Citat:
Ursprungligen postat av
Covid
Tack för att du svarade på frågan vad SIR var. Har inte läst hela artikeln men man slås ju direkt av en sak.
Vad är det exceptionellt stora problemet med en sådan simulering given den situationen och hur COVID19 uppför sig?
Jo, det förutsätter ju att parametern I (antal infekterade) är någorlunda känt vilket det för vissa sjukdomar ofta är i mycket hög grad, dock absolut ej för COVID19, åtminstone i nuläget. Är det något som vi i denna tråden tycks vara eniga om är det väl att det är stor osäkerhet hur stor mörkertalet är för antal smittade.
En sådan simulering är jag inte ens intresserad av att utföra (även om den inte är svår), helt enkelt för att graden av osäkerhet med avseende på I är så enorm att det blir mer i ännu större grad beroende på gissningar.
Antal döda per dygn, i synnerhet i väst-världen, är ju däremot trovärdig data på ett helt annat sätt.
Jag påstår ju absolut inte heller att de kurvorna jag fick är träffsäkra. Men jag måste påpeka att jag inte tyckte ditt svar var det mest konstruktiva jag sett. Som om du bara ville rata det jag gjorde utan att ge någon bra motivation. Hoppas du får en fin dag vidare!