2020-03-26, 16:52
Medlem
Intensivvårdsläkaren som åkte på skidresa till Åre och blev smittad. Värt att läsa för alla er som fortfarande tror ni går säkra för att ni är unga och friska och för att "det är ju bara som influensa".

Citat:
– Tidigare tänkte jag att det inte var så farligt så länge man var ung och frisk. Men jag har varit rejält dålig. Nu uppmanar jag verkligen alla att skydda sig så mycket de bara kan.

I Sverige har även unga personer som smittats av det nya coronaviruset fått intensivvård. En av dem är en 31-årig gravid kvinna. Jonatan Oras säger att hans perspektiv på virusutbrottet förändrades snabbt när han själv drabbades.

– Då bryr man sig inte så mycket om ifall börsen rasar. Man vill bara bli frisk, och hoppas att det kommer att finnas en sjukhussäng om man kommer att behöva den, säger han.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/alltid-latt-att-vara-efterklok-lakaren-jonatan-smittad-av-coronaviruset-efter-areresa/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Det ska inte jämföras med Sverige utan med länderna som sticker iväg i kurvan.
.
Ja sverige sticker ju iväg i kurvan mest.

Citat:
Vi är ledande i Norden:
Danmark: 34
Norge: 14
Island: 2
Finland: 5
Sverige: 66.
https://twitter.com/MemagaHex/status/1243135466796392455
Citera
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrage
Jag var i Solna i förmiddags för ett jobb och hade stannat förbi 7-11 för att köpa ett par frallor. Efter att jag hade handlat så stod jag i närheten och käkade (väntade på en buss) när jag på måfå ser en invandrare (kanske från Pakistan eller nåt sånt) - som var relativt välklädd och som såg ut att vara runt 25-30 en liten bit ifrån. Inget speciellt med andra ord...förräns jag märker efter någon minut att han tydligen hade närmat sig mig och sedan stod precis brevid mig. Jag ignorerar det hela i ca 10 sekunder innan jag tittar på honom. Och där står han och stirrar på mig med någon slags vansinning blick... med en gasmask som han tydligen hade satt på sig. Vi stirrar typ på varandra i några sekunder medans jag försöker att fatta vad det är han vill innan han hostar till en gång med ett sjukt leende och säger: "Nu har du Corona på mackan" innan han går vidare genom spärrarna till tuben.

Viruset har knappt hunnit börja på allvar och redan så dyker det upp alla möjliga psykfall. Ska bli kul att se hur läget kommer att se ut när skiten verkligen tar fyr i huset...
Man undrar ju hur galningen hade tänkt smitta dig om han hade gasmask på sig.

Det kommer att bli intressant att se hur folk beter sig märkligare och märkligare i takt med att smittkurvan stiger kraftigt.
Senast redigerad av lindemann 2020-03-26 kl. 16:55.
Citera
2020-03-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag använde Italien för att komma fram till det. Italien upplever nu sina värsta dagar de ligger eller snarare låg på 700 döda per dag, delar med 6. Då får jag att det blir strax över hundra döda i Sverige. Men Italien är ju hittils det värst drabbade landet dessutom skiljer sig Italien och Sverige på en rad relevanta sätt, det är därför inte rimligt att tro att Sveriges värsta dagar kommer ligga strax över hundra. Man måste subtrahera för faktorer som att 1) svenska folket fick kunskap om smittan mycket tidigare än italienarna och kunde ta steg för minska på smittspridningen 2) trångboddhet 3) Italienarna har europas äldsta befolkning 4) Sveriges äldre är mer isolerade än Italiens äldre som bor normalt livet ut med sin familj. Därför tycker jag man inte kan utgå frå strax över hundra döda men snarare halvera Sveriges worst case scenario till närmare hälften av det, alltså kring 50-60. Ingen exakt vetenskap men det är det jag som lekman får göra för att få fram siffror mellan tummen och pekfingret.

Ok. Tack för svar. Intressant och bra analys.
De har ju gjort ganska så stränga åtgärder sen några veckor tillbaka.
Om de inte hade gjort det. Hade kanske dödsantalet i nuläget varit högre än idag?
Så vi kanske ska höja deras egentliga dygnssiffra då? Och sen dela med 6?
Och om vi dessutom inte gör några stränga åtgärder (likt Italien) Kanske vi ska dela med annan siffra än 6?

Eller hade du redan lagt in dessa parametrar i din kalkyl?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men det är ju en minskning sen igår. Tegnell kommer väl säga att nu har vi nått peaken.
På radio P1 sa man att idag är det dag noll (0) vad nu det betyder men, det kanske nån här kan förklara!?
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Kanske?

Folk vill ha svar inte teorier! Om en vecka har sverige 100-200döda per dag i denna takt!

Tar 2-3 veckor, men 50+ om 1 vecka...
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Man kunde räkna ut med röven att det skulle bli utom kontroll i Sthlm redan för typ 2 veckor sedan. Då snackades om här att Sthlm borde sättas i karantän. Nu har politikerna blivit riktigt oroliga och desperata, men nu Jan det vara försent. Stockholm blir det nya Lombardiet eller Madrid.

Skärma av skiten bara så vi inte får en ny situation i någon annan skidort.
Citera
2020-03-26, 16:54
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppcc
Det är bara att räkna. Kalkyler som den hade i UK var att 60% av befolkning måste smittas, det blir lite över 50.000 i Sverige.

Den enda faktor som är för oss är att svenskarna är inte så familjcentrerat som vi spanjorer och italienare, det verkar vara att mest av smittspridning tog plats inom familjer. Stora distanser och låg befolkningstäthet är också en plus. Inte i Stockholm med T-centralen som naveln dock.
När experter talar om 50-70% smittade då pratar man om scenarion där staten och folket inte tar till åtgärder och viruset slutar smitta av sig själv eftersom flockimmunitet uppstår. Dessutom talar vi då om flera cykler som pågår under 2-3 år obehindrat för att nå till till 50-70%. Förhoppningsvis så får vi ett vaccin till nästa år då de flesta länder har bara några få procent smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Fullkomligt logiskt!

För WHO, för hela världens expertmyndigheter.

Men inte för Mördar-Anders och Regeringen.

Tiotusentals döda, helt i onödan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Trist att inte värme verkar lindra smittspridningen av detta lömska virus. Vi får väl se där i en del länder vad som händer då man inte har bra sjukvård och möjlighet att att stänga ner länder effektivt.

Det är många trångbodda storstäder i Afrika och folk måste jobba för att försörja sina barn. Det är synd om dom ...

De kommer att dö som flugor, från norr till söder. Sjukdomar som vi glömt bort är livsfarliga i Afrika och Coronavirusets snabba spridning (2 4 8 16 32 64 osv) blir förödande ovanpå alla virus och bakterier de lever med.

Bara vanlig diarrée raderar några tusen småbarn...

Det är fruktansvärt.
Citera
2020-03-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja sverige sticker ju iväg i kurvan mest.

https://twitter.com/MemagaHex/status/1243135466796392455

Danmark har över 40 döda. Om Sveriges fall uppdateras så måste ju andra länders också göra det.
Citera
2020-03-26, 16:56
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tyckte det lät som han slingrar sig för att det administrativt blir jobbigt? Inte för att han inte vet att det skulle vara en lösning. Förstår inte vad det är som blir så besvärligt? För stor kostnad?

Men rent logiskt så hade det ju varit en väldig fördel att både testa för sjukdomen och för ev immunitet brett. De länder som lyckats bäst gör ju just detta. Är det verkligen ett högt pris att betala jämfört med samhällskollaps.
Om han svarade ärligt på frågorna skulle det antagligen bli stora rubriker och folket skulle nog vakna till i panik, även om man kan förstå vad deras strategi är bara tänker till för ett ögonblick. Men majoriteten av folket klarar inte av det.

Antagligen har dom räknat på det och kommit fram till att det inte är kostnadsmässigt rimligt, dvs ekonomi före folkhälsan som liksom blivit deras signum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in