Citat:
Ursprungligen postat av
Quinz
Instämmer!
Jag uppmanar alla som läser i tråden att snälla försök bära masker när ni går ut! Vi måste börja implementera det i Sverige nu! Jag har följt detta sen början i Kina, läst otaligt många studier och lyssnat på experter. Maskerna fungerar och de är preventiva (även kirurgiska maskerna)! Vi kan rädda många liv även om bara 20 st av oss bär mask när vi går till/från arbetet! Det gäller att bryta smittkedjan!
Ja du har helt rätt. Skulle alla människor skydda sig med masker och god hygien så skulle spridningen bli avsevärt mindre. Att munskydd är verkningslösa är en total myt. Det har visat sig vid experiment på University of Cambridge att vanligt bomullstyg ger ganska bra skydd, liksom till exempel en dammsugarpåse.
Denna myt om att munskydd inte gör någon nytta har två skäl. Det ena är att i vården så ställs mycket höga krav. Skall man jobba med coronapatienter så krävs nästan 100% säkerhet. Det får man inte med bara ett vanligt munskydd, men kanske 75% i alla fall och det gör stor skillnad om alla använder det.
Den andra anledningen till att denna myt har spridits är att vården är rädda att det skall ta slut på munskydd hos leverantörerna, så att vården själva inte får några.
Jag tror personligen att en av de viktigaste anledningarna till att man har fått stopp på smittan i Asien är just att folk använder munskydd. Nästan varenda människa gör det i Kina och Sydkorea. Det gör en enorm skillnad.