2020-03-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Dey handlar inte om det faller ihop, utan när. De flesta insåg att nästa recession skulle suga rätt hårt med tanke på hur världen såg ut från förra krisen. Nu är den här, och oavsett om corona hade varit här eller inte så kommer det bli djupt. Du lever i en dröm.

När och hur tycker jag är ganska så viktigt. Idag eller om 1000 år, tycker jag spelar stor roll.

Hur. Ja det här är nog det värsta sättet. Alla länder vänds inåt, och krisen händer i alla länder samtidigt. Världen stannar upp och desto längre den står stilla desto svårare kommer det bli att sätta igång den igen.

Man får hoppas på att de slutar med dessa vansinnigheter snart och vi bara får en teknisk recession, och att detta verkar som en väckarklocka, att vi inte leva i en skuldbubbla etc. Önsketänkande kanske, men hursomhelst så bör vi inte påskynda krisen och göra den så illa som vi bara kan.
Citera
2020-03-26, 10:09
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Jag tror faktiskt inte att folk har bunkrat masker. Jag köpte 2 st i januari. Sedan hade jag redan kirurgiska masker hemma. Jag tror snarare att det inte har funnits så mycket masker att köpa i Sverige. Det är ju inte som i Asien här, att vanligt folk bär mask, utan det är ju främst industrierna som använder dem i sitt arbete.
Sådana har ju funnits hos byggvaruhusen och även inom industrin
Citera
2020-03-26, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
FHMs främsta uppgift som jag ser det är att hålla massorna lugna vilket påverkar ekonomin positivt. Påverkan på folkhälsan är däremot mer osäker

FHMs främsta uppgift enligt regleringsbrevet är att främja jämställdhet:

"1 Mål och återrapporteringskrav

Folkhälsomyndigheten ska bidra till att uppnå det folkhälsopolitiska målet att skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen och sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation.

Jämställdhetsintegrering

Folkhälsomyndigheten ska redovisa resultat av de åtgärder avseende jämställdhetsintegrering som vidtagits för att myndighetens verksamhet ska bidra till att uppnå målen för jämställdhetspolitiken."

FHMs uppgift enligt den feministiska regeringen är tydligen inte att stoppa smittspridning utan att främja jämställdhet.
Citera
2020-03-26, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Men ingen vet ju vem som är smittad eller ej

Det springer runt snuviga personer överallt

Är de snuviga har de vanliga flunsan....
Citera
Medlem
Förklara mig logiken med handskar?

Om man är i affären och har på handskar - så vill eventuella bakterier eller virus spridas från varenda grej man tar på. Okej, man får det inte direkt på händerna, men i alla fall...
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja du har helt rätt. Skulle alla människor skydda sig med masker och god hygien så skulle spridningen bli avsevärt mindre. Att munskydd är verkningslösa är en total myt. Det har visat sig vid experiment på University of Cambridge att vanligt bomullstyg ger ganska bra skydd, liksom till exempel en dammsugarpåse.
Denna myt om att munskydd inte gör någon nytta har två skäl. Det ena är att i vården så ställs mycket höga krav. Skall man jobba med coronapatienter så krävs nästan 100% säkerhet. Det får man inte med bara ett vanligt munskydd, men kanske 75% i alla fall och det gör stor skillnad om alla använder det.
Den andra anledningen till att denna myt har spridits är att vården är rädda att det skall ta slut på munskydd hos leverantörerna, så att vården själva inte får några.

Jag tror personligen att en av de viktigaste anledningarna till att man har fått stopp på smittan i Asien är just att folk använder munskydd. Nästan varenda människa gör det i Kina och Sydkorea. Det gör en enorm skillnad.
Jag håller med samtidigt som jag upplever regeringens uppmaning att inte bör munskydd som ytterst märklig, och det ligger nära till hands att tolka det som att de vill att smittan skall sprida sig.
Citera
2020-03-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Men du undviker inte smittan genom att bära mask.

Det ökar dina chanser att inte bli smittad, framförallt smittar du inte andra om du skulle ha latenta symptom.

Vidare är masken ett sätt att skydda via luften. Man måste självklart fortfarande tvätta händerna och hålla den sociala distansen!
Citera
Medlem
Mask, handskar och något slags skydd för ögonen. Det smittar genom ögonen. Dessutom sprids via urin och avföring och ytor. Om ni inte tror mig så gå in på flutrackers.com
Jag tjatar om detta forum. Men OM vill ni veta, på riktigt, så gå in där. Rapporter, sammanställningar från de främsta läkarna och forskarna världen över. Det är inte svårt att få reda på sanningen utanför Sveriges gränser.
Citera
Medlem
Det här med isoleringen av hela huvudstadsregionen i Finland. Nu säger polisen att varenda en som ska in eller ut, bil- som tågresenärer, ska kontrolleras. Hur fan ska de klara av det? Det bor närmare 2 miljoner människor där och hur många större och mindre vägar finns det inte att ha koll på. Här måste man bara lita på att folk lyder frivilligt, annars är det omöjligt.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/26/polisen-informerade-om-hur-stangningen-av-nyland-gar-till-avsparrningar-vid-vagar
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Är de snuviga har de vanliga flunsan....

Är man snuvig ska man vara hemma enligt fhm
Citera
Medlem
Om det är så att folk inte vågar bära masker för att dom inte vill sticka ut så bekräftar det ännu mer att svennarna är världens mest patetiska folk. Jag bär mask och skiter fullständigt i vad andra tycker och tänker. Och till er som säger att s.k surgical masks inte hjälper så släpp det, använd en halsduk utanpå. Sjukvårdspersonal runtom i världen använder dessa så sluta sprid osanningar som ni läst i Svensson media
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är jättejobbigt att ha mask. Jag fattar inte att folk i sjukvården pallar.

Det är en vanesak. Sprutmålade garaget för ett tag sedan och då bar jag mask. Vad jobbigt i början men sen blev man van.

Edit: vet inte varför det blev en dubbelcitering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in