2020-03-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja men nu är det ju svårt få tag i masker, för dem som inte har!Men jag saka använda min, då får väl folk ta mig för pesten om de så vill. Här gäller de att fler "vågar" - för vi är väldigt känsliga för att vara utmärkande vad jag märkt.

Tack! Ja verkligen, vi måste våga stå ut för vi kommer rädda fler genom att bära mask! Alla som har borde bära de ute!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Vi borde börja bära dem NU! jag köpte mina i januari och jag har använt dem när jag handlat på ICA! Människor tittar konstigt men de är ignoranta! Det är bevisat att maskerna skyddar både dig och andra från att bli smittade.

Regeringar i västvärlden har gått ut och ljugit att de ”inte skyddar” för att de inte har tillräckligt många masker för vårdpersonalen. De försöker skrämma bort befolkningen från att bära dem genom att skambelägga mask-bärandet; eftersom. ”vården behöver dem mer”. Men hade dessa regeringar varit kompetenta och bättre förberedda hade alla kunnat få masker som skyddar till 80-97%!

Jag säger om ni har masker hemma, bär de när ni går ut på offentliga platser! Gör det nu! Ju fler av oss som har mask desto färre blir smittade i längden.

Stämmer. Men också ville Tengil att så många i Körsbärsdalen skulle smittas. Så man stigmatiserade användandet av masker.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Såvida du inte är smittad är det onödigt med munskydd.
Men ingen vet ju vem som är smittad eller ej

Det springer runt snuviga personer överallt
Citera
2020-03-26, 10:06
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Tack! Ja verkligen, vi måste våga stå ut för vi kommer rädda fler genom att bära mask! Alla som har borde bära de ute!

Men du undviker inte smittan genom att bära mask.
Citera
Medlem
Citat:
Vi borde börja bära dem NU! jag köpte mina i januari och jag har använt dem när jag handlat på ICA! Människor tittar konstigt men de är ignoranta! Det är bevisat att maskerna skyddar både dig och andra från att bli smittade.

Regeringar i västvärlden har gått ut och ljugit att de ”inte skyddar” för att de inte har tillräckligt många masker för vårdpersonalen. De försöker skrämma bort befolkningen från att bära dem genom att skambelägga mask-bärandet; eftersom. ”vården behöver dem mer”. Men hade dessa regeringar varit kompetenta och bättre förberedda hade alla kunnat få masker som skyddar till 80-97%!

Jag säger om ni har masker hemma, bär de när ni går ut på offentliga platser! Gör det nu! Ju fler av oss som har mask desto färre blir smittade i längden.

Maskerna ska väl ha ffp3 klassning om jag kommerihåg rätt... kan man köra dem i en UV-C ?
Citera
Medlem
Citat:
Instämmer!

Jag uppmanar alla som läser i tråden att snälla försök bära masker när ni går ut! Vi måste börja implementera det i Sverige nu! Jag har följt detta sen början i Kina, läst otaligt många studier och lyssnat på experter. Maskerna fungerar och de är preventiva (även kirurgiska maskerna)! Vi kan rädda många liv även om bara 20 st av oss bär mask när vi går till/från arbetet! Det gäller att bryta smittkedjan!

Ja du har helt rätt. Skulle alla människor skydda sig med masker och god hygien så skulle spridningen bli avsevärt mindre. Att munskydd är verkningslösa är en total myt. Det har visat sig vid experiment på University of Cambridge att vanligt bomullstyg ger ganska bra skydd, liksom till exempel en dammsugarpåse.
Denna myt om att munskydd inte gör någon nytta har två skäl. Det ena är att i vården så ställs mycket höga krav. Skall man jobba med coronapatienter så krävs nästan 100% säkerhet. Det får man inte med bara ett vanligt munskydd, men kanske 75% i alla fall och det gör stor skillnad om alla använder det.
Den andra anledningen till att denna myt har spridits är att vården är rädda att det skall ta slut på munskydd hos leverantörerna, så att vården själva inte får några.

Jag tror personligen att en av de viktigaste anledningarna till att man har fått stopp på smittan i Asien är just att folk använder munskydd. Nästan varenda människa gör det i Kina och Sydkorea. Det gör en enorm skillnad.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Svenska folket har bunkrat masker som galningar sedan Januari. Men dom ligger kvar i byrålådan, trots att pandemin har brutit ut med full kraft i Stockholm. I Sverige har vi blivit avrådda av myndigheterna att använda masker. Dom är dessutom opraktiska att ha på sig en längre tid. Konsekvensen blir att dom flesta inte använder mask.

Det är jättejobbigt att ha mask. Jag fattar inte att folk i sjukvården pallar.
Citera
2020-03-26, 10:07
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Svenska folket har bunkrat masker som galningar sedan Januari. Men dom ligger kvar i byrålådan, trots att pandemin har brutit ut med full kraft i Stockholm. I Sverige har vi blivit avrådda av myndigheterna att använda masker. Dom är dessutom opraktiska att ha på sig en längre tid. Konsekvensen blir att dom flesta inte använder mask.

Jag har 8 sådana hemma som är klassade
Precis samma klassning som de har i vården.

Jag
Tror jag kommer använda nästa gång jag handlar
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

Gör man väl bara under operation normalt sätt.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

Vet men bara en kort stund... in och handla o sen ut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja men nu är det ju svårt få tag i masker, för dem som inte har!Men jag saka använda min, då får väl folk ta mig för pesten om de så vill. Här gäller de att fler "vågar" - för vi är väldigt känsliga för att vara utmärkande vad jag märkt.
Precis så är det. Kollar på reportage från balkan dagligen; alla bär masker. Tom journalister och corrar på stan samt hälsoministern som varje dag är i tv bär mask. Och då har de ingen större smitta att tala om men vill stämma i bäcken. Efter en vecka av maskbärande reagerar ingen.

Här sitter vi nu i solen på uteserveringarna som att inget händer. Jag blev igår bjuden på aw för imorgon med 10 Pers....
Citera
2020-03-26, 10:08
Medlem
Citat:

Jag tror faktiskt inte att folk har bunkrat masker. Jag köpte 2 st i januari. Sedan hade jag redan kirurgiska masker hemma. Jag tror snarare att det inte har funnits så mycket masker att köpa i Sverige. Det är ju inte som i Asien här, att vanligt folk bär mask, utan det är ju främst industrierna som använder dem i sitt arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in