2020-03-26, 13:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast om ALLA är potentiella smittbärare hela tiden väcks en rad frågor.

Hur länge ska vi isolera oss?
Ska jag och min flickvän isolera oss från varandra?
Ska jag leva på enbart mina vita bönburkar fram till sommaren eller kan jag våga mig till affären för att köpa korv?
Kan jag gå till tandläkaren för att få en värkande tand lagad?

Jag tror att vi är alldeles för sociala för att klara av total isolation och priset vi får betala det ser vi nu i världen.

Större delen av befolkningen på jorden kommer att få den förr eller senare. Sjukdomar av den här typen kommer ofta i flera vågor under något/några år.

Det hela världen jobbar för nu är att se till så att alla inte blir sjuka samtidigt. Att man försöker dämpar takten viruset smittar i samhället för att förhindra att sjukvården blir överbelastad.

Därför får man i stora delar av världen bara gå till mataffären och apoteket. Eller inte ens det utan bara beställa hem mat. Polis och militär håller koll i samhället. Man får inte träffa andra än de man bor med. Allt för att fördröja smittan. Ändå insjuknar folk och det är som en tsunami på sjukhusen.

Man hoppa efterhand som man lyckas få kontroll på döds- och sjuktal kunna släppa på visa restriktioner. Men när man tar bort restriktioner kommer smittanfallen öka och fler behöver vårdas. Det man hoppas på är att det ska gå i långsammare takt.

Sverige har gjort tvärtemot resten av världen. Myndigheterna tror inte på tvång utan ber snällt folk stanna hemma och inte träffa andra och hoppas folk ska lyda. Folk gör inte det i Italien, Frankrike eller Spanien trots risk för att bli gripna. De vill träffas och prata och festa. Våra myndigheter hoppas istället vi ska lyda utan att staten griper in. Den som (över)lever få se.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-03-26 kl. 13:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Följer Finland samma kurva som alla andra trots stängda skolor talar det emot att stängda skolor ger effekt på smittspridningen.

Förstår du enkel logik?

Som sagt, det var inte så länge sedan skolorna stängdes. Du kan ännu inte se effekten på åtgärden. Nu när hela Nyland ska isoleras, tror du att de märks i siffrorna redan dagen efter?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vi ska bredda kurvan och hålla nere smittan (suppress) tills vaccin och antivirala finns.

Vaccin kommer att finnas först om 1 till tre år. Vi håller nere och breddar smittkurvan redan nu m Detta virus får ej att stoppa med mindre än att vi nått flockimmunitet eller fått vaccin

Smittan sprider sig t o m snabbare i vissa länder med lockdown än Sverige.

Inse det hårda verkligheten
Citera
2020-03-26, 13:37
Avslutad
Bör nog tas med en skopa salt: Men just nu rapporterar ”worldometer” bara 2 nya dödsfall och 29 nya smittade för Sverige. Igår var det 22 dödsfall och 230 smittade!

Men jag avvaktar med att tro på någon form av vändning pga det, däremot blir jag väl inte jätteförvånad om en viss myndighetsperson redan ser det som en ”supertydlig trend åt helt rätt håll” ;-) (OM dödstalen stämmer är det däremot lägsta nivån på länge. En enda dag är dock aldrig en ”trend”, förutom kanske i politikvärlden)
Citera
2020-03-26, 13:37
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
120 i hemtjänsten tvingas jobba utan skydd mot coronaviruset

Hundratals anställda inom hemtjänsten i Värmdö saknar utrustning för att kunna skydda sig mot coronaviruset.
– Klart att det är allvarligt – vi riskerar ju att bära smittan vidare, säger Malin Nilsson på fackförbundet Kommunal.

Bristen på munskydd, visir och långärmade förkläden inom hemtjänsten i Värmdö riskerar att slå hårt mot både äldre och anställda. Kommunal har omkring 120 medlemmar i Värmdö som berörs.

– Vi måste få den skyddsutrustningen vi behöver för att kunna arbeta, säger Malin Nilsson, sektionsföreträdare på Kommunal i Värmdö.

Källa: https://mitti.se/nyheter/hemtjansten-tvingas-coronaviruset/?omrade=varmdo

Värmdö kommer vara nästa smittade område som basuneras ut i media. Det är ju lite positivt med tanke på den höga grad av kändisar/elit som bor där. Då kanske folk ser problemet vidare och inte bara tycker att det är ett problem som berör andra.
Sen har jag ett genomvidrigt ex som bor där så håller nästan tummarna (OT jag veeeet).
Citera
2020-03-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Bör nog tas med en skopa salt: Men just nu rapporterar ”worldometer” bara 2 nya dödsfall och 29 nya smittade för Sverige. Igår var det 22 dödsfall och 230 smittade!

Men jag avvaktar med att tro på någon form av vändning pga det, däremot blir jag väl inte jätteförvånad om en viss myndighetsperson redan ser det som en ”supertydlig trend åt helt rätt håll” ;-) (OM dödstalen stämmer är det däremot lägsta nivån på länge)

Tror inte Stockholm släppt sina siffror än. Men jag kan ha fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
De bad bla alla deltidsgotlänningar att stanna i sina hemregioner just nu.

Och på Skånes begäran kan likaså alla deltidsösterlenare hålla sig till sina hemregioner.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Har du koll på hur man får säga upp folk ? Varit anställt sen 2011, men varit sjukskriven i 8 månader nu. Fick besked om uppsägning för en vecka sen.

Sjukskrivna kan inte sägas upp hur som helst..Du har kort tid på dig att kontakta facket.. 10 dagar om jag inte mins helt fel att bestrida uppsägningen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Flashback är ett av få ställen vi kan sprida budskap till Sverige utan att bli mörkade eller demoniserade.

Fortfarande intresserad av vilken storartad info du sitter inne med. Ej fått svar på den frågan . Säger man a måste man säga b :P
Citera
2020-03-26, 13:39
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan

Men jag avvaktar med att tro på någon form av vändning pga det, däremot blir jag väl inte jätteförvånad om en viss myndighetsperson redan ser det som en ”supertydlig trend åt helt rätt håll” ;-) (OM dödstalen stämmer är det däremot lägsta nivån på länge)

Det lär nog landa runt en 30 idag med, vi har knappt börjat dagen än.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Ja, och så mycket bättre blir det ju inte av att det lär bli karantän och utegångsförbud även här först om sisådär 2-3 veckor. Sedan ytterligare 4-8 veckor hemma medan några tusen människor dör. Räkna även in de 1-2 veckorna som många av oss som förstod vad det här barkade hän redan har suttit hemma.

Om regeringen bara hade följt Epidemiologi 101-läroboken hade (nästan) vi alla suttit i karantän sedan två veckor tillbaka, och kanske långsamt börjat kunna återgå till det normala runt den 10 april. Istället kommer vi få sitta här och tangentbordskriga till någon gång i början av juni. Suck.
Håller med dig.
Men ja tror början av juni är att va lite för positiv.
Smittan kommer inte att gå ner ordentligt ens över sommaren om den inte begränsas kraftigt snart.
De i riskzonen kommer att lessna och börja leva som vanligt och då kommer dödligheten också att öka.
Problemet med att man agerar för sent med allt är ju just att folk inte går ihop och agerar gemensamt samtidigt. Att dutta lite här och där då och då kommer inte att ge kraftig effekt.
Men Tegnell har koll...

Jag har inte träffat mina föräldrar som bara bor ett par kilometer ifrån på snart 1 månad.
Ja ringer dom var och varannan dag för att tjata på dom att hålla sig fortsatt hemma, men de börjar bli svårt då de är frustrerade och rastlösa. Tystnaden och bristen på handling från vår regering för också att de gamla skiter i de rekommendationer som kommer. "Hade det varit så allvarligt hade dom varit tydligare" hörde ja en gubbe säga för några dagar sen.
Följer man inte alternativ media (som de flesta gamla inte gör) så får man bara en salig blandning av allt och de orkar dom inte sortera och struntar då i att kolla helt istället.
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tror inte du förstår allvaret. Detta är den värsta pandemin i modern tid. Största katastrofen i modern tid vi slåss mot en osynlig fiende.

Folk som vet sanningen sover knappt. Vi sover på våra kontor eller 3-5 timmar per natt tills vi nästan svimmar av utmattning.
Medans du sover, försöker vi rädda världen.
Berätta vad ni vet och förstått då! Ända från starten har det varit brist på öppenhet om sjukdomens karaktär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in