du verkligen att extremt dyra insatser som tar pengar från vården är försvarbart i dagsläget?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Du drömmer....

Tja, det återstår förstås att se. Vi kommer att ha ett definitivt facit om tre månader.
Citera
Medlem
Enligt Coronakartan är det nu i Sverige 77 dödsfall och 671 personer som vårdas på sjukhus.

Tengell och regeringen säger att man inte ska gå till arbetet, butiker osv. om man har symptom, men de säger ingenting om att man kan vara smittobärare före man får symptom och de säger ingenting om hur man ska göra om man bor med någon/några som har symptom/coronavirus.

Tengell och de styrande i Sverige anser att Sveriges invånare inte ska testas när de har symptom, därför är det många med symptom som inte vet om de har coronavirus eller en vanlig förkylning.

Tengell och regeringen nämner ingenting om hur de övriga i samma familj ska göra om en familjemedlem har symptom, trots att tydliga fakta visar att det är mycket stor risk för att hela familjen smittas om en i familjen har coronavirus.

Många familjer har tex. en boendeyta på 90 kvadrat och många har bara en toalett. Detta medför naturligtvis mycket ökad smittrisk för coronavirus i denna familj.

Alla som kan jobba hemifrån ska naturligtvis göra det för att minska smittspridningen.

Det är många yrkesgrupper som inte kan arbeta hemifrån och därmed blir det för många människor kraftigt ökad risk för att de smittas, när de pendlar till och från arbetet och när de arbetar på sin arbetsplats.
Många arbetsplatser är stora och på många arbetsplatser måste de arbeta nära varandra, samt att många arbetsplatser har mycket små lunchrum, dålig städning osv.
Det finns också många arbetsplatser där den anställda inte har möjlighet till att utföra en noggrann handhygien och inte har någon tillgång till tex. handsprit.

Nu MÅSTE regeringen ta sitt ansvar och komma med konkreta beslut för att rädda liv och för att minska smittspridningen av denna fruktansvärda sjukdom, som orsakar dödsfall, lidande och sorg för många familjer. De räcker inte att bara säga att vi ska tvätta händerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Men din lilla idiot. Flockimunitet är ingen teori utan ett stadie där tillräckligt många i en population är immuna för att smittspridningen ska avstanna.
Den kan uppnås genom att man vaccinerar tillräckligt många eller genom att tillräckligt många blir sjuka och tillfrisknar i en sjukdom som ger immunitet.
Jag förstår konceptet. Jag håller inte med om att man bör se det som en strategi innan vaccinet kommer. Varför? Jo för att om man fördröjer antalet smittade når man en flockimmunitet (via vaccin) utan att mass-slakta 50-100k människor.

Dessutom är det inte klart att tillfrisknande av covid ger immunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in