2020-03-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
De som har haft sjukan har antikroppar och liknande virus ger immunitet, i alla fall ett tag.

När jag söker hittar jag att det smittar igen och att man blir immun. Vem har rätt?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ja, ha: Stockholm befinner sig på dag noll. Med ledning av hur en något tillplattad kurva ser ut och att vår fd statsepidemiolog säger att vi befinner oss en tredjedel upp på den kurvan, tror jag att vi kan vänta oss följande den närmaste tiden:

Antalet, officiellt, smittade i Sverige kommer att öka till ca 500/ dag innan veckan är slut.
Det är främst Stockholmsregionen som kommer att drabbas.

Veckan där på kommer det att handla om 1000 nya officiella fall per dag. Då kommer ökningen även att märkas av i Göteborg.

Om två och en halv vecka så kommer ökningen att vara 2000 fall/dag. Även Malmö, Uppsala och Linköping, samt kanske delar av fjällvärlden kommer att märka av en rejäl ökning.

Om tre och en halv vecka så kommer det att kulminera i stockholm, medan siffrorna kommer att öka i resten av landet.

Om fem veckor så kommer ökningstskten att avta i hela landet.

Om tre månader så har den akuta covid-19 krisen kommits över. Då återstår att ta itu med den ekonomiska krisen. Dessutom lär vi sända katastrofhjälp till andra länder. Samtidigt som vi behåller en tillräckligt stor pandemiberedskap i landet.

Till hösten kommer smittvåg 2.0. Men vi har skaffat oss flockimmunitet och klarar oss lindrigt. Så inte för Kina och vissa andra länder.

Om absolut tidigast ett år så har vi ett vaccin med ett brett spektrum gentemot virusets alla mutationsmöjligheter. Riskgrupper vaccineras först.

Den internationella globala immunitetsdagen firas med buller och bång över hela jordklotet. Även OS-2021 blir en riktig folkfest.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-03-26 kl. 17:19.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
COVID-19-patienter genomsnittstid på ventilator: 11 - 21 dagar (mot 3 - 4 dagar för icke-COVID-19 patienter). "Vi har patienter som har varit 20 dagar och 30 dagar på en ventilator. Ju längre du är på en ventilator, desto mer troligt kommer du inte att gå av en ventilator.
Citera
2020-03-26, 17:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Precis vad jag skrev.

Ah, missade ett litet INTE i din text.

Ja, men då är vi ju överens. Sedan träffen kl 14 idag har 7 st döda rapporterats in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Till domedagsprofetiornas stora förtret. Men ingen fara, snart kommer de igång och säger "vänta bara ett par veckor" eller använder sig av banala termer som exponentiell ökning; termer de aldrig tidigare använt, knappt förstår men nu i alla fall tror man låter smart och påläst om man använder.

Enligt worldometer är det 9 nya dödsfall idag. 71 totalt. Men några andra sajter säger det är 72 dödsfall och en sajt som heter c19.se säger 74 dödsfall. Det har inte minskat. Istället har smittospridningen ökat och det verkar som om 306 nya fall har testats positivt och man testar bara sådana som är riktigt sjuka. En sajt säger till och med 314 nya fall. Det är mycket på ett dygn.

Sedan kan vi inte utesluta att äldre människor ligger och dör hemma, kommer inte under behandling och dom blir väl aldrig testade om det är utländsk härkomst.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Till domedagsprofetiornas stora förtret. Men ingen fara, snart kommer de igång och säger "vänta bara ett par veckor" eller använder sig av banala termer som exponentiell ökning; termer de aldrig tidigare använt, knappt förstår men nu i alla fall tror man låter smart och påläst om man använder.

En exponentiellt förlopp betyder att det dör fler idag än igår hela tiden, även om några dagar kan avvika.

Tittar man på kurvan för avlidna på c19.se ser det ut som ungefär en dubblering varannan dag senaste dagarna, 40 i tisdags, ca 80 idag torsdag betyder ca 160 på lördag och 320 på måndag.

Ingen blir gladare än jag om detta visar sig felaktigt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Färre.
Tror du verkligen att Sverige har mer rätt än hela den övriga världen?

Jag tror att Sverige är väldigt duktiga på rationellt beteende vid kriser och att vi har en tradition att låta vetenskapen istället för dogmatiska politiska ledare styra . Många ledare i Europa hade samma inställning som Sverige först (deras folkhälsomyndigheter fortfarande) men föll sedan för folkets okunniga tryck.

Se gärna den här filmen så kommer du att förstå vad jag menar: https://youtu.be/mNfbnS9QuUI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Men vsfan dag 0 noll säger Tegnell men ingen vet vad han menar med dag 0!
-Nån som vet?

Det finns besvarat i tråden redan. Det går att söka i tråden - gör det nästa gång

Dag noll: när kurvan över svårt sjuka börjar stiga mycket brant

Källa: https://www.sn.se/nyheter/sverige/st...sm5371377.aspx
Citera
Medlem
[quote=ganglere2|70903624]Säg det till de anhöriga.

Jag ser att du är väl lärd i skolan som styr och lever efter känslomässiga beslut. Vilken ekonomisk påverkan en nedstängning leder till med långsiktig arbetslöshet och depression är alldeles för abstrakt när man med gråten i halsen kan peka på en äldre sjuk person och säga "men titta där då".

Enbart om flera år kommer vi kunna avgöra objektivt vilket land som hade bäst strategi. Jag känner mig oerhört bekvämt med min tro att Sverige kommer komma starkast ur detta jämfört med andra representativa länder.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
En sak som är jävligt säker efter det här är att Sverige måste göras om från botten.

Vi har ett system som gör att man bara kan skyffla över ansvaret på andra och sen är det klart. Taha blev grillad idag om hur vårdpersonal ska känna sig säker, skyfflade bara över det på deras "chefer". Deras chefer anpassar sig sen efter FHMS nya "fakerutiner" där man helt plötsligt inte behöver utrustning längre.

Det är så många i Sverige som förtjänar giljotinen på torget att det är sjukt. Försvarsmakten borde göra en revolution när man så uppenbart planerar inför ett folkmord.
Blivit så jävla galet när tjänstemannaansvaret är helt obefintligt. Man säger bara du får prata med x för han sa och när du pratar med x sägar han du får prata med y osv. Varken x eller y får stå till svars för sitt egna beteende och sina beslut.
Ett ruttet system där ingen behöver ta ansvar
Citera
2020-03-26, 17:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Finns det någon säkerhet att man blir immun mot corona? Källa tack.
Har själv läst att det kan vara bara upp till 3 månader. På island hittade de ju 40 olika varianter av corona...
Det blir väldigt jobbigt att hålla sig immun......

Immunförsvaret kan känna igen viruset även om det har muterat, det beror på hur mycket och vad som har förändrats.

En rostig Volvo känns igen även om du byter backspeglar eller sätter på en rattmuff.

Nej, det är inte automatiskt jobbigt för immunförsvaret om viruset har muterat.
Citera
2020-03-26, 17:19
Medlem
En halv miljon smittade!!!

Och detta skulle ju inte bli något mer än en förkylning i Kina.. 🤣🤣🤣 människor är idioter.

Nu kommer Amerika bli som det alltid blir, nämligen landet på steroider -- corona på steroider. Fri spridning.

Och nästan alla barn som får det får lunginflammation men bara förkylning! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRdbwO/studie-sa-paverkas-barn-av-corona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in