2020-03-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Stockholms län (alltså med pendlarkommunerna)
har ~2 300 000 invånare.

60% är ~1 380 000 invånare.

5% är 69 000 invånare som behöver sjukhusvård/intensivvård.

Dödlighet ungefär 10 000.

Ställer vi upp på detta experiment?
Du ställer upp på detta experiment. Du protesterar ju inte?

Var är folkmassorna som jagar politiker och tjänstemän samt journalister och dolda makthavare just nu?

Varför är det inte ute på gatorna?

Nej, man har förbjudit samlingar över 500 personer 🤣
Citera
2020-03-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
FHM är tydliga med att minst 60% av befolkningen ska smittas, samt
att de räknar med en dödlighet på 0.7% under förutsättning att vården fungerar. 5% läggs in på IVA.

Vården funkar inte om 60% smittas. Punkt.
Om vi inte drar ut på detta i upp mot ett decennium.
Citera
2020-03-26, 11:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det var jag väl väldigt tydlig med?

Nej, men det var inte poängen med min modell heller. Jag visade kontaktlinjer. Använd R_0 för att få resten.

Har du satt din fot på en normal förskola? Skulle inte tro det.

Jaha. Smart.

Ja, både som barn och förälder.

När ett barn är sjukt eller har symptom ska det stanna hemma, har varit så i alla tider, man tar bort en potentiell smittspridare från kollektivet, och smittar ett barn en familjemedlem stannar denne hemma, så bryter man en linje, har alltid varit så man saktar ner en smittspridning, ingen raketvetenskap eller unikt för Covid-19.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, Folkhälsomyndigheten är inte tydlig med att 60% ska smittas, välj dina ord med omsorg.

Myndigheten är tydlig med att när runt 60% har haft smittan upphör spridningen.
Att FHM nu fostrar folk till att säga ordet "oundvikligt" istället för "strategi" innebär inte att det är sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Än så länge finns det väl bara två varianter att stoppa smittanpå, vaccin lr flockimmunitet?
I Sverige ksk det kommer gå fortare än i andra länder, men Coronaviruset försvinner ju inte för folk håller sig hemma!
Kina har lyckats stoppa smittspridningen tillfälligt, men så länge inget vaccin finns så kommer det väl ta fart igen?
Detta med flockimmunitet och att smitta ner över 50% av befolkningen är ingen lockande tanke, men vad finns det att välja på?
Om ett land får tillfälligt stopp på smittspridningen så pågår det ju i övriga delar av världen och länder kan ju inte stänga sina gränser för evigt!
Missar jag nåt?

Karantän och kvävning av smittan funkar ju också, om man vill och är seriös.
Citera
2020-03-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Jag hörde det från nån minister i radion när de gick ut med inreseförbudet och vilka undantag det fanns: Jobbresor med intyg, godstrafik, asylanter. Vilket är helt sjukt att vi tar emot bidragsturister i denna tiden...

Dvs ett reseförbud endast för nöjesresor. Allt annat är som vanligt....Ska se om jag hittar länken.

Edit: Hittade länken
https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/fragor-och-svar--inresestopp-till-eu-via-sverige/

Sjukt!! en lång, lång lista med undantag. Och som lök på laxen:
"Kommer asylsökande att påverkas av det tillfälliga inreseförbudet?
- Rätten till asyl påverkas inte av beslutet."

Tack. Ok det här är ju ta mig fan skandal inte minst ur smittospridningssynpunkt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur fungerar det med skyddsmasker med ventiler? Hur länge kan man använda dom? Kan man på något sätt rengöra och återanvända?

Väldigt länge. Det går att rengöra med het ånga, men är klyddigt. När du ska ta av den, sprita händerna, ta av masken genom att ta i remmarna, lägg ner masken med utsidan neråt (ytan anses som kontaminerad), sprita händerna. Gå in och tvätta händerna. Sen omvänd procedur när du sätter på den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja skrev också ett inlägg tidigare som så klart aldrig kommer att visas.
Varför är det inte fler journalister som ställer riktiga frågor på pressträffarna, likt den tyska!?
Det känns som alla bara klappar medhårs hela tiden. Ställ dom frågor som alla vill ha svar på istället för samma om och om igen.
Vi alla undrar tex varför Tegnell tror att han vet bättre än övriga världen. Står han bakom de tidigare uttalanden han gjort om att det inte finns någon smittspridning i alperna osv. Håller han fast vid sitt av principskäl eller dumhet!?
Seriöst! Sluta dalta. Nu är journalister som ska vara folkets röst!

Fler borde skriva dit med kritik. Hur ska vi annars höras...

Har skrivit fler sådana inlägg, men självklart publiceras de inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Har sett en äldre man med fru/kvinna, båda 70++, köra med en grön cabbe lite då och då när solen skiner. Tror de kör ut på landet med kaffekorg och sitter i solen. De verkar trivas i sin MGB. Såna ger lite hopp i mörkret. De träffar säkert inga andra utan håller avståndet.
Helt rätt, de är kapabla att göra sitt eget val utan pekpinnar från skitviktiga besserwissrar."Jag tänker inte sluta leva bara för att slippa dö," hörde jag en kvinna säga.
Citera
2020-03-26, 11:33
Avslutad
När tror ni andra vågen börjar? Som troligtvis ( om man utgår från spanska sjukan ) blir värre , maj,juni?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Karantän och kvävning av smittan funkar ju också, om man vill och är seriös.

Jo, men efter karantänen finns ju smittan kvar i många andra delar av världen?
Det var väl annorlunda med ebola och sars och mers, mer begränsat och inte lika smittsamt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Det beror ju på hur stor andel av befolkningen som utvecklat immunitet. Det vet vi inte i dagsläget. Finland ligger efter Sverige så där lär det knappt finnas immunitet alls. Kanske funkar deras strategi, kanske inte. Tror inte på vaccin innan hösten iaf.

Immunitet kanske 3 månader. Dessutom har viruset muterat i typ 40 varianter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in