2020-03-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Med tanke på att min beräknade dödlighet i corona är långt under 1%, så tar jag givetvis mina chanser med corona.

Och den risken borde alla andra i min sits också ta, så att vi kan bygga upp en immunitet som skyddar de äldre och svaga mot framtida utbrott.

Men när folks eget skinn riskeras, då visar människor sina rätta färger. Människor som plötsligt står inför 0.25% risk att dö, tycker plötsligt att hela samhället ska slitas sönder för att skydda dem.

Sant. När det handlar om artens överlevnad kommer människans mest primitiva beteende fram. Minns Estonia. Det var folk som trampade på andra för att först komma upp på däck. Folk knuffade bort andra för att själv få en plats i livbåten. Nu är inte alla så men vissa människor har närmare till sina(o)djuriska underliggande beteenden. Undrar vad det beror på? Gener? Arvsanlag? Personlighet? Läggning? Psykiska/sociala aspekter som spelar in?
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Och nu pågår det diskussioner om att sätta hela Stockholm i karantän för att bekämpa smittspridningen till övriga landet som jag förespråkade hela tiden när jag diskutera detta med användaren Larasoft som inte förstod någonting.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAOM2q/uppgifter-diskuterar-isolering-av-stockholm
Citera
Medlem
Samtal pågår för att isolera Stockholm enligt Aftonbladet.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Aaaah! Mumma. Dagens inkik i domedagstråden. Igår blev jag kallad vidrig. Vad får man man för otrevliga kommentarer idag? Men det mest spännande, vem är dagens domedagsprofet?

Ser att det rapporteras att det ljusnar i Europa, och solen skiner ute, härligt. Detta måste ju dock vara ett bakslag för domedagsprofeten.

Ta hand om er så ses vi imorgon igen!
Det är ju inte Sverige de menar utan de länder som redan haft en kraftig stigning/kaos.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Detta kommer bli den största skamfläcken i den svenska historien. I nödens tid offrades dom svagaste och dom gamla...
Ja så är de.
Läste just Ytterligare en död av coronaviruset – flera smittade i Borlänges äldreomsorg så de är helt klar samma i hela landet.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Om man är barn 7-15 år och har lätta förkylningssymptom, vad rekommenderar man?

Stanna hemma!
Citera
2020-03-26, 13:52
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Kommer sluta i att det införs en lag som gör att man kan om man behöver. Det behovet lär väl vara tomt tills hela Stockholm är nedlusat.

Det blir väl möjligen något dalt. Frivillighet. "Vi rekommenderar..."
Citera
Medlem
Citat:
Stanna hemma och spela Minecraft.
Citera
Medlem
lapons avatar
Snart dags för Tegnell.
Eller någon annan.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Eftersom viruset bla sprids i luft i upp till 3 tim är det högre risk med smittospridning vid större evenemang.

Du kan bära smittan och smitta andra utan att du själv är särskilt sjuk.

Om du inte hostar eller nyser någon i ansiktet och inte kramas är smittöverföringsrisken närmast noll utomhus, lär dig lite om viruskoncentration vs mottaglighet.

Inomhus kan inte jämföras med utomhus när vi pratar aerosoler och det här viruset.
Citera
Medlem
FarbrorAgges avatar
Den som inte har satt sig själv i frivillig karantän de senaste veckorna är inget annat än en nyttig idiot. Detta gäller särskilt oss som jobbar med en massa människor runt oss varje dag. Själv skaffade jag mig en sjukskrivning för några veckor framåt.
Senast redigerad av FarbrorAgge 2020-03-26 kl. 13:56.
Citera
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:

Hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in