2020-03-26, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Antar att antalet handhjärtan till Tegnell kommer att minska i korrelation till antalet ökande dödsoffer.

Noterade ni att Tegnell igår sa att allt gå enligt plan? Vetenskapligt är det här vad han kalkylerar med. Frågan är hur länge politiker mäktar med att följa hans kalkyler när dödssiffrorna stiger och larmrapporterna från sjukvården kommer tätare?

Om man är konspiratoriskt lagd skulle man kunna hävda att politikerna nu ser en chans att rensa ut pensionärer och bidragstagare för det är i första hand dessa som ryker i första skedet. Man skulle kunna säga att Tegnell är ett verktyg (medvetet - omedvetet) för svensk socialpolitik, bostadspolitik, arbetsmarknadspolitik, migrationspolitik samt nationalekonomi. Mot detta ska ställas att det just är sosseriets kärnväljare som ryker först. Det är inte så att smittohärden grasserar som värst i Danderyd, Täby, Bromma, Djursholm och Lidingö. Det hela är mycket komplex.

Vad är målet och meningen med det vi ser i Sverige just nu? Ingen verkar veta och de som ska veta (Tegnell m.fl.) verkar inte kunna förklara på ett begripligt sätt.

Typexempel på hur vissa försöker göra politik av en pandemi. Alla länder världen över kommer drabbas hårt av viruset. Att påstå att "politikerna" vill att medborgarna skall dö är ren lögn, vilket alla som inte har panikångest inser.

En sjukdom är inte en plan, dags att ta av foliehatten...
Citera
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Detta är helt rätt. Dessutom sänder masken en signal om att du bryr dig om andra (om man har lärt sig att det är därför man bär den) Helt oförståeligt och kontraproduktivt att man inte går ut med att det är en enkel och oerhört billig åtgärd.
Man har ägnat åratal åt att förlöjliga asiater som bär mask (och förlöjliga alla som vill att man är försiktig med smittspridning av förkylningar och influensa. Rådande paradigm i Sverige är att det är bra att översköljas av dessa, speciellt som dagisbarn)
kommentar till mig själv: Det kan ju vara så att det är bra att ha varit översköljd och att det visar sig nu vid Covid-19. Eller så är det dåligt.
Undersökningar visar att enkla masker, även hemmagjorda, är effektiva till 50-80% utan filter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Långt ifrån alla hade munskydd innan coronautbrottet, och dessutom så var man kanske inte så noga med hygienen för övrigt. De har definitivt fått ner antalet fall i Kina dramatiskt. De har ju tagit bort karantänen av Hubei och det skulle de aldrig ha gjort om de inte visste att det var låg risk för ett nytt utbrott. Det skulle inte gå att dölja om C19 fortfarande härjade i hela Kina. Samma sak med Sydkorea, de har inte helt fått bort det ännu, men de har ingen större spridning.
Japan som var ett av de värsta länderna för några veckor sedan har idag hälften så många fall som Sverige.

Men en sak skiljer dessa länder från oss och de är att de i genomsnitt har högre IQ. Folk fattar att om alla skyddar sig så får man tillsammans ner spridningen. I Sverige är folk inte så smarta och mer egoistiska. De tänker att de har hört någon på TV som sa att det inte hjälper så då slipper jag ha på mig munskydd, vad bra.

Japan gör inte i närheten av lika många tester per capita som vi gör.

Men tvinga alla ha på munskydd, det är hursomhelst inget skadlig för samhället, så det är jag inte emot hursomhelst.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Det var inte jag, nej. Jag har skrivit andra inlägg i spekulationer, men det har jag även skrivit att det är eller att jag frågar för att jag undrar. Titta på posthistorik innan du slår på stor trumman.

Så det är fakta att om man har drygt 5-10 år kvar att leva så är det egentligen bara att packa ihop vid en krissituation? Härlig syn på dina grannar. Att du väljer att använda medellivslängden som din "fakta" kan även jag göra på mitt sätt.

Jag ser nu att jag var lite hård i tonen mot dig, förlåt för det. Jag hoppas du känner dig bättre inom kort.

Jag la fortfarande ingen åsikt i det. Men att medellivslängden är ca 82 i Sverige är fakta inte att man ska packa ihop i krissituation, min fråga var ställt i stort och jag ville höra resonemang, jag la fortfarande inga egna åsikter i vad ett liv är värt i den åldern.
Men om du undrar så tycker jag absolut inte att de ska packa ihop. Jag vill ha kvar mina gamla släktingar bra mycket längre.
Citera
2020-03-26, 10:41
Medlem
Aftonhoran har clickbait rubriker som pratar om te.x nya symptom som 2 av 3 visar osv som plusartiklar, allt för att tjäna pengar på folks rädsla.. Många visar sig helt klart från sin bästa sida dessa dagar men media är helt klart inte en av dom och då med aftonbladet på förstaplats i girighet, snälla sluta klicka på deras länkar!
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
ja men en nedstängning som den i Norge är inte hållbar
så det kommer behöva hitta en smartare väg och då kommer dom kunna dra erfarenhet av hur vi hittills har hanterat corona.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/bara-nyheter/sveriges-coronastrategi-hyllas-av-tysk-expert/

där har du fler som tycker att vi har valt en bra väg....

Kraftiga åtgärder för social distansiering är nödvändigt när vi inte har den blekaste aning hur många och vilka som är smittade, men jag är säker på att Norge har en plan efter det. Jag vet att Norge bl.a. utför masstestning i dagsläget. Gissningsvis så planerar de att följda de rekommendationer WHO ger, åtminstone till viss del: Testa, kontaktspåra, isolera de smittade och deras nära kontakter, uppmuntra till social distansiering.
Citera
Medlem
Robocraps avatar
Vad tror vi om detta då?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na70XL/pollen-i-luften-okar-kanslighet-for-virus

Ännu värre smittspridning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det finns inte ens några bevis för att drastiska åtgärder har någon nämnvärd effekt. Men hursomhelst, om ekonomin kollapsar så kan jag garantera dej att bra många fler kommer dö. Att riskera hela världens ekonomi är oproportionellt. Man kan inte offra allt för ett liv, i synnerhet inte om det innebär att 100 andra ska dö istället och miljontals andra ska leva i misär.
.
Gör man inget sprids ju smittan mer.
I sverige där man gör minst i europa, i Sverige sprids det mer. Jämför med Noge, Finland , Danmark där dom stänger ner.
https://pbs.twimg.com/media/ET4al_mXkAAcu-7?format=jpg&name=large
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfon
Undrar om virus kan tvättas bort om den hamnat i munskyddet? Tex om man använder mask eller nån form av munskydd på jobbet och ska tvätta den hemma varje kväll

Borde gå att tvätta, desinficera eller något. Kanske i ugnen.
Citera
Medlem
https://www.liveleak.com/view?t=kuL3M_1585077301

Polisen i Indien använder sig av hårda metoder mot folk som bryter karantän
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är dagens nya kartor (provar att lansera de på ungefär samma tid så det blir så exakt som möjligt om man tittar på de olika dagarna i en bildserie.
Delade dessutom in Mexico i delstater sedan igår.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande.

26 Mars

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
Tidigare kartor (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar

26 Mars
Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Du gör ett fantastiskt jobb. Synd att det drunknar lite i tråden, det är mycket värdefull information som är intressant att följa om man intresserar sig för helhetsbilden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är likadant och det kommer att bli värre överallt.

Vad gör du för att skydda dig själv och andra? Har du gått i karantän? Är du noga med din hygien? Använder du munskydd?

Skulle alla göra det så skulle vi inte ha någon pandemi nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in