Citat:
Ursprungligen postat av
ningudo
Jag använde Italien för att komma fram till det. Italien upplever nu sina värsta dagar de ligger eller snarare låg på 700 döda per dag, delar med 6. Då får jag att det blir strax över hundra döda i Sverige. Men Italien är ju hittils det värst drabbade landet dessutom skiljer sig Italien och Sverige på en rad relevanta sätt, det är därför inte rimligt att tro att Sveriges värsta dagar kommer ligga strax över hundra. Man måste subtrahera för faktorer som att 1) svenska folket fick kunskap om smittan mycket tidigare än italienarna och kunde ta steg för minska på smittspridningen 2) trångboddhet 3) Italienarna har europas äldsta befolkning 4) Sveriges äldre är mer isolerade än Italiens äldre som bor normalt livet ut med sin familj. Därför tycker jag man inte kan utgå frå strax över hundra döda men snarare halvera Sveriges worst case scenario till närmare hälften av det, alltså kring 50-60. Ingen exakt vetenskap men det är det jag som lekman får göra för att få fram siffror mellan tummen och pekfingret.
Ok. Tack för svar. Intressant och bra analys.
De har ju gjort ganska så stränga åtgärder sen några veckor tillbaka.
Om de inte hade gjort det. Hade kanske dödsantalet i nuläget varit högre än idag?
Så vi kanske ska höja deras egentliga dygnssiffra då? Och sen dela med 6?
Och om vi dessutom inte gör några stränga åtgärder (likt Italien) Kanske vi ska dela med annan siffra än 6?
Eller hade du redan lagt in dessa parametrar i din kalkyl?